image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter som en bra lösning med paxfläkten.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Du tror alltså inte att det blir något luftflöde inåt, då plaströret sitter som det gör, genom vägg?
Alltså ingen tilluft som kommit i kontakt med eternitkanal?
 
Om plaströret är anslutet till fläkten på insidan och ventilgallret på utsidan känns det helt säkert. Vad jag menade var längre eternitrör som är skarvade någonstans i t.ex. bjälklag och det kan läcka i själva skarven. Ett sätt att åtgärda ett sånt problem hade varit att stoppa in ett plast eller plåtrör (som du nu verkar ha gjort).

Även om fläkten är avstängd och det skulle bli en tilluftsituation (pga undertryck i huset) så går luften genom plaströret, utifrån och in.

Någon föreslog täta mellan plaströr och eternitkanal med fogskum (behöver inte vara hela men någonstans för att stoppa eventuellt luftflöde) vilket jag tycker låter som en bra idé för att kunna sova gott. Var beredd på att det kommer välla ut skum under torkningen bara så bort med fläkt och utegaller, maskera och montera uppfångare så du inte får fläckar i badrum eller fasad.

Det är väldigt vanligt med eternitkanaler i hus och eternit är väl utrett genom åren så det är ingen panik.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det var en person som skrev i en annan tråd, där jag nämnde denna fråga, att jag skulle spruta in fogskum bara från insidan, så att av fukt får möjlighet att dunsta/komma ut.
Hur ser du på saken?
Fogskum från insidan endast, eller från båda hållen?

Undrar om fläkten måste installeras bort även elektriskt för att kunna spruta in fogskum,
eller vågar man sig på att lossa på själva ytterhöljet, med det elektriska fortfarande installerat?
 
Stina71 skrev:
Innehåller denna papp asbest?
Och hur ska jag isåfall agera?
Jag vet inte om pappen innehåller asbest, men om en tilluftskanal är gjord av eternit så kanske det inte är helt försumbart av asbestskäl. Men det bästa tror jag är att:

1) Försöka att inte oroa sig. Asbest är ett arbetsmiljöproblem som drabbar folk som arbetat med asbest, inte vanliga privatpersoner som kommer i kontakt med asbest då och då. Jag har letat, men inte lyckats hitta någon info om vanligt folk som drabbats av asbestrelaterade sjukdomar.

2) Försöka dra in en slang eller ett plaströr i eternitkanalen och sätta ett nytt tillluftsdon. För säkerhets skull - ifall det nu ändå skulle vara så att det ändå finns risker med tillluftskanaler i eternit. Och framförallt för att slippa oroa sig.

Stina71 skrev:
Om om man vill "proppa" en tilluftskanal i eternit (i pannrummet där jag ej eldar längre),
hur gör man? Och kan man göra det?
Ja. Fyll en icakasse med isolering och pula in. Det behöver inte bli helt tätt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Pelpet, fogskum har även föreslagits här i tråden.
För att proppa eternitkanaler.
Hur ser du på det?
Föredrar du Ica-kasse fylld med isolering?

Jag är också fundersam på om jag kan fogskumma från både in och utsida,
eller om jag då riskerar att stänga inne fukt.
Någon föreslår att bara fogskumma inifrån så att ev fukt inte stängs inne i eternitkanalen,
utan istället kan dunsta eller försvinna ut.
 
ikeo skrev:
hmm asbest är ju inte det nyttigaste som finns men har du läst på om Dihydrogen Monoxide det är värre än asbest och mycket vanligare men inte är det nån som skriker om förbud för det
[länk]
Jag tycker att det är ganska osmakligt att komma med sådana tramsiga skämt i denna diskussion, som faktiskt handlar om det konstaterat hälsovådliga ämnet asbest.
Sluta upp med det och skäms! Det är inte roligt :thumbdown:

Till er som inte vet, så är det där bara en omskrivning för H2O, dvs vanligt vatten.
The dihydrogen monoxide hoax involves calling water by an unfamiliar name, "dihydrogen monoxide", followed by a listing of real effects of this chemical, often presented as an argument that this substance should be regulated, labeled as hazardous, or banned.
Från
http://en.wikipedia.org/wiki/Dihydrogen_monoxide_hoax
 
Det spelar nog inte så stor roll. Hur lång sträcka rör det sig om?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
poängen är väl snarare att riskerna med vanligt vatten är större än att som privatperson ha ett eternintrör eller eventuell papp i en ventilation som dessutom inte används.
Tänk på alla bilmekaniker som har klarat sig från att bli sjuka trots att dom dagligen bytte bromsar som för innehöll asbets och där man blåste rent med tryckluft och sedan andades in eländet.
Man får göra en riskkalkyl och då skulle jag nog säga att riskerna med asbest idag i ett gammalt hus är mindre än att du råkar illa ut med vanligt vatten.
Särskilt som gamla eternitprylar är helt ofarliga så länge som du inte rör i eländet.
 
