il_duce skrev:
Har aldrig förstått vitsen med att sitta på en obelånad villa när man dör.
Argumentet är inte att glädja barnen utan att ha låga levnadskostnader som pensionär.

Med ett betalt boende kan man kanske fortfarande ha råd med resor och fritidsintressen efter pensionen. Det kan även ge en friheten att gå i pension vid 68 i stället för 75. Livet tar inte slut för att man går i pension.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Argumentet är inte att glädja barnen utan att ha låga levnadskostnader som pensionär.

Med ett betalt boende kan man kanske fortfarande ha råd med resor och fritidsintressen efter pensionen. Det kan även ge en friheten att gå i pension vid 68 i stället för 75. Livet tar inte slut för att man går i pension.
Precis. Lek med tanken att ränteavdraget tas bort och räntan ligger på 6%. Då bör man ha skaffat sig ganska aggressiva passiva inkomster från alla de pengar man inte amorterat med för att det ska vara möjligt att gå i pension med det där tremiljonerslånet. Det gäller ju oavsett värderingen på huset.
 
Nyfniken skrev:
Argumentet är inte att glädja barnen utan att ha låga levnadskostnader som pensionär.

Med ett betalt boende kan man kanske fortfarande ha råd med resor och fritidsintressen efter pensionen. Det kan även ge en friheten att gå i pension vid 68 i stället för 75. Livet tar inte slut för att man går i pension.
För att ge ett exempel:
När mitt nya fina välisolerade hus var klart för snart tre år sedan försökte jag räkna ut vad driftkostnaderna för hus och hem skulle bli.
Dvs vad boendekostnaderna skulle vara om huset var fullt betalt och man inte behövde betala räntor och amorteringar.

Summan blev ungefär 1350 kr per månad inklusive allt.
Eftersom huset är nybyggt utgår ingen fastighetsavgift, så kostnaden kommer ju så småningom att stiga med 500 kr/mån.

En "normal" pensionär får nog ut mellan 10.000 och kanske uppåt 20.000 kr per månad.
Hur många tusen per månad av pensionen vill du betala in till banken?
Ränta + amortering ligger kanske på 8.000 kr per mån för en tremiljonerskåk.

För resten läste jag att var tredje pensionär ligger under "fattigdomsgränsen" 10.800 kr/mån.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/sparapension/article16989665.ab

Fast barnen hjälper säkert gärna till att betala mammas och pappas räntor :)
 
il_duce skrev:
Har aldrig förstått vitsen med att sitta på en obelånad villa när man dör. Visst, barnen blir glada.
Många pensionärer har inte råd att betala lån idag. Jag känner flera pensionärer som har nettoinkomster omkring 10000-12000 idag. Är man änka/änkling med den inkomsten så får man äta kattmat om man både ska betala drift och underhåll av ett hus (~5000 kr/mån) och betala räntor på flera tusen i månaden. En hyra för en hyfsad lägenhet kostar ofta 6000 - 7000:- idag. Inget bra alternativ om man inte gillar kattmat. Tycker man att 4000:- är maxhyran får man bo i en sliten etta i ett område man kanske upplever som otryggt. H

ar man ett obelånat hus kan man byta det mot en obelånad bostadsrätt med rimlig avgift om man inte orkar ta hand om huset längre.

Ett alternativ är att belåna sitt boende som pensionär med någon typ av seniorlån, men samtidigt vet man inte hur länge man lever.

Sitter man på en arvbar tvåmiljonerskåk kanske barnen är mer benägna att hålla sig väl med en också :).
 
KnockOnWood skrev:
Hur många tusen per månad av pensionen vill du betala in till banken?
Jag vet inte vart du ville komma med ditt inlägg (vi verkar ju stå för samma åsikter). Men för att svara på din fråga: 0:-
 
Nyfniken skrev:
Jag vet inte vart du ville komma med ditt inlägg (vi verkar ju stå för samma åsikter). Men för att svara på din fråga: 0:-
Nej, jag ville inte argumentera mot dig, tvärt om.
Bara visa ett exempel ur levande livet.

Lite siffror svart på vitt som det heter :)

Det kommer att nog att blir en chock för många av oss när vi upptäcker hur liten pensionen blir.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Dvs vad boendekostnaderna skulle vara om huset var fullt betalt och man inte behövde betala räntor och amorteringar.

