Har pratat med effecta nu . Tanken är 160 cm i diameter och 2.20 hög.
Men på 4 kubik.
Frågan är om inte det blir för lite till en 60kw panna med 200liters eldstad ?
 
skulle du inte ha en solo innova?
 
vedmannen skrev:
Har pratat med effecta nu . Tanken är 160 cm i diameter och 2.20 hög.
Men på 4 kubik.
Frågan är om inte det blir för lite till en 60kw panna med 200liters eldstad ?
Jag har en Atmos DC50GSX, som har ca 220l vedvolym. För att värma mina 4000l från ca 40 grader till 90 så går det åt ca 1 och en tredjedels ilägg på vintern. 6m3 hade varit perfekt till två ilägg.

Mer volym är ju komfort, så får du en dag till mellan eldningarna så är det ju värt mycket.
Med din nya kåk lär ju 1m2 ge minst en dag. Mina 4m3 räcker två dygn när det är som kallast. 100m2 från början av 1900 och sparsamt tilläggsisolerat.
 
obba skrev:
skulle du inte ha en solo innova?
nope skrev att det förmodligen blir en effecta lamda 60 för några sidor sen .
 
4m3 funkar bra, jag har 195 liter vedutrymme och kör mot 4m3 och det funkar bra. Dock inte 2 fulla inlägg, men det är inte så svårt att lära sig skulle jag tro..
 
GordonE skrev:
Jag har en Atmos DC50GSX, som har ca 220l vedvolym. För att värma mina 4000l från ca 40 grader till 90 så går det åt ca 1 och en tredjedels ilägg på vintern. 6m3 hade varit perfekt till två ilägg.

Mer volym är ju komfort, så får du en dag till mellan eldningarna så är det ju värt mycket.
Med din nya kåk lär ju 1m2 ge minst en dag. Mina 4m3 räcker två dygn när det är som kallast. 100m2 från början av 1900 och sparsamt tilläggsisolerat.
Just det där en tredjedels ilägg är ju lite tråkigt. har det nu med.
Har jag fattat det rätt så tar men 18 gånger vedvolumen för att veta hur mycket vatten ett fullt ilägg värmer.
Så 18*195 lika med 3510liter så det borde då bli rätt bra med en 4kubikstank om man bara gör ett inlägg (vilket jag oftast gör idag för jag glömmer bort att lägga i den där tredjedelen)
Annars skulle man behöva ha en 7 kubikstank för att kunna göra 2 fulla ilägg.

Att räkna ut hur mycket värme huset vill ha på en dag är svårare, men 1kubik om dagen låter lite,
Det är ca 250kvadrat,platta med 30cm isolering och golvvärmeslingor, 33cm tjocka väggar och 60cm på lösullvind,
 
ichgary skrev:
4m3 funkar bra, jag har 195 liter vedutrymme och kör mot 4m3 och det funkar bra. Dock inte 2 fulla inlägg, men det är inte så svårt att lära sig skulle jag tro..
Din tank borde då va nästan fullt laddad på ett inlägg då om du inte tar ut nån värme ?
 
Jag skulle säga att vedvolymen*14 stämmer rätt bra på min panna. Men det kan vara så att effectan är snäppet effektivare.
Sen jag kör med 99% gran och tall, och det är ju lättare träslag som ger mindre än björk.
4m2 borde fungera bra till Effecta pannan.

Den där tredjedelen är som sagt inte så kul. Ofta blir den rätt sent, omkring 23.00, och det är ju ingen höjdare. Min panna brinner ca 4timmar innan det är dags för andra ilägget, men ger bara ca 40kW.
Därför kunde jag lika gärna haft 6m3.

Hoppas på att Effectan stämmer mer emot 18*vedvolym regeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
vedmannen skrev:
Har jag fattat det rätt så tar men 18 gånger vedvolumen för att veta hur mycket vatten ett fullt ilägg värmer.
Så 18*195 lika med 3510liter så det borde då bli rätt bra med en 4kubikstank om man bara gör ett inlägg (vilket jag oftast gör idag för jag glömmer bort att lägga i den där tredjedelen)
Annars skulle man behöva ha en 7 kubikstank för att kunna göra 2 fulla ilägg.
18 gånger vedvolymen är bara en tumregel.

Du bör kika på ett av Bengt-Erik Löfgrens dokument i ämnet:

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorstorlek.pdf
 
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Tack för den Rca1959.

Har för mig att det är 50W per kvadatmeter man räknar med i energibehov på nya hus när det är som kallast.

Så 50*250 likamed 12.5KW
12.5*24 likamed 300kwh på ett dygn
 
Ska man ha värmeslingorna i plattan under tanken med ?
Eller är det dumt med tanke på vikten ?
 
Vikten spelar nog ingen roll bara det är riktigt gjort men dom tillför ju inget under tanken.
 
Ja måste bli s200 skivor i plattan där tanken ska stå iallafall.
 
Ny ritning , nu med en rund 4kubikstank.
pannrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om villan är någorlunda välisolerad tror jag att är 4 m3 för stor tank. I alla fall om du tänker elda varje dag.

Om du har 4 m3 tank och ett nytt hus på 150 m2 med 0.4 W/m2K i effektförlust finns det energi i tanken för att värma huset i nästan 4 dagar vid -20 graders utomhustemperatur.

Man räknar så här:

Effektförlusten i huset är P = Um * A * Td = 0.4*150*40 = 2.4 kW
Där P är effekt, Um husets isolering i W/m2K, A är den uppvärmda arean och Td är skillnaden mellan ute och innertemperatur. Om du inte vet Um så kan du beräkna den med hjälp av programmet som finns på http://guiden.rockwool.se/verktyg/beraekningsprogram. Värdet 0.4 W/m2K är boverkets krav på nybyggda hus om jag inte minns fel.

På ett dygn får du 24*P = 57,6 kWh i energiförbrukning.

Energin i Wh i tanken är
E = 1.14 * V * Tt = 1.14*4000*50 = 228 kWh
Där V är tankvolymen i liter och Tt är skillnaden mellan maximal och minimal tanktemperatur.

Detta ger 228/56,7 = 3.95 dagars effektförbrukning lagrad i tanken, vilket i mitt tycke är lite onödigt.

Ett annat problem när du har så stor tank och skall kombinera den med solvärme är att du får dåligt utnyttjande av panelerna. Man brukar räkna 100 liter per kvadratmeter solpanel, och jag antar att du inte tänkt köpa 40 m2, för då skulle du nästan inte behöva någon panna :)

Ett tips när det gäller dimensionering och inkoppling av acctank till solvärmesystem är att läsa de publikationer som högskolan dalarna tagit fram. Dessa hittar man här: http://www.energimyndigheten.se/Global/Forskning/Bränsl/Handbok_BiosolNov_2008_2.pdf En annan resurs är Solar Combi systems promotion and standardisation (COMBISOL) http://eaci-projects.eu/iee/page/Page.jsp?op=project_detail&prid=1491

Minskar du tankvolym kan du också minska pannstorlek. Mitt råd vid nybygge ta en mindre tank och mindre panna och satsa pengarna på mer isolering istället!

Vidare hade jag nog tagit en tapvattenautomat före slingor då en sådan ger bättre skiktning. Åter igen är högskolan i dalarna till hjälp: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:522680/FULLTEXT01

Lycka till med bygget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.