Mikael_L
mattiasp mattiasp skrev:
Jag är bara lite förvånad över den allmäna uppfattningen om Gen4-tekniken och dess förmåga att rädda världen. Gen4 är inte så enkelt som vissa vill framhålla. Jag tror uppriktigt att vi aldrig kommer att se en flotta av Gen4 i stor skala. Om det börjar byggas reaktorer i större skala tror jag att det kommer att bli PWR:er Gen3+. Plantor omkring 1300 MWe. Typ.
Perfekt, jag har haft på känn att du kan en hel del om kärnkraftsteknik.
Just sånt, och gärna aningens djupare ville jag få som input i min genIV-reaktor-tråd.
Ty jag är ju en gen IV-kramare, men jag är ju inte dummare än att jag förstår att det finns en hel del problem; ty det som är både enkelt och bra, det sker/genomförs. När det inte sker, eller tar tid, så finns det något problem.

Så, du är mycket välkommen in: (y) :D
https://www.byggahus.se/forum/threads/kaernkraft-4e-gen-breeders-thorium-osv-foerklara.348074/

Och jag hittar mer inlägg, av andra skribenter, som gärna får plats i "min tråd", med följddiskussioner:
blackarrow blackarrow skrev:
Lite överoptimistisk kanske som ville bygga en forskningsreaktor och bränslefabrik som hanterade plutonium i Sverige?
blackarrow blackarrow skrev:
Olika Gen4 reaktortyper löser olika problem, men hur blir dessa rena och lönsamma jämfört med de ”smutsiga” olönsamma franska bridreaktorerna?

Vad gör man med Blykallas utbrända bränsle efter 30 års drift? Låter ”svalna” i 10år(?) och skickar det till Frankrike för upparbetning? Hoppas att man kommit på en bättre metod att ta hand om det?

Även om det finns metoder för att ”bränna” de svårklyvbara resterna så innebär det inte att man får ut en bytta med 100% ”rent” och kortlivat avfall.

Men visst, mängden avfall i förhållande till den producerade energin är mycket mindre.
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är väl ingen som säger att det bara är att börja bygga Gen4 imorgon. Det är klart att det finns problem kvar att lösa. Men därmed inte sagt att de verka oöverstigliga. Det verkar betydligt mera realistiskt att satsa på Gen4 än fusion t ex. (Och det är ju inte som i behöver Gen4 under överskådlig tid ändå. Vi har tid att vänta).

Sen är jag också pessimistisk om att vi kommer att få se en flotta av Gen4, eftersom jag tyvärr tror att kärnkraftsmotståndarna kommer att få som de vill och köra oss rätt över stupet.
 
H
A Anders_Nilsson skrev:
Som tidigare nämnts är allt som gäller drift av kärnkraftverk omgärdat av sträng sekretess. Korrosionsproblemen beror på att man när kraftverken byggdes på 70-talet underskattade strålningen inverkan på materialen. Dessutom var det fullt med driftstopp på 80-talet med så det är liksom inget nytt. Hade man konstruerat kraftverken idag hade man gjort annorlunda men nu har all planering och konstruktion av kärnkraftverk v arit förbjuden i många år.

Jag tror tyvärr att det krävs en större katastrof pga elbrist innan folk vaknar upp. Men vi är på god väg genom att vi satsar på vindkraft och solceller.
Det är lite synd att kärnkraften ska vara så hemlig.
Säkerhetskulturen verkar vara ett skämt.
 
H Herr Kortslutning. skrev:
Säkerhetskulturen verkar vara ett skämt.
Nej, de av mina kollegor som arbetat i branschen är tvärtom imponerade av säkerhetskulturen. Både högre upp och på golvet.

Så vad baserar du det på?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jo då, visst åldras den. 12 eller 18 år är lagom. ;)
Haha...
 
