H
Demmpa Demmpa skrev:
(Mer eller mindre) alla företag har tystnadsplikt på ett eller annat sätt, oberoende om det är privat, kommunalt, landstinget, etc.

Jag tror att alla företag har vissa saker som är klassade ”öppna” (spridas fritt till allmänheten), ”intern”/”intern med begränsad spridning”, ”hemligt”, ”kvalificerat hemligt”.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Om du forskar kommer du inse att kärnkraftverkets vissel blåsa är striketligen förbjuden.
 
H Herr Kortslutning. skrev:
Om du jobbar på ett kärnkraftverk kanske du kan förklara varför Essel Group som skulle investera miljarder i Jannes kärnkraftverk fick kalla fötter.
De som känner Janne har i regel en lite annan uppfattning om honom och Blykalla än den teknikintresserade allmänheten. Just sayin'...
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
tommib
Berätta mer!
 
tommib tommib skrev:
Berätta mer!
Nej, det kan jag inte av en massa olika skäl. Jag är bara lite förvånad över den allmäna uppfattningen om Gen4-tekniken och dess förmåga att rädda världen. Gen4 är inte så enkelt som vissa vill framhålla. Jag tror uppriktigt att vi aldrig kommer att se en flotta av Gen4 i stor skala. Om det börjar byggas reaktorer i större skala tror jag att det kommer att bli PWR:er Gen3+. Plantor omkring 1300 MWe. Typ.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Lite överoptimistisk kanske som ville bygga en forskningsreaktor och bränslefabrik som hanterade plutonium i Sverige?
 
Olika Gen4 reaktortyper löser olika problem, men hur blir dessa rena och lönsamma jämfört med de ”smutsiga” olönsamma franska bridreaktorerna?

Vad gör man med Blykallas utbrända bränsle efter 30 års drift? Låter ”svalna” i 10år(?) och skickar det till Frankrike för upparbetning? Hoppas att man kommit på en bättre metod att ta hand om det?

Även om det finns metoder för att ”bränna” de svårklyvbara resterna så innebär det inte att man får ut en bytta med 100% ”rent” och kortlivat avfall.

Men visst, mängden avfall i förhållande till den producerade energin är mycket mindre.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag är bara lite förvånad över den allmäna uppfattningen om Gen4-tekniken och dess förmåga att rädda världen. Gen4 är inte så enkelt som vissa vill framhålla. Jag tror uppriktigt att vi aldrig kommer att se en flotta av Gen4 i stor skala.
Nej, det är väl ingen som säger att det bara är att börja bygga Gen4 imorgon. Det är klart att det finns problem kvar att lösa. Men därmed inte sagt att de verka oöverstigliga. Det verkar betydligt mera realistiskt att satsa på Gen4 än fusion t ex. (Och det är ju inte som i behöver Gen4 under överskådlig tid ändå. Vi har tid att vänta).

Sen är jag också pessimistisk om att vi kommer att få se en flotta av Gen4, eftersom jag tyvärr tror att kärnkraftsmotståndarna kommer att få som de vill och köra oss rätt över stupet.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Olika Gen4 reaktortyper löser olika problem, men hur blir dessa rena och lönsamma jämfört med de ”smutsiga” olönsamma franska bridreaktorerna?

Vad gör man med Blykallas utbrända bränsle efter 30 års drift? Låter ”svalna” i 10år(?) och skickar det till Frankrike för upparbetning? Hoppas att man kommit på en bättre metod att ta hand om det?

Även om det finns metoder för att ”bränna” de svårklyvbara resterna så innebär det inte att man får ut en bytta med 100% ”rent” och kortlivat avfall.

Men visst, mängden avfall i förhållande till den producerade energin är mycket mindre.
Tja, "olönsamma" är ju problematiskt så länge som alternativet är kol och naturgas (för de flesta geografier). Det är ju klart att de kommer att vara billigare under överskådlig tid.

Och en av finesserna med blykalla är ju just att man skulle kunna gräva ner hela reaktorn som den är. Den skiljer sig inte så mycket från den plan vi har idag för vårt vanliga kärnbränsle. Så det är "lika-samma" fast man slipper att hantera bränslet, riva tanken osv. osv.

