Blås ut luften bara....Dels går väl sugen relativt korta perioder och sen innehåller luft väldigt lite värmeenergi. Se till att ha rejält med tilluft till garaget bara, lär bli rejält med undertryck annars!
 
Inte bara undertryck utan riktigt dåligt flöde också. Jag tror att den där fläkten kyler ut garaget på nolltid mitt i vintern och om man hyvlar och grejar så kan den nog stå på en bra stund. Men det är möjligt att tempen stiger snabbt efteråt då luften, som sagt, innehåller en mindre del av garagets samlade värme
Men fuktigt borde det bli periodvis..
 
Jo den byter förmodligen ut all luft i garaget på 10 sekunder.
 
Refererade till Hornbergers video igenom som har en sketchup fil, där kunde jag gå in kolla hans filter. Han har två st. kasettfilter (med grovfilter framför) som ger en total yta på 0,1876m2 (nu räknar jag inte in arean som de vikta filtren ger), det verkar funka för hans 3HP setup med mindre impeller.

Den setup jag tidigare visade skulle bara bli likvärdig om ens det, så jag kan inte ha sämre filteryta för en mycket starkare setup. Så jag har letat större filter som inte gör mig bankrutt. Hepa får jag ge upp tanken på, men de flesta av oss använder påsar och det är inte HEPA nivå heller. Så jag ser nu på dessa:
http://www.suodatinvalmiste.com/?10,swegon-meptek-ilto-1000-suodatinsarja

En såndär ger mer yta än vad han har, och 2x grovfilter medföljer i paketet. Med två sådana har jag en ordentlig filteryta. Jag kan även inkludera de två mindre filter jag redan beställt i setupen och det borde förhoppningsvis räcka med råge nu.
 
Det är lite synd kan jag tycka att du inte lägger lite pengar på filter nu när du lagt ner så mycket energi och bra arbete.
Hepa kan du skippa om det inte är så att du har allergiska besvär. 1 micron funkar det är inte optimalt 0,5 är väldigt bra reningsgrad om man får välja fritt.

Vad har du för diameter på huvudstammen för det är den som sätter begränsningarna på hur mycket luft du kan förflytta.
Efter som man har en massa tryckfall i sitt system med rör, böjar, förgreningar,slangar, själva separotorn och filter. Så vill man inte att filtret skall vara begränsaren.

Nu när jag skrivit en massa så började jag undrade vad F7 har för separeringsgrad och den är verkligen inte bra någon stans F7 är det samma som 99.9% av 10 micron och större partiklar och 55% av 1 micron.
Nu vet inte jag hur bra thien baffle separerar men den borde vara i närheten av den separeringen kan jag tycka.
F7 är till och med sämre än en säck som sitter på vanliga enstegsspånsug. Nu menar jag inte dessa nya i tunn nylontyg utan dessa äldre tjockare. När en sådan är full med damm och spånsugen gått i ca 20-30 sec så separerar dom väldigt bra ner till 1 micron eller bättre och då är separeringsgraden mer än 90% på 1 micron.

Använder man sig av F7 så kanske man inte behöver större filteryta än du köpt.

Jag tycker att du borde tänka om med tanke på all möda du lagt ner och framför allt hur fantastiskt bra spånsug du kommer att få.
 
Jag läste på om F7 också och tänkte det nog var jämförbart med de flesta säckar som folk använder som mest tar .5 mikron, detta tog iaf. åtminståne hälften av 1 mikron grejerna.

HEPA nivå behöver jag inte, men ändå att lägga ut 3000-5000kr för en förbrukningsvara (sånadära proffsiga patronfilter) känns inte bra. Jag brukar ha svårt för sånt, tanka bilen är ren tortyr...

Vilken är den minsta nivå man kommer undan med egentligen, F8?

De två små filter jag redan köpta är ULPA, alltså snäppet vassare än HEPA t.om. men nu vill jag inte lägga mera pengar i sånt med tanke på priset per kvadrat och hur mycket jag behöver. Kanske jag bygger in dom istället i mitt luftreningssystem (min solfångare).
 
Ja det är inte så lätt att köpa lämpliga filter som privatperson som inte kostar hutlösa pengar. Men du kan nog inte sätta ULPA filter efter en tophat, den separerar för dåligt (ett antagande i brist på mätningar) och filtret kommer sätta igen direkt vilket dödar flödet. Utan bra flöde blir fina filter meningslösa. Anledningen till att Pentz jobbade så väldigt mycket med cyklonen var ju just för att kunna använda fina filter.

Kanske kan du köra med förfilter och sen två tvättbara F8 glasfiberfilter efter varandra. Eller F9 förstås Så att du håller dig till standard vent grejer för att hålla ner priset. Jag tycks minnas att det finns en dansk firma som är billig på vent filter
 
Jag tror på förfiltrering men två finare filter efter varandra känns som tårta på tårta, hellre filter brevid varanda för max flöde. Ändå en ganska stor yta jag behöver.
 
Tänk bara på att det är effektiv filteryta som avses inte ramens area. Bara som en påminnelse då det är väldigt stor skillnad.
 
Jo men det syftar väl bara på att plätterade filters yta är större än ramen, så enligt det borde väl det ändå bli lättare att trycka luft igenom två stora plätterade filter som ligger brevid varandra, än två filter i sekvens, eller är det inte så?
 
Jo så är det, jag tänkte det bara som en möjlighet att få bättre filtrering till överkomligare pris om man redan har ytan man behöver. Det sista filtret skulle räcka länge och det billiga förfiltret skulle ta mest stryk men även gå att tvätta några gånger. Men det kanske inte går att få rätt filteryta med vanliga påsfilter utan att det blir för skrymmande eller för dyrt:confused:

Det vore roligt om de på forumet som köpt fina filter till sina cykloner ville berätta vad dom kostade. Eller det kanske är gjort och jag missade det?
 
Svårt att säga vilken yta som behövs, här har jag hittat F9 filter i större format till priser som kanske kan va överenskomliga:

http://www.luftfiltershop.com/index...ilter---Hochleitstungfilterzellen-F9-287.html

Som jämförelse så ett Wynn filter av den bättre sorten har 18 kvadrat effektiv filteryta. Vet inte vad dessa har men dom är plätterade och ramstorlekens area är 0,25m2. De flesta tillverkare verkar inte tycka effektiv filteryta är något att ta upp.
 
Enligt den här pdf:n så ligger det runt 1,66 kvm, se sid 14. Då är det ju på tok för lite. Men två djupa F9 påsfilter kan ju ge 18,8 kvm, se sid 11

Edit: Angivna sidor är sidnummer i materialet inte pdf:n
 
Redigerat:
Nå, wynn filtrets area måste ju vara mycket mera än säckar osv också och dom funkar ju. Så kanske det är en omöjlig standard att hålla sig till just det... Sen ska man ju grovfiltrera och dit går det yta också, kanske inte lika mycket...

Nä lätt att ser man blir less på det här. Om man också vill ha det kompakt.
 
Mina patronfilter kostade ca 1600-2000 kr st tillverkade för mina specar. Efter som det inte var standard yta per filter. Nu kommer jag inte riktigt ihåg alla siffror men 20-24 M2 per filter så räknar man priset per kvadratmeter så är nog mina filter väldigt billiga. Jag behövde köpa minst två st efter som det var en special tillverkning.
Kolla med dinair det var av dom jag köpte eller rättare sagt så hette dom filton när jag köpte men nu heter dom dinair.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.