Jag börjar fundera på hur man ska rengöra filtren skonsammast. Jag har två idéer som jag tror på.

I den ena versionen där man blåser in luft i en lufttät låda, till detta kan fläkten användas, det finns hål för filtrets båda öppningar dock. Så man blåser in luft i lådan som måste gå bakvägen (utifrån -> in) och detta så rengör förhoppningsvis då filtret. Man kunde göra detta utomhus.

I den andra versionen så har man spånsugslangen kopplad till en av filtrets öppningar, den andra är stängd med ett lock. Och så suger man istället luften igenom filret åt andra hållet. Man får ha spånsugen inställd så den skickar luften utomhus här istället för till filtren, för dom är ju bortplockade nu. Såhär slipper man också bygga en låda.

Jag vet inte om detta allena räcker, eller om det ens funkar. Jag har tänkt man kunde lägga en vibrerande slipmaskin av något slag emot pluggen på andra sidan filtret och det kanske hjälper skaka loss dammet.
 
Jag brukar klappa lite lätt på dom någon gång då och då. När dom skall bli helt rena ca en gång per år. Tar jag bort filterna och blåser dom rena med tryckluft. Men man måste ställa ner trycket för så fina filter är ömtåliga.
 
pär h skrev:
Jag brukar klappa lite lätt på dom någon gång då och då. När dom skall bli helt rena ca en gång per år. Tar jag bort filterna och blåser dom rena med tryckluft. Men man måste ställa ner trycket för så fina filter är ömtåliga.
Skulle det fungera att dammsuga filtret? Jag har bara sett att folk blåst rent filter, och funderar på om det finns bra skäl till att man inte dammsuger de? Jag har själv funderat på att dammsuga mina finfilter med en vanlig byggdammsugare med påse.
 
Det brukar jag börja med innan jag blåser rent. 50 m2 innehåller sjukt mycket damm. Att bara dammsuga tar inte bort mycket, bara kakan. Fast jag har å andra sidan ganska tätt mellan lamellerna på mina patronfilter. När jag beställer nya kommer jag nog att göra om filterna så det inte blir så täta.
 
Har ju haft de här filterna en längre tid hos mig, öppnade kartongen först idag :D

Märker de är stängda på ena sidan, bara ett litet hål finns dör. Eftersom du har samma filter som jag undrar jag hur du gjorde? Jag vill ju köra dom i serie efter varandra och inte lägga dom brevid varandra om jag inte måste. Frågade Bill Pentz lite också och han tyckte jag borde ASAP skaffa två till eller så går mina filter sönder för fort.

Hela spånsugsbygget tog stopp och sakta i med den här PET plasten... jag tycker dock det är viktigt för jag behöver kunna se hur dammet åker igenom separatorn för att få den optimalt inställd. Börjat komma igång igen sådär sakta nu. Har nu gjort en ram för att hålla motorn och fläkten, nu måste jag på något vis få upp den... Motorn ska hänga på 4 st M10 gängstänger från ramen,
 
Mina filter beställdes öppna i båda ändar. Men det är väl bara att ta en konservöppnare:).
Skämt åsido du kan väl såga med sticksåg. Men täck filtret så inga spån kan komma fel.
 
Ja gissade det var ända lösningen, surt sa räven då man inte kom på att specifiera det. Blir trixigt att täcka insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.