BirgitS BirgitS skrev:
För att även den kräver att jordens ändliga resurser används vid tillverkning och transporter, samt skräpar ner i naturen på samma sätt.
Gör inte pappers- eller tygpåsar det? Jag tycker att en papperspåse som blåser runt i parken utanför är minst lika skräpigt som en plastpåse.

Tygpåsar sys garanterat upp i Malaysia, Burma eller liknande land långt bort och transporteras till Sverige.

Trodde annars att majs och sockerrör va någon form av växt som ingick i kretsloppet? Har du annan info? :thinking:
 
Redigerat:
hsd
Handyman 1 skrev:
Bästa kassen måste ju vara en kundvagn,är dessutom gratis,kan inte blåsa omkring och hamna i havet mm,håller säkert hundratals år (y)
Hmmm... måste skaffa en större bil ;)
 
optimum
Fattar ni inte att ni blir blåsta.
De kassar man ibland behöver kostar onödigt mycket i skatt och är inget problem i själva verket.

Regeringen ihop med EU tycker de gjort något fantastiskt för miljön och avvaktar med övriga åtgärder.
Ni påhejare är endast marionetter till överhögheten som bestämmer över era liv och det finner ni er i fogligt och bra och innerst inne vet ni att detta inte är ett svenskt problem och lider av att man inte gör något åt de verkliga problemen.


PLASTKASSAR ÄR INGET PROBLEM FÖR SVERIGE.

Att Östersjön dör verkar ni inte bry er om.
Detta innanhav är källan till MAT för oss.
Närproducerad mat och vi skulle slippa massa odlad mat från andra länder.
MEN detta skiter ni o bara vi jagar plastkassar.

Tänk igen,
Tänk en gång till
Faller polletten ned?

Jag har full förståelse för de som känner sig lurade.

Vill ni bli lurade igen?
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
Fattar ni inte att ni blir blåsta.
De kassar man ibland behöver kostar onödigt mycket i skatt och är inget problem i själva verket.

Regeringen ihop med EU tycker de gjort något fantastiskt för miljön och avvaktar med övriga åtgärder.
Ni påhejare är endast marionetter till överhögheten som bestämmer över era liv och det finner ni er i fogligt och bra och innerst inne vet ni att detta inte är ett svenskt problem och lider av att man inte gör något åt de verkliga problemen.


PLASTKASSAR ÄR INGET PROBLEM FÖR SVERIGE.

Att Östersjön dör verkar ni inte bry er om.
Detta innanhav är källan till MAT för oss.
Närproducerad mat och vi skulle slippa massa odlad mat från andra länder.
MEN detta skiter ni o bara vi jagar plastkassar.

Tänk igen,
Tänk en gång till
Faller polletten ned?

Jag har full förståelse för de som känner sig lurade.

Vill ni bli lurade igen?
Ditt inlägg är minst sagt rörigt så du kanske ska förtydliga kopplingen mellan "att inte se samma enorma problem med plastpåseskatten" och att "skita i Östersjön och närproducerad mat". Jag hänger inte med i resonemanget och jag gissar att jag inte är ensam.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det här med plastpåsarna tillsammans med övrigt nyhetsflöde har fått mig att fundera på vad man skulle göra om vara x inte fanns att köpa längre. Hur skulle jag agera om det överhuvudtaget inte fanns några plastpåsar eller andra bärkassar att köpa? Och alla som jag hade förut har tagit slut/gått sönder. Kom just på att jag har halva vinden full med tomma flyttkartonger, kanske bara ta med en sån och fylla i butiken nästa gång?
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
A
N Noseone skrev:
Gör inte pappers- eller tygpåsar det? Jag tycker att en papperspåse som blåser runt i parken utanför är minst lika skräpigt som en plastpåse.

Tygpåsar sys garanterat upp i Malaysia, Burma eller liknande land långt bort och transporteras till Sverige.

Trodde annars att majs och sockerrör va någon form av växt som ingick i kretsloppet? Har du annan info? :thinking:

Sockerröret omvandlas till polymer som i sina kemiska beståndsdelar ser lika dana ut som en polymer från råolja och är hos oss som kund lika miljöskadlig som den som är oljebaserad. Fördelen med den av sockerrör är att källan inte kommer från råolja (som ökar på växthusgaser) utan istället från en källa som ätit upp koldioxid vid växandet.

Så majs och sockerrör ingår i kretsloppet men när de har blivit plastpåsar så bryts de inte ner som en komposterbar påse utan påverkar miljön på samma sätt som en påse från råolja. Därför bör det även vara påslag på en från sockerrör, även om jag håller med att de kan vara lägre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Fattar ni inte att ni blir blåsta.
De kassar man ibland behöver kostar onödigt mycket i skatt och är inget problem i själva verket.

Regeringen ihop med EU tycker de gjort något fantastiskt för miljön och avvaktar med övriga åtgärder.
Ni påhejare är endast marionetter till överhögheten som bestämmer över era liv och det finner ni er i fogligt och bra och innerst inne vet ni att detta inte är ett svenskt problem och lider av att man inte gör något åt de verkliga problemen.


PLASTKASSAR ÄR INGET PROBLEM FÖR SVERIGE.

Att Östersjön dör verkar ni inte bry er om.
Detta innanhav är källan till MAT för oss.
Närproducerad mat och vi skulle slippa massa odlad mat från andra länder.
MEN detta skiter ni o bara vi jagar plastkassar.

Tänk igen,
Tänk en gång till
Faller polletten ned?

Jag har full förståelse för de som känner sig lurade.

