tommib tommib skrev:
Nej, jag menade LSA som mig veterligen är slöjdskoleelev (och disputerad iofs, kanske på hyvelspån eller något :p )
Ja, du vet, skall man hitta lärospån så börjar man ju där det blir mycket spån... Var annars? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Termodynamiken är en baskurs och alltså obligatorisk, för alla civilingenjörsprogrammen i Luleå, vare sig det är Data eller Väg&vatten.
Och jag har ju naturligtvis läst den, och jag inser ju att den var en grundkurs i ämnet, en orientering, ty så är det med alla första kurser på högskolorna, men för allmänheten, vanliga lekmän, är det ju förstås en skyhög nivå.
Ja, jag vet faktiskt inte hur det är idag (fast jag borde veta, mea culpa). Jag måste erkänna att när jag läste så var det ingen egen kurs, men väl större delen av Fysik del B (en av tre kurser i fysik). Och eftersom det var fysikerna som höll den så blev det inte mycket av så praktiska saker som materialkonstanter och ingenjörskonst. Vi labbade dock på en kul liten Stirlingmotor i glas! Inte så praktisk, men väl så illustrativt!

Det är lite trist om man strukit det från civ. ing. programmen, oavsett inriktning. Grunderna hinner man inte lära sig senare i yrkeslivet. Men väl det tillämpade.
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men geeee daj! Tom läkarna fattar ju detta nu... ;) Nästa steg är ju juristerna (ett stort steg det medges) och sedan så är ju botten nådd! :)
Jag har tillräckligt många poäng i juridik för att låtsas vara kränkt om ingen annan vill ta den hatten.

Men som min vän advokaten brukar säga: det finns tre sorters jurister, de som kan räkna och de som inte kan räkna. Så vi kanske inte ska hålla andan.

Å andra sidan är nog @tommib en av de skarpaste knivarna vi har i Byggshus-lådan, så att han klår några ingenjörer på deras hemmaplan ska de nog inte vara alltför ledsna över, de hittar nog en utkomst ändå.
 
  • Älska
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har tillräckligt många poäng i juridik för att låtsas vara kränkt om ingen annan vill ta den hatten.
Nej, det tog för lång tid innan du reagerade, så du kan nog inte vara riktig jurist ändå... ;) (Senaste avhandlingen inom juridik jag läste så kände sig författaren kränkt av oss "tekniker" redan på sidan fem, så man måste vara snabb! :))

Och ja, jag har ett mörkt förflutet inom medicinteknik; om alla läkare var lika hajja på det här med el som tommib så skulle det inte gå att komma undan med hälften av dumheterna man hittar på inom den branschen. Han står i en klass för sig, helt klart.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi labbade dock på en kul liten Stirlingmotor i glas! Inte så praktisk, men väl så illustrativt!
.
Den såg rätt bedagad ut näj jag labbade med den för 25 år sedan så det känns otroligt att den är kvar. Men man kanske har köpt en ny. Eller så har man ersatt den med en Matlab simulering... skulle inte förvåna mig iaf.

/Andreas
 
Magnus E K
Finns det någon här som kan förklara varför elflödet ibland bildar en loop? Som just nu (eller nyss när jag tog bilden):

Elektricitetsflödeskarta med röd cirkel som markerar en loop mellan Polen, Litauen och tillbaka, och texten "va?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi importerar 603 MW från Polen, skickar dessa plus ytterligare 129 MW till Litauen, som skickar tillbaka 490 av dem till Polen. Verkar snurrigt.
 
  • Gilla
dannew
  • Laddar…
Kommer också ihåg den där stirlingmotorn från labb från i mitt fall runt 20 år sen, så den höll nog fem år till efter @eal... ;)

Måste bara säga jisses...


Jag må berätta om en utredning jag deltog i för inte så vansinnigt längesen. Där var det en stor sopförbränningsanläggning som skulle göra utredning på kylvatten, och vad detta kylvatten skulle användas till. Bland annat Climeon kom upp i diskussionen, men för speciellt sopförbränningsanläggningar som inte har någon bränslekostnad är det alltså billigare att bara dumpa värmen i havet eller luften istället för att ta hand om den i en turbinanläggning av denna typ.

Nu kommer vi istället att installera en ORC från en av Climeons konkurrenter, fast det är mer av miljöstyrningsskäl än ekonomiska, även om det sannolikt blir relativt lönsamt. Vi kommer dock att ta ut värmen mellan pannans primärkrets och fjärrvärmereturen, dvs 130-40 grader, vilket innebär en betydligt bättre verkningsgrad än alternativet. Denna kommer dock inte att köra under vintertid som jag förstår det, utan endast under sommaren.