Summan blev ungefär 1350 kr per månad inklusive allt.
Eftersom huset är nybyggt utgår ingen fastighetsavgift, så kostnaden kommer ju så småningom att stiga med 500 kr/mån.
"inklusive allt". Utom underhåll?

Men det är klart, när man passerat pensionsstrecket blir underhåll något man kanske skjuter upp till nästa ägare. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
A
Ja, man gör en totalrenovering kring sextioårsåldern, då får man njuta av det som pensionär och sen är kåken lagom slut när man trillar av pinn.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Ja, man gör en totalrenovering kring sextioårsåldern, då får man njuta av det som pensionär och sen är kåken lagom slut när man trillar av pinn.
Jag skall inte sticka under stol med att jag börjar åldras.

Och ja, du har helt rätt!
Ibland tänker jag att
"Det här behöver jag inte göra igen. I dag var det sista gången. Skönt!" :)
Men det gäller ju att göra allt med sån kvalitet så det håller ett par decennier också.

Tillägg
Mitt/vårt förra hus köpte vi av ett dödsbo.
Och ja, underhållet var liiiite eftersatt :)
 
Redigerat:
All skuldsättning medför ökad risk och ökad kostnad. Det finns två sätt att slingra sig ur ett skuldsatt boende: Antingen amorterar man bort skulden medan man bor kvar, eller också slutbetalar man skulden i samband med att man flyttar. Det finns ingen tredje väg.

Därför blir det avgörande varför man flyttar. En framtvingad flytt blir oftast den dyraste. Och om man "pensionssparar" i eget hem genom att planera bo kvar livet ut blir chansen att lyckas som störst om skulden är som minst.
 
pelpet skrev:
Är man änka/änkling med den inkomsten så får man äta kattmat om man både ska betala drift och underhåll av ett hus (~5000 kr/mån) och betala räntor på flera tusen i månaden.
Inte kattmat, det är alldeles för dyrt! Bättre att försöka komma över skollunch som inte får kosta mer än 8kr eller så... :wow:
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
il_duce skrev:
Har aldrig förstått vitsen med att sitta på en obelånad villa när man dör. Visst, barnen blir glada.
Om man bor i obelånad villa kan man ju nästan inte bo billigare. Det är vitsen, inte arvingarna....
 
Jag förstår inte riktigt vad det är som blir billigare av att bostaden är obelånad?

Bundet kapital är väl knappast gratis?

Om man har 3 milj bundet i sitt hus och räknar med en blygsam ränta på 4%
så missar man ju ränta på 7000:- i månaden netto.

Men förklara gärna hur man kommer ifrån kapitalbindningen.
 
A
Man kommer inte ifrån kapitalbindningen. Men man ska få de 4% alternativa avkastning till *samma eller lägre risk* som amorteringen av ett lån motsvarar.

Pengar på högräntekonto är hyfsat riskfritt om man ser till att man har insättningsgaranti på pengarna. Just nu ser det ut som att man får som bäst 2,5% ränta enligt t.ex. Compricer. 2,5% är inte 4%. En svensk billig indexfond som följer t.ex. OMXS30 är *inte* riskfri.

Man får lite högre ränta om man binder pengarna på längre tid, men då bör man också ha bundit räntan på lånet på ungefär samma tid för att matcha och då är även låneräntan högre.

Så med 2,5% "missar" man snarare 4375kr/månad netto men man måste betala låneränta som troligen är högre än så istället. Man ska också punga ut med låneräntebetalningarna varje månad eller möjligen varje kvartal, men man får sin bankränta kapitaliserad vid slutet av året. Så man kommer behöva ligga ut med en del pengar under året också, det kostar också pengar.
 
Redigerat av moderator:
Peter2400 skrev:
Om man har 3 milj bundet i sitt hus och räknar med en blygsam ränta på 4%
så missar man ju ränta på 7000:- i månaden netto.
Samtidigt slipper man ju betala 5% till banken. :p

Jag förstår ärligt talat inte hur du tänker (jo jag vet vad kapitalbindning är). Man kan naturligtvis sälja villan och flytta till en hyresrätt och betala 10.000 kr/månaden i hyra och samtidigt investera pengarna till en oviss ränta förknippad med någon form av risk. Men det förutsätter ju att man först sparat ihop de där tre miljonerna. Ett sätt att göra det är att amortera.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.