C
N noone70 skrev:
Väldigt vad folk hakade upp sig på hönshuset
Jo, men det är väl rimligt då hönshuset beroende på hönshållningens omfattning och art kan vara formellt sett tveksamt utfrån hur undantaget i PBL ser ut. Att var och varannan gård har ett hönshus som förmodligen saknar bygglov är en annan femma ;)

En för förutsättningarna anpassad byggnad för skogsbruket är enligt min åsikt inte alls lika tveksam. Framför allt därför att skogsbruk har en tydligare näringmässig koppling, inte minst genom skogsvårdslagen.

Du råkar inte ha ett diarienummer eller motsvarande på den domen?
Jodå, det stod i Boverkets kunskapsbank jag länkade:
Länsstyrelsen i Skåne län 2008-05-05 dnr 65896–07
Men det beslutet blev som sagt aldrig prövat i domstol.
Men lägg gärna upp den här om du beställer ut den. Skulle vara intressant att läsa.
 
Redigerat:
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, men det är väl rimligt då hönshuset beroende på hönshållningens omfattning och art kan vara formellt sett tveksamt utfrån hur undantaget i PBL ser ut. Att var och varannan gård har ett hönshus som förmodligen saknar bygglov är en annan femma ;)

En för förutsättningarna anpassad byggnad för skogsbruket är enligt min åsikt inte alls lika tveksam. Framför allt därför att skogsbruk har en tydligare näringmässig koppling, inte minst genom skogsvårdslagen.


Jodå, det stod i Boverkets kunskapsbank jag länkade:
Länsstyrelsen i Skåne län 2008-05-05 dnr 65896–07
Men det beslutet blev som sagt aldrig prövat i domstol.
Men lägg gärna upp den här om du beställer ut den. Skulle vara intressant att läsa.
Som jag uppfattade uppgifterna jag fick från kommunen så var det omfattningen på hela vår verksamhet och inte hur stor nån enskild del är.

tack för diarienr till domen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Fick förresten svar från LRF på min fråga och det var oxå rätt oklart besked
Fast du har ju redan fått veta att ingen kommer att ge dig ett fribrev i förskott. Antingen tar du själv ansvar och bygger sådant du behöver för näringen efter eget huvud eller så söker du bygglov för allt.

Trodde du på allvar att någon annan än kommunen skulle kunna ge dig garantier kommunen inte kan ge dig?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast du har ju redan fått veta att ingen kommer att ge dig ett fribrev i förskott. Antingen tar du själv ansvar och bygger sådant du behöver för näringen efter eget huvud eller så söker du bygglov för allt.

Trodde du på allvar att någon annan än kommunen skulle kunna ge dig garantier kommunen inte kan ge dig?
Nej inte garantier(när det gäller myndigheter finns det inga garantier) , men hade hoppats på lite vägledning om var gränserna går
 
N noone70 skrev:
Nej inte garantier(när det gäller myndigheter finns det inga garantier) , men hade hoppats på lite vägledning om var gränserna går
Det fick du ju!

N LRF skrev:
Av förarbetena till bestämmelsen framgår att undantagsregeln bör begränsas till byggnader som är omedelbart avsedda för ifrågavarande näringar och således inte omfatta sådana anläggningar som mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt erfordras för jordbruket m.m. utan som med hänsyn till sin storlek och övriga omständigheter mera är att anse som självständiga företag.
Domstolen har vid olika tillfällen tagit ställning till var gränsen går för vad som kan anses utgöra en ekonomibyggnad av det slag som avses i undantagsregeln. Domstolen har konstaterat att det får avgöras efter en helhetsbedömning där hänsyn måste tas till byggnadens karaktär, arten av den verksamhet som ska bedrivas i byggnaden, omfattningen av denna verksamhet och dess anknytning till övrig verksamhet på fastigheten.
För att ekonomibyggnad utanför detaljplanelagt område ska undantas bygglov ställs ganska höga krav på att ekonomibyggnaden används i direkt anknytning till jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring och byggnaden ska vara i direkt behov för driften av jordbruket/näringen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det fick du ju!
Som lekman när det gäller den texten så tolkar jag det som… det beror på
 
N noone70 skrev:
Som lekman när det gäller den texten så tolkar jag det som… det beror på
Japp, det är en jurist som skrivit ett generellt svar, så givetvis står det egentligen det beror på.

Men låt oss ta hönshuset som fortsatt exempel. Att hålla höns ingår tveklöst i ett lantbruk. Bara att bygga. Blir omfattningen så stor (hönseri med tiotusentals djur) att den är självständig så är det bygglovspliktigt. Sannolikheten att du ens är i närheten av den gränsen är försumbar.