Göran.W
N noupe skrev:
Det stämmer inte, Öresundsverket körs knappt i dagsläget och har inte gjort det på ett antal år. Det har varit en katastrofal investering för E.ON/Uniper. Det lilla det eventuellt används (som spets/reserv) är dessutom för fjärrvärme och inte elproduktion. Det kommer sannolikt läggas ner, om inte beslutet redan är taget.
Öresundsverket är sen mars 2017 stängt för gott och efter tillstånd från Elberedskapsmyndigheten har Uniper påbörjat en försäljningsprocess av kraftverkets utrustning och komponenter.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Som tidigare nämnts är allt som gäller drift av kärnkraftverk omgärdat av sträng sekretess. Korrosionsproblemen beror på att man när kraftverken byggdes på 70-talet underskattade strålningen inverkan på materialen. Dessutom var det fullt med driftstopp på 80-talet med så det är liksom inget nytt. Hade man konstruerat kraftverken idag hade man gjort annorlunda men nu har all planering och konstruktion av kärnkraftverk v arit förbjuden i många år.

Jag tror tyvärr att det krävs en större katastrof pga elbrist innan folk vaknar upp. Men vi är på god väg genom att vi satsar på vindkraft och solceller.
Jag gissar att du syftar på samma korrosion som nämnts tidigare. Då är det så fel det kan bli. Grundorsaken är att plåten var blottad för regnvatten under en lång tid under bygget. Det är knappast en hemlighet. De delarna av kraftverket utsätts inte för hög strålning. Jag vet int varför du tror att det är ett problem heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att du syftar på samma korrosion som nämnts tidigare. Då är det så fel det kan bli. Grundorsaken är att plåten var blottad för regnvatten under en lång tid under bygget. Det är knappast en hemlighet. De delarna av kraftverket utsätts inte för hög strålning. Jag vet int varför du tror att det är ett problem heller.
Jag menar sprickorna i kylsystemets rör. Dessa går in i rektorns innersta delar och utsätts för hög strålning. Vad jag vet är dessa rör sömlösa och inte tillverkade av plåt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag menar sprickorna i kylsystemets rör. Dessa går in i rektorns innersta delar och utsätts för hög strålning. Vad jag vet är dessa rör sömlösa och inte tillverkade av plåt.
Kan garantera att inget av verken hade körts med konstaterade sprickor i någon kylkrets. Varken primär, sekundär, tertiär eller nödkylning.
Detta är ingen lek för någon involverad liksom.
Har jobbat rätt mycket tillsammans med tredjeparts inspektion på verket i fråga och sprickor är inget man skojar bort och kör vidare med. Kvalitén på svetsutföranden hade inte samma krav när verken byggdes och fogningsindustrin har lärt sig enormt mycket sen dess, det kan jag gå med på.
 
  • Gilla
Bessess och 1 till
  • Laddar…
Så, vi skulle kunna bygga betydligt bättre reaktorer idag.
Om vi ville.
Och fick.
Och politikerna insåg att Hr Kortslutning och hans gelikar inte är de som kommer upp bygga landet.
 
Magnus E K
Bara en månad kvar tills även Ringhals 1 stängs. Den producerar just nu drygt 700 MW (ca 80% av sitt max och högre blir det aldrig igen), men det är flera andra reaktorer som står stilla eller går på halvfart imorgon vilket är en stor del av förklaringen till morgondagens höga priser i SE3 och SE4.

För varje reaktor som läggs ner ökar risken för problem under höglast, inte bara för att totala marginalen minskar utan också för att varje kvarvarande reaktor svarar för en högre andel av totala produktionen.

Svenska kraftnät räknar fortfarande med att kärnkraften har en tillgänglighet på 90 procent under topplasttimmen, men det räcker nu med att en reaktor står stilla för att hamna under den siffran. Står Oskarshamn stilla blir det bara (max) 80 procent. Alltså är antalet reaktorer viktigt och inte bara totala maxeffekten. (Bygg nya!)

Solceller hjälper noll och intet hur många som än installerar sådana vilket SVK också konstaterar: "Solkraft antas ha en tillgänglighet på 0 procent eftersom topplasttimmen i regel inträffar när det är mörkt."