Och anledningen till att man vill köra på sommaren? Jo, politikerna har ökat skatten på sopförbränning för att minska koldioxidutsläppen, så naturligtvis måste man elda mer för att tjäna lika mycket och det gör man genom att elda på sommaren också och dumpa värmen i närmsta lämpliga värmesänka... Sopor får de ju som bekant betalt för att ta hand om så det handlar inte direkt om mycket ökade bränslekostnader (endast oljan för att vidmakthålla förbränningen)
 
  • Ledsen
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
E eal skrev:
Den såg rätt bedagad ut näj jag labbade med den för 25 år sedan så det känns otroligt att den är kvar. Men man kanske har köpt en ny. Eller så har man ersatt den med en Matlab simulering... skulle inte förvåna mig iaf.

/Andreas
Ja, jag pratar alltså om mer än 25 år sedan (lite mer än 30 också, man blir inget yngre...) Så jag är också tveksam till att den är kvar. ;) Men kul var den!
 
Redigerat:
M Millox skrev:
Nu kommer vi istället att installera en ORC från en av Climeons konkurrenter, fast det är mer av miljöstyrningsskäl än ekonomiska, även om det sannolikt blir relativt lönsamt. Vi kommer dock att ta ut värmen mellan pannans primärkrets och fjärrvärmereturen, dvs 130-40 grader, vilket innebär en betydligt bättre verkningsgrad än alternativet. Denna kommer dock inte att köra under vintertid som jag förstår det, utan endast under sommaren.
Intressant, varför valdes konkurrenten?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vänta på tommib:s svar innan du uttalar dig... ;)
Jag fick inget.
 
Vet ej, jag är elare, men antar det var som vanligt, ekonomi... Antingen lägre pris eller högre verkningsgrad
 
D Daniel 109 skrev:
Skulle du inte kyla bort energin från returen nyss?
Nej, varför inte plocka ett mindre flöde mellan högstatempen i pannan och returen?
 
M Millox skrev:
Vet ej, jag är elare, men antar det var som vanligt, ekonomi... Antingen lägre pris eller högre verkningsgrad
Var det denna kanske?
http://www.energikontorsydost.se/a/sveriges-forsta-orc-pa-fjarrvarmeanlaggning-invigd#
En till som saknar termodynamisk utbildning tydligen:
Detta gör tekniken väl lämpad för produktion av grön el från biomassa på mindre fjärrvärme- eller närvärmeanläggningar. Anläggningen i Bräkne-Hoby har en effekt på 50 kW.

- Det här är den första anläggningen i Sverige där vi nyttjar ett pannsystem för att driva en ORC. Det här systemet ger samma verkningsgrad till samma kostnad per producerad kilowatt som betydligt större system, säger David Frykerås, vd på Againity som levererat ORC:n. Det finns runt 500 fjärrvärmeanläggningar i Sverige som skulle kunna installera en ORC på mellan 50-200 kW.

Såg att det sägs att Againity jobbar med högre tryck och därmed blir dyrare men jag vet inte.
Här är en broschyr från dem:
http://againity.se/wp-content/uploads/2019/09/Againity-Broschyr-ORC-för-värmeverk.pdf
Låga investerings- och driftskostnader • OPEX från 0,04 kr/kWh. • Standardiserade och modulära system ger en låg investeringskostnad.

Jag förstår att OPEX är avsevärt lägre då för ett "riktigt" kraftvärmeverk?
 
Redigerat:
Alltså, det spelar ingen roll vilket medium du använder, du får inte ut mer för det. Det enda är att du har möjlighet att faktiskt få ut nått... Jag är inte övertygad om att det är bäst att komplettera en anläggning med elproduktion istället för att köra allt som fjärrvärme direkt. I vårt fall var det mer att man hade ett problem med att produktionen översteg förbrukningen och behövde göra sig av med effekten, och då kräver miljötillstånd att man inte bara dumpar detta
 
M Millox skrev:
Alltså, det spelar ingen roll vilket medium du använder, du får inte ut mer för det. Det enda är att du har möjlighet att faktiskt få ut nått... Jag är inte övertygad om att det är bäst att komplettera en anläggning med elproduktion istället för att köra allt som fjärrvärme direkt. I vårt fall var det mer att man hade ett problem med att produktionen översteg förbrukningen och behövde göra sig av med effekten, och då kräver miljötillstånd att man inte bara dumpar detta
Men expertisen här inne kan säkert nu förklara varför detta är vansinne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.