Då är det värre med gränsen mot det privata, icke-kommersiella. Bygger du en maskinhall med en lyft och det egentligen bara står tre gamla jänkare i den är det fusk. En jänkare, en traktor, en timmerkalle och en fyrhjuling? Safe(-ish).
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Japp, det är en jurist som skrivit ett generellt svar, så givetvis står det egentligen det beror på.

Men låt oss ta hönshuset som fortsatt exempel. Att hålla höns ingår tveklöst i ett lantbruk. Bara att bygga. Blir omfattningen så stor (hönseri med tiotusentals djur) att den är självständig så är det bygglovspliktigt. Sannolikheten att du ens är i närheten av den gränsen är försumbar.

Då är det värre med gränsen mot det privata, icke-kommersiella. Bygger du en maskinhall med en lyft och det egentligen bara står tre gamla jänkare i den är det fusk. En jänkare, en traktor, en timmerkalle och en fyrhjuling? Safe(-ish).
Så (så länge man inte parkerar sin jänkare i hönshuset) det krävs bygglov för hönshuset är i fall verksamheten är för ”omfattande?
Jag uppfattade det som tvärt om, att verksamheten måste vara av en viss omfattning eller mer för att räknas som ekonomibyggnad
 
Redigerat:

Bästa svaret

Ja, precis. Inga amerikanska höns, utöver det får verksamheten inte vara för stor, utan måste vara en del av lantbruket.

När jag läser om det håller jag med om att det är svårt många negationer. Försöker förtydliga med parenteser, fetning och kursivering nedan. Det kursiva är det du som lantbrukare får göra utan bygglov, i förhållande till större företag.


LRF (med förtydligande formatering):
undantagsregeln bör begränsas till byggnader som är omedelbart avsedda för ifrågavarande näringar [jord- och skogsbruk] och således inte omfatta sådana anläggningar som mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus (som inte direkt erfordras för jordbruket m.m.) utan som med hänsyn till sin storlek och övriga omständigheter mera är att anse som självständiga företag.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, precis. Inga amerikanska höns, utöver det får verksamheten inte vara för stor, utan måste vara en del av lantbruket.

När jag läser om det håller jag med om att det är svårt många negationer. Försöker förtydliga med parenteser, fetning och kursivering nedan. Det kursiva är det du som lantbrukare får göra utan bygglov, i förhållande till större företag.


LRF (med förtydligande formatering):
undantagsregeln bör begränsas till byggnader som är omedelbart avsedda för ifrågavarande näringar [jord- och skogsbruk] och således inte omfatta sådana anläggningar som mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus (som inte direkt erfordras för jordbruket m.m.) utan som med hänsyn till sin storlek och övriga omständigheter mera är att anse som självständiga företag.
Det underlättar knappast med en lättare form av dyslexi när man ska läsa juridiska texter :crysmile:
Väldigt pedagogiskt av dig (y)
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, precis. Inga amerikanska höns, utöver det får verksamheten inte vara för stor, utan måste vara en del av lantbruket.

När jag läser om det håller jag med om att det är svårt många negationer. Försöker förtydliga med parenteser, fetning och kursivering nedan. Det kursiva är det du som lantbrukare får göra utan bygglov, i förhållande till större företag.


LRF (med förtydligande formatering):
undantagsregeln bör begränsas till byggnader som är omedelbart avsedda för ifrågavarande näringar [jord- och skogsbruk] och således inte omfatta sådana anläggningar som mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus (som inte direkt erfordras för jordbruket m.m.) utan som med hänsyn till sin storlek och övriga omständigheter mera är att anse som självständiga företag.
Hur kan det vara så att ett växthus inte kan räknas som direkt kopplat till jordbruket?
Nu har frun nämligen kommit på att vi ska ha ett tunnelväxthus(ca 30-40 kvm) för att börja odla i. Jag har ingen lust att lägga ner 20-30 tusen på bara bygglovet för att få upp ett växthus som kostar lika mycket
 
Claes Sörmland
N noone70 skrev:
Hur kan det vara så att ett växthus inte kan räknas som direkt kopplat till jordbruket?
Därför att det är en ny verksamhet på fastigheten som inte direkt handlar om att bruka jorden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Därför att det är en ny verksamhet på fastigheten som inte direkt handlar om att bruka jorden.
Jo det argumentet kan jag ta, men växthus används som undantag även i PBL… och jag gissar att sveriges lagmän/kvinnor inte har så bra koll att de vet vad jag sysslar med :crysmile:
 
Claes Sörmland
Hänger inte med på vad du menar med att "växthus används som undantag även i PBL...."

Hur då?
 
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/

”Enligt förarbetena är ekonomibyggnader endast de byggnader som är omedelbart avsedda för de aktuella näringarna. Anläggningar som exempelvis mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt behövs för driften av jord eller skogsbruk eller fisket utan mera är att anse som självständiga förädlingsindustrier räknas inte som undantagna ekonomibyggnader. (jfr prop. 1947:131 sid. 166)”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.