Stina71 skrev:
Pelpet, fogskum har även föreslagits här i tråden.
För att proppa eternitkanaler.
Hur ser du på det?
Föredrar du Ica-kasse fylld med isolering?

Jag är också fundersam på om jag kan fogskumma från både in och utsida,
eller om jag då riskerar att stänga inne fukt.
Någon föreslår att bara fogskumma inifrån så att ev fukt inte stängs inne i eternitkanalen,
utan istället kan dunsta eller försvinna ut.
Nu ska jag spruta bensin på elden!
Fogskum innehåller isocyanater som inte direkt är nyttigt.
Proffesionellt måste man ha särskild utbildning om man hanterar mer än 100 gram.
Skriver bara för att asbestfrågan inte ska gå över till fogskum.

Protte
 
På tal om att spruta bensin på elden
Glöm inte att det inte är direkt nyttigt att andas in dammet från isolering heller.
Glasull och stenull dammar rätt ordentligt och det finns ju en anledning till att man ska ha andnings skydd när man jobbar med eländet.
Mer orolig för att krypa runt i isolering än vad jag har varit de få gånger jag bråkat med eternit ärligt talat.
 
Stina71 skrev:
Pelpet, fogskum har även föreslagits här i tråden.
För att proppa eternitkanaler.
Hur ser du på det?
Föredrar du Ica-kasse fylld med isolering?

Jag är också fundersam på om jag kan fogskumma från både in och utsida,
eller om jag då riskerar att stänga inne fukt.
Någon föreslår att bara fogskumma inifrån så att ev fukt inte stängs inne i eternitkanalen,
utan istället kan dunsta eller försvinna ut.
Det var jag som föreslog det, bland annat :). Fast för att hålla fast rör. Skulle jag proppa en kanel skulle jag föredra ica-kassen för bara är att dra ut den om man skulle ångra sig. Och jag skulle försöka att bara skumma från ett håll så att enventuell fukt kan vandra ut. Fast då menar jag eventuell, och eternit är ju inte fuktkänsligt.

Jag skulle inte heller oroa mig för mycket för isocynater. Ca 50 arbetsrelaterade sjukdomar per år där isocynater kan vara en tänkbar orsak. Knappast något man som privatperson behöver oroa sig för om man fogskummar någon enstaka gång, men man kan ju se till att vädra ordentlig och eventuellt använda andningsmask så man slipper få ont i huvudet. Essve har ju också ett fogskum utan isocynater.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
S
pappen som sitter på luckan är för lite ljuddämpning. dom utan papp smäller mera.
jag har bytt ut mina till freshventiler med en ljuddämpning och ett pollenfilter

jag är mer orolig för all annan skit i luften som man andas in. avgaser, mögelsporer, fekaliepartiklar med mera..
för att inte tala om det man får i kroppen efter att man har ätit.
 
SBH, vilket typ av företag kan hjälpa till med att byta denna typ av luckor till freshventiler, ljuddämpning och allergifilter, som du gjort? Och din papp, den du hade, vet du om den innehöll asbest eller ej?

Fogskum och isocynater. Jaha, låter kanske inge vidare att använda.
Är det vid själva arbetet som ämnet är olämpligt eller även efteråt när det sitter där och har torkat?
Om det är hälsovådligt även när det torkat är det kanske ingen hit att ha det i ventilationskanaler..
Någon som vet?

KnockOnWood, jag håller med dig om att det känns oerhört onödigt och olämpligt att driva med ämnet asbest.
Förstår faktiskt inte syftet och varför man vill lägga energi på detta.
Ja, det finns massor av farliga ämnen här i världen, är fullt medveten om det, men håll er gärna till sakfrågan.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.