Sedan så hoppas ju jag också på en bättre bränslecykel, men det är tyvärr inte dit våra folkvalda vill.

Och ju mindre mängd avfall man får över som behöver grävas ner, desto mer kan man satsa på att gräva ner det rätt och riktigt.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Der betor på vad för disel eller bensin du köper. På vanlig pump på en meck, den går inte att lagra nå länge. Men ex.marin diesel det håller länge, men hur länge vet jag inte.
Etanol åldras inte
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vill man leta höjdskillnader så finns tjänsten
[länk]

Halleberg har en höjdskillnad på 90m mot Vänern som dessutom ligger väldigt nära. Det är väl bara att bygga en damm i betong. Vissa naturvärden går förlorade men det får vägas mot miljönyttan.

Vad vi än gör så påverkar vi miljön när försöker lösa energiproblemen. Vindkraften dödar tusentals ton insekter per år som dessutom kan sänka verkningsgraden med upp till 50%

Jag trodde jag var först med idén om Vänern/Vättern, men det är en 10 år gammal idé.
Världens största vattenkraftverk kan byggas i Mariestad
[bild]
[bild]
Se där! Jag hade det i bakhuvudet att någon föreslagit detta!
80m diameter i tunneln är ju big, men det går ju att skala ner.
 
K karlmb skrev:
Etanol åldras inte
Jo då, visst åldras den. 12 eller 18 år är lagom. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Jehu och 4 till
  • Laddar…
H Herr Kortslutning. skrev:
Tack gode gud att du fick sparken.
Jag slutade självmant, det låga tempot gjorde att jag gick upp i vikt och tappade stinget trots ihärdig löpträning och tyngdlyftning på ringhals gym.. alla smörgåstårtor förstår du. Gjorde utmärkt ifrån mig där som allsidig kapabel självgående rörläggare och var i den absoluta gräddan av svetsare som arbetade där. Du själv framstår som överflödig.
 
  • Haha
  • Gilla
Jehu och 4 till
  • Laddar…
H
D datadavid skrev:
Jag slutade självmant, det låga tempot gjorde att jag gick upp i vikt och tappade stinget trots ihärdig löpträning och tyngdlyftning på ringhals gym.. alla smörgåstårtor förstår du. Gjorde utmärkt ifrån mig där som allsidig kapabel självgående rörläggare och var i den absoluta gräddan av svetsare som arbetade där. Du själv framstår som överflödig.
Överviktig kärnkraftspersonal utan sting låter ju inte bra om det skulle hända en olycka.

Ps vem är den skyldige?
"När en brand inträffade vid Ringhals kärnkraftverk i maj upptäcktes av en slump minst 20 år gammalt svetsavfall i nödkylningssystemet i reaktor 2. Vid en kontroll hittade man även skräp i reaktor 4.
Strålskyddsmyndigheten har beordrat en avstängning av reaktorerna 2, 3 och 4 tills rutinerna kring kontroller av kärnkraftverket har utretts."

 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Åh, en Greenpeace-aktivist! Vad sägs om att skifta fokus till något av de kraftslag som bevisligen dödar tusentals människor (och djur) årligen. Det är bara att välja ett, de är alla sämre än kärnkraften.
 
  • Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
H Herr Kortslutning. skrev:
Jag tror datavid är ett SD-troll.
Språkbruket att han är en gudagåva och alla andra är idioter tyder på det.
Om datadavid varit insatt så skulle hen förklarat vad alla korrosion problem på ringhals beror på.
Som tidigare nämnts är allt som gäller drift av kärnkraftverk omgärdat av sträng sekretess. Korrosionsproblemen beror på att man när kraftverken byggdes på 70-talet underskattade strålningen inverkan på materialen. Dessutom var det fullt med driftstopp på 80-talet med så det är liksom inget nytt. Hade man konstruerat kraftverken idag hade man gjort annorlunda men nu har all planering och konstruktion av kärnkraftverk v arit förbjuden i många år.

Jag tror tyvärr att det krävs en större katastrof pga elbrist innan folk vaknar upp. Men vi är på god väg genom att vi satsar på vindkraft och solceller.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.