Är det nån som vet var man kan köpa sånhär plast som han i videon använder? Det känns som det kunde komma till användning, Jag ska bygga en liknande separator och detta ser snyggt och enkelt ut. Jag kan också bygga en av ett stort plasttunna jag har istället.

Men den här skulle onekligen vara snyggare. Aldrig nånsin sett sånhär plast i annan form än flaskor och glas.
https://www.youtube.com/watch?v=hebWtarFp5I
 
DennisCA skrev:
Är det nån som vet var man kan köpa sånhär plast som han i videon använder? Det känns som det kunde komma till användning, Jag ska bygga en liknande separator och detta ser snyggt och enkelt ut. Jag kan också bygga en av ett stort plasttunna jag har istället.

Men den här skulle onekligen vara snyggare. Aldrig nånsin sett sånhär plast i annan form än flaskor och glas.
[länk]

Det finns Plexi på Biltema, Men det är i mindre bitar, annars har jag sett liknande på t.ex. Bauhaus. För en privatperson så finns ju alltid http://www.stocksundet.se/plexiglas-akrylplast/11 men det kostar på rätt bra då tack vare att de säljer skivor.
Akrylplast är tacksamt att greja med och du kan limma ihop bitar mha acrifix vilket är vanligt när man sysslar med akvarier.

Hur stor bit behöver du förresten?
 
Jag ska göra ungefär samma som honom gör så det blir nog långa bitar, och tunnt ska det vara. Jag vet om plasten på biltema och liknande och tycker inte det dom har passar mina syften. Det här PET plasten är något helt annat.
 
DennisCA skrev:
Jag ska göra ungefär samma som honom gör så det blir nog långa bitar, och tunnt ska det vara. Jag vet om plasten på biltema och liknande och tycker inte det dom har passar mina syften. Det här PET plasten är något helt annat.
Jag gick precis ut i garaget och provade att böja en cirkel på samma vis som den som grabben i videon gjorde mha 1.5mm akrylplast. Det är inga problem och tål stryk rätt så bra. Sen är bearbetningen lätt, eftersom du kan använda samma verktyg som till trä och att limma ihop tar nånstans runt 2 minuter om du använder acrifix. Akryl är något som närmsta plastverkstad har dessutom och du kan säkerligen köpa en spillbit billigt.

Men om nu PET fortfarande är det som du siktar på så har du ju skivförsäljning på Stocksundet också.

Lycka till.
 
Det verkar svårt oavsett att hitta något i min närhet, varesig PET eller akryl eller polykarbonat. Det finns företag som säljer sådan saker men inte nära mig. Jag tror nog det får bli den där plasthinken, eller så använder jag mig av den böjbara plywood jag har.
 
Jag har köpt en plastskiva på k-rauta när jag var på gång att bygga thien baffel. Kan vara den här, men jag minns inte riktigt. Det finns en mindre skiva också.
 
Det där ser lovande ut. Tror jag kan ha nytta av en sån skiva nästa år då jag ska bygga en större luftsolfångare.
 
DennisCA skrev:
Det där ser lovande ut. Tror jag kan ha nytta av en sån skiva nästa år då jag ska bygga en större luftsolfångare.
Står i texten att man skall undvika UV-strålning. Då är luftsolfångare och UV-strålning ingen bra kombination....

Att överhuvudtaget kunna använda den skivan utomhus går ju då bort om den är känslig för UV-strålar :thumbdown:.
 
På Slöjd-detaljer finns det också lite olika plastskivor
 
Synd att den är UV känslig men eftersom ett k-rauta finns väldigt nära (20km) så är det enklast att åka dit för separator väggen. Börjat designa den i sketchup idag

oaYto4D.png

SwPP5dI.png

qmxR7Gm.png
 
snyggt ! Jag minns inte riktigt vilka mått som var kritiska men tror nog utsugsröret ska gå ner närmare baffeln. Tror det var ungefär sin egen diameter från botten. Sen tycks jag minnas att inloppet ska sitta på andra sidan urfräsningen i baffeln, dvs 1/3 dels varv moturs
 
Då man gör separatorn högre så måste urfräsningens plats flyttas för "spånströmmen" kommer inte ner på samma ställe då den har längre att åka längs med väggen. Matthias Wandel noterade även detta när han byggde sin separator av en plasthink. Jag gör min så att den ska kunna flyttas runt så att jag kan fininställa det sen. Just nu lade jag den på ungefär samma ställe som Wandel gjorde.

Enligt Phil Thien ändras specifikationerna för en 2x högre separator jämfört med en vanlig 1x modell, citerar honom:
"The outlet tube should expend roughly 1/2 to 1D of the tube, so a 6" tube should extend 3" to 6" into the separator."
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Kul bygge - hoppas du bombar oss med bilder senare.

Kan det vara en ide att vinkla insuget svagt nedåt så att "spånströmmen" dirigeras ned i slitsen utan hjälp av gravitationen?
 
Jag har funderat på det. Men det känns som det kan bli omständigt att få till på ett bra vis, lättare att kapa ett rakt insug.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.