Ja jag prata med en på teknisk support och han sa att den går upp i temp rätt fort och det är rätt mycket effekt på pannan så den kan bli lokala kokningar tror jag det hette.

Dom hade haft problem med det på en och halvplanshus så han sa att jag skulle köra med en sluten tank istället.
 
Ok. Det är ju inte så bra om det blir så då. Det borde straffa värmeväxlarens verkningsgrad
Inte för min är så lik, men jag har öppet kärl och ca 5m höjd till kärlet och hade med någon tendens till lokal kokning. Man hör att det knorrar lite i laddröret ibland.
Jag hade då en 80graders termostat, nu har jag bytt till en 72graders och det låter inte på samma vis iaf innan "andra varvet"
Jag bytte den i våras, och har dock inte eldar så mycket efter det. Men det kändes som att det försvann.
 
har en solo innova 50kw, kanske mer vatten i den men jag har bara 0.1 bar i mitt system o de funkar klockrent.
 
Om pannan kokar lokalt så lätt känns det som en felkonstruktion kanske dags att fundera på annan panna ?
 
Verkar som dom gjort pannan för ett köras med slutet system.
har inte nån större lust att byta panntillverkare då jag ritat och gjutit plattan efter effektas tank och panna.
och jag har fått en bra kontakt där.

Men vedboa börjar bli klar iallafall :)
 
Helskumt om en vedpanna är gjord för slutet system
 
Ja med tanke på alla problem som brukar bli på slutna system med luftningen.
Men jag skulle inte köra med syrventil för den va helt onödig tydligen om man hade 2 säkerhetsventiler istället.
 
2 st säkerhetsventiler hjälper inte när pannan kokar och släpper ut ånga i pannrummet dit familjen naturligtvis gått eftersom dom hört att det mullrar det blir mycket ånga av 1 liter vatten och det är därför det är andra regler vid slutet system.
 
Pannan stänger ju av fläckten och stryper luften om den blir för varm , så chansen att den kokar är inte så stor.
 
Visst är det så hos mig har det endast kokat 1 gång och då var jag utan ström och eldade med öppen lucka för fläkten gick inte. Men har man full fyr och strömmen går då vete fan om inte det kokar för självcirkulation genom laddomaten ger jag inte mycket för.
 
Vid strömavbrott stannar ju fläkten.
såg nu att pannan inte ens har nån kylslinga.
 
Har inte min Baxi heller och behövs inte vid öppet kärl.
 
bivalent eller vanlig 3-vägs shunt?

Kommer att va golvvärme i hela huset förutom 2 handukstorkar som går på en egen shunt/slinga
 
DSC_0351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åskar och 1 till
  • Laddar…
vedmannen skrev:
bivalent eller vanlig 3-vägs shunt?

Kommer att va golvvärme i hela huset förutom 2 handukstorkar som går på en egen shunt/slinga
Jag skulle gått på en bivalent shunt kostar inte mycket mera och tillför en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.