Vill ni bli lurade igen?
@optimum
Vad är ditt förslag då för Östersjön?

Detta inte det enda förslaget som ”överhögheten” har gjort utan du har trollat i andra trådar också och klagat på att man försvårar för Sverige.

När det gäller Östersjön så går det inte att bara titta på Sverige och tro att vi kan sluta prata med grannländer. Det finns även pågående arbete inom EU för Östersjön så även här inser EU och Sverige att saker måste göras.
https://www.regeringen.se/sverige-i-eu/eus-ostersjostrategi/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:
@optimum
Vad är ditt förslag då för Östersjön?

Detta inte det enda förslaget som ”överhögheten” har gjort utan du har trollat i andra trådar också och klagat på att man försvårar för Sverige.

När det gäller Östersjön så går det inte att bara titta på Sverige och tro att vi kan sluta prata med grannländer. Det finns även pågående arbete inom EU för Östersjön så även här inser EU och Sverige att saker måste göras.
[länk]
För Östersjön krävs givetvis samarbete mellan de länder som ligger runt om. Men vi kan även se till att reducera våra egna utsläpp. Sveriges kuststräcka är rätt så lång i förhållande till övriga länder och säkert släpper vi ut en hel del som vi inte borde göra i Östersjön via våra åar och älvar.

Givetvis bör motsvarande gälla för alla utsläpp vi gör som hamnar i våra insjöar.
Vi har en hel del enskilda avlopp som inte är som de borde vara och dessa borde vi få ordning på.

Sedan har vi eländen med tvåtaktsmotorer på båtar där vi vet att de släpper ut ca 30-40% av bensinen rakt i vattnet.
Borde givetvis förbjudits för länge sedan. Effekten är motsvarande som att köpa 3 jeepdunkar bensin och tömma en direkt i vattnet. De släpper även ut en hel del olja som krävs för tvåtaktsmotorns drift.

Tycker du detta är fel får du gärna komma med trevliga svar.

Vore trevlig om du ger katten i kalla min inlägg för troll.
Fortsättningsvis kommer sådant anmälas då vi ska ha en trevlig stämning här på forumet.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju off-topic så kort:

Den här tråden handlar inte om vad som påverkar klimatet så det har inte med saken att göra.

Även länder med stor population försöker ta tag i sina miljöproblem. Läs på om vad Indien, Kina och t.ex. Kalifornien gör för att minska sina miljöproblem.

Så återigen: Alltså inte mycket som stämmer i ditt inlägg.
Då hoppas jag att du använder bilen lika lite som plastpåsar i framtiden
 
mathiash77 skrev:
Sockerröret omvandlas till polymer som i sina kemiska beståndsdelar ser lika dana ut som en polymer från råolja och är hos oss som kund lika miljöskadlig som den som är oljebaserad. Fördelen med den av sockerrör är att källan inte kommer från råolja (som ökar på växthusgaser) utan istället från en källa som ätit upp koldioxid vid växandet.

Så majs och sockerrör ingår i kretsloppet men när de har blivit plastpåsar så bryts de inte ner som en komposterbar påse utan påverkar miljön på samma sätt som en påse från råolja. Därför bör det även vara påslag på en från sockerrör, även om jag håller med att de kan vara lägre.
Elda upp dem och de blir CO2 och vatten.
 
A
N Noseone skrev:
Elda upp dem och de blir CO2 och vatten.
Nej tyvärr blir det ytterligare föroreningar också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förklaringen är att skatten syftar till att följa ett EU-direktiv. Detta EU-direktiv har en högst oklart syfte förutom det uppenbara att minska EUs plastpåsekonsumption. En del av detta oklara syfte är ett fokus på nedskräpning över andra miljömål som t ex koldioxidutsläpp. Och de icke oljebaserade polymererna skräpar ned lika mycket som plast menar regeringen.
Men en papperspåse i naturen är alltså ok?
 
A
optimum optimum skrev:
Vore trevlig om du ger katten i kalla min inlägg för troll.
Fortsättningsvis kommer sådant anmälas då vi ska ha en trevlig stämning här på forumet.
Dina kommentarer kring vad som behöver göras för Östersjön tycker jag låter bra!

När det sedan gäller den trevliga tonen behöver man inte läsa så många av dina inlägg för att undra om den trevliga tonen bara gäller på ena hållet?

Men du är varmt välkommen och i din fulla rätt att rapportera mina inlägg om du anser dig kränkt eller om jag inte följer reglerna.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A
P Putte 9497 skrev:
Men en papperspåse i naturen är alltså ok?
Nej, det finns ju tyvärr en del färg på ytan, men för rester av papperspåsen är den gjord av papper, som kommer från träd.

Så pappersdelen är inte mer farligt än ett ruttnande träd. Däremot finns det bättre platser att ha påsen på än ute i naturen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Nej, det finns ju tyvärr en del färg på ytan, men för rester av papperspåsen är den gjord av papper, som kommer från träd.

Så pappersdelen är inte mer farligt än ett ruttnande träd. Däremot finns det bättre platser att ha påsen på än ute i naturen.
Jag håller med dig om att plastpåsar förfular naturen precis som papperspåsar men en blöt plastpåse är lättare att ta reda på än en i papper.

Men skatten på plastpåsar ger ingen märkbar effekt på miljön utan att man skattar bort hela plastindustrin.

En solcellspanel innehåller en hel del plast och solceller borde beskattas högre för en vacker dag ska även de återvinnas och det gäller alla produkter som har plast.

Höj importtullarna på plast så får du en betydligt bättre effekt på miljön än att punktbeskatta en redan högt beskattad befolkning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.