Möjligheten till betydande import just när förbrukningen är som högst tror jag också är överskattad. Så det vi kan hoppas på är att kylan kombineras med rejäl blåst eller att fossilförbränningen gjort att det nu aldrig kommer bli en rejäl köldknäpp igen.
 
  • Gilla
OramaC och 10 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bara en månad kvar tills även Ringhals 1 stängs. Den producerar just nu drygt 700 MW (ca 80% av sitt max och högre blir det aldrig igen), men det är flera andra reaktorer som står stilla eller går på halvfart imorgon vilket är en stor del av förklaringen till morgondagens höga priser i SE3 och SE4.

För varje reaktor som läggs ner ökar risken för problem under höglast, inte bara för att totala marginalen minskar utan också för att varje kvarvarande reaktor svarar för en högre andel av totala produktionen.

Svenska kraftnät räknar fortfarande med att kärnkraften har en tillgänglighet på 90 procent under topplasttimmen, men det räcker nu med att en reaktor står stilla för att hamna under den siffran. Står Oskarshamn stilla blir det bara (max) 80 procent. Alltså är antalet reaktorer viktigt och inte bara totala maxeffekten. (Bygg nya!)

Solceller hjälper noll och intet hur många som än installerar sådana vilket SVK också konstaterar: "Solkraft antas ha en tillgänglighet på 0 procent eftersom topplasttimmen i regel inträffar när det är mörkt."

Möjligheten till betydande import just när förbrukningen är som högst tror jag också är överskattad. Så det vi kan hoppas på är att kylan kombineras med rejäl blåst eller att fossilförbränningen gjort att det nu aldrig kommer bli en rejäl köldknäpp igen.
Kärnkraft är bra ända tills det går åt pipan. Det tyckte jag också tills jag blev tvungen att evakuera efter Fukushima i 2011. Nu tycker jag inte längre att kärnkraft är något att satsa på. Bra att Ringhals 2 stängs, då kan de ekonomiska incitamenten som följer driva på att hitta alternativ som är både säkra och uthålliga.
 
  • Gilla
  • Haha
aunnr1 och 3 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Kärnkraft är bra ända tills det går åt pipan. Det tyckte jag också tills jag blev tvungen att evakuera efter Fukushima i 2011. Nu tycker jag inte längre att kärnkraft är något att satsa på. Bra att Ringhals 2 stängs, då kan de ekonomiska incitamenten som följer driva på att hitta alternativ som är både säkra och uthålliga.
Just nu är alternativet fossilt...
 
  • Gilla
oscarwww och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nikorasu skrev:
Kärnkraft är bra ända tills det går åt pipan. Det tyckte jag också tills jag blev tvungen att evakuera efter Fukushima i 2011. Nu tycker jag inte längre att kärnkraft är något att satsa på. Bra att Ringhals 2 stängs, då kan de ekonomiska incitamenten som följer driva på att hitta alternativ som är både säkra och uthålliga.
Men du har inte behövt evakuera efter att en vattendamm brustit.
https://omni.se/dammar-brast-i-michigan-11-000-flydde-inom-timmar/a/xPL9BQ
https://www.dn.se/nyheter/varlden/vattendamm-brast-i-rumanien/
https://www.expressen.se/nyheter/dammagarna-far-skulden/
http://nextbigfuture.com/2011/03/hydroelectric-dam-failures-fujinuma-dam.html
 
  • Gilla
pacman42 och 9 till
  • Laddar…
Tomture61
Finns säkrare kärnkraft , dock är kostnaden för den mycket högre än dagens kostnader för tex vatten -vind - sol - äldre kärnkraft , ca 2, 5 kr / kwh :thinking:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du har inte behövt evakuera efter att en vattendamm brustit.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Är detta allvarligt menat? Jämförelsen hade kanske varit någorlunda ifall Stockholm eller Göteborg legat direkt nedströms från Three Gorges Dam.
 
  • Gilla
aunnr1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.