Tack för din uträkning aved. Man måste ju nästan va professor för att förstå allt det där :)
Huset är nog mer isolerat än vad boverket kräver plus att det kommer att va ett ftx system som återanvänder frånluften så då är det lite svårare att räkna ut energibehovet.
Men det är på 250 kvadrat inte 150 så det blir väl närmare 100kWh om dygnet och tanken lagra 228kWh så det låter ju bra.
 
Tanken kan ju inte vara för stor den enda nackdelen blir väl priset på den.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det blir rätt mycket billigare med en rund 4 kubik än en låd 5 kubik iallafall.
Nackdelen är ju att den tar mer plats.
Men jag har nog bestämt mig för effecta pannan och deras 4 tank,
ska ringa till dom och be dom skicka en offert på det.
 
Tror du klarar dej bra med en 4 m3 tank till ett nybyggt hus brukar räcka till bra i gamla dåligt isolerade hus.
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Nu har jag fått en ny offert från effecta med lamda 60 pannan med spaksotning och en 4 kubiks med 2 varmvatten slingor och en extra slinga.

ser bra ut så jag tror att det blir en beställning på det när det börjar närma sig
 
Du kan ju koppla extra slingan till vv så länge du inte har annan användning av den.
 
Då va kulverten beställt.
Vart 14 meter Ecoflex TermoTwin 32x2[h=1][/h]
 
Hur göra med till luften i pannrumet då?
Stort hål i väggen ?
Gjuta ner ett rör i plattan ?
Dra upp ett rör på vind ?
 
Jag kör me fönstret öppet nu :) ska fixe ett hål i väggen. Man säger väl minst lika stort ventilationshål som diameter på skorsten.
 
kulle
vedmannen skrev:
Hur göra med till luften i pannrumet då?
Stort hål i väggen ?
Gjuta ner ett rör i plattan ?
Dra upp ett rör på vind ?
Ett hål i väggen placerat så lågt som möjligt
 
Ok får bli ett hål i väggen,
slipper jag gräva ner ett rör till, och tur är det börjar bli rätt mycket rör nu i pannrummet som ska gjutas in i plattan.
 
Då va golvvärmen på plats . Lite armering sen är det bara att gjuta :)
 
Vart lite ändrade planer,prata med effecta om lägsta tryck pannan klara och det va 1bar.
Blir lite svårt att få upp exkärlet 10meter i ett enplanshus så det får bli en sluten tank på 400 liter.
 
Varför behöver den 1 bar ? Är inte så enkelt med sluten expansion och vedeldning.
 
Det lät lustigt. Högsta tryck har man ju hört om.

Lät personen du pratade med kunnig? Ringde själv till Atmos svenska, och det var lite goddag yxsskaft över det hela...
Men jag kanske bara hade lite oflyt. Jag hade förväntat mig lite mer spetskompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.