Dracula Dracula skrev:
Jag har en Klimat k7(annat fabrikat) sedan ett par mån sedan. Har märkt att den går väldigt många timmar på max vid några tillfällen(max aktiveras av fuktsensor). Så ville nu kolla om pax appen hade justerbar gångstid på fuktsensorn, men ser att det inte finns, men, det finns inställning för fuktsensorns känslighet, vilket kan va en bra lösning för att ev minimera timtals med maxvarv. Vet inte om jag orkar byta till en pax ;) hmmmmm.
Klimat K7 har en inbyggd funktion att den går på högvarv om fuktnivån överstiger 70% då denna nivå är skadlig för huset. Dessa perioder på året händer det till och från att det kan vara extra fuktigt och då kan fläkten till och från bete sig så som du beskriver.
Du kan även ha oturen att ha något är fel i elektroniken på fläkten.
Kontakta Klimatfabriken på info@klimatfabriken.se eller 0152-420 40 så får hjälp med dina frågor.
 
Går det att sätta lägre hastighet på fläkten än den lägsta grundinställningen på 30m³/h?
 
D draje skrev:
Går det att sätta lägre hastighet på fläkten än den lägsta grundinställningen på 30m³/h?
Nej, inte på min Calima i alla fall.
Lägsta flödet på basventilationen är 10l/s eller 36m³/h.

App-skärm för ventilation, 'Boost'-knapp, sensorer för basventilation, ljus och fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högsta flödet med fuktsensorn i topp är för övrigt 30l/s eller 108m³/h.
 
D draje skrev:
Går det att sätta lägre hastighet på fläkten än den lägsta grundinställningen på 30m³/h?
Nä, det verkar vara något feltänk från utvecklarnas sida.
 
Det var synd att det inte går att sänka varvtalet. Hade velat kunna göra det :(
Fresh har en liknande badrumsfläkt, ska kolla lite närmare på den.
 
Problemet som uppstår om man sänker varvtalet för mycket är att fläkten tappar all tryckförmåga, så den skulle bara stå och snurra utan att något händer.
En ren gissning är att även vid det lägsta möjliga inställda varvtalet på Calima gör att fläkten inte ventilerar nämnvärt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H
Fast det är ju beroende på förutsättningarna. Min fläkt är ansluten till en kanal i skorstenen som ger så pass självdrag att lägsta läget på fläkten ger onödigt högt flöde.
Jag hade gärna sett att det gick att justera inom ett större spann, eller kanske det till och med skulle gå att få fläkten att känna av hur stor mottryck den har att jobba mot.
 
  • Gilla
draje
  • Laddar…
Innan varvtalsstyrnigarna så satte man ett spjäll som reglerade flödet.
Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.