Köpte häromdagen en ny Festool KS60 som jag ska ersätta min gamla Dewalt DW700 som börjar bli till åren. Festtoolen är trevlig på alla sätt, många fler justermöjligheter och belysning på klingan är fint, längre kapmöjligheter osv.
Men LJUDET! Den låter väldigt högt, nästan ett skramlande, skränande ljud (utan belastning), till skillnad från min gamla dewalt (som egentigen är en Elu invändigt) som har ett mer vinande ljud, inte alls skräningt på samma sätt. Är det möjligen så att DeWalten har en bättre motor än Festool?
Känner mig lite besviken på ett sätt..

fhedvall fhedvall skrev:
Köpte häromdagen en ny Festool KS60 som jag ska ersätta min gamla Dewalt DW700 som börjar bli till åren. Festtoolen är trevlig på alla sätt, många fler justermöjligheter och belysning på klingan är fint, längre kapmöjligheter osv.
Men LJUDET! Den låter väldigt högt, nästan ett skramlande, skränande ljud (utan belastning), till skillnad från min gamla dewalt (som egentigen är en Elu invändigt) som har ett mer vinande ljud, inte alls skräningt på samma sätt. Är det möjligen så att DeWalten har en bättre motor än Festool?
Känner mig lite besviken på ett sätt..
Jag gissar att det är mjukstartselektroniken som gör att sågen låter på detta sätt.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
har noterat hur högt och illa min Bosch GCM8 låter jämfört med grannens Dewalt.
jag tror det har med motortypen att göra, kanske inte bättre /sämre mer än ljudet.
tycker det borde vara nåt tillverkarna prioriterade på proffsmaskiner.

V vectrex skrev:
Jag gissar att det är mjukstartselektroniken som gör att sågen låter på detta sätt.
Min Festool TS55 skrämde mig rejält när jag startade den första gången — det lät som om den var byggd av gamla konservburkar när den startade. Fick senare veta att det var just mjukstarten som var orsaken och att det är normalt. Men det låter hemskt.

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.