N noone70 skrev:
Jo jag har förstått det nu… svårt att backa bandet nu
Vad är det du har gjort som skulle vara svårt att backa, ställt några allmänna frågor? Eftersom att den typen av frågor inte kan besvaras utan ett faktiskt sökande av bygglov eller i alla fall förhandsbesked så är de rimligen ingenting som ligger dig i fatet.

Ett kort ”tack för info, då har jag inga fler frågor” torde räcka för att frågan ska vara avförd från allas bord.

Eller har du gjort mer än frågat i generella termer?
 
C
För att anknyta lite bättre till trådens ämne funderar jag lite på det tilltänkta hönshuset.
Det låter uppenbart att det inte handlar om den sortens hönshållning man försörjer sig på.

Med utgångspunkt från min uppfattning att det är verksamheten som räknas och inte fastighetens registerkoder och liknande kan man fundera på om vad som krävs av verksamheten för att uppnå lagens krav?
PBL använder begreppet "näring". Innebär det att verksamheten måste vara näringsmässig?
Räcker det med att det bedrivs t.ex. näringsmässigt skogsbruk för att få bygga ett bygglovsfritt hönshus som en liten "sidoverksamhet" till skogsbruket? Eller måste hönshållningen i sig vara en betydande del av jordbruket som helhet?
Eller uppfyller helt enkelt en hobbymässig verksamhet i stort kraven, bara det finns ett (minimalt) inslag av näringsmässighet?

Denna typ av resonemang finner jag intressanta i sammanhanget, och jag kan tänka mig att det är sådana funderingar kommunen "bråkar" med TS om.

Ett helt annat exempel som inte har så mycket med TS att göra, men som jag vet är hyfsat vanligt förekommande i verkligheten. En person äger en liten bostadsfastighet, lantligt och enskilt. Samma person äger samtidigt en större skogsfastighet i trakten. Är det OK att bygga t.ex. en bygglovsfri bod för att förvara maskiner avsedda för skogsbruket på bostadsfastigheten? Givetvis vill man ha sina prylar i närheten av bostaden och inte i en bod i skogen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Frågan på allas fingertoppar är väl ändå...

"Hur stor behöver fastigheten vara för att klassas som jordbruksenhet om man planerat att odla rekreationell cannabis?"
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Då är det framför allt viktigt att den ligger i SE1/2 så man har råd med elen, annars är man rökt.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
För att anknyta lite bättre till trådens ämne funderar jag lite på det tilltänkta hönshuset.
Det låter uppenbart att det inte handlar om den sortens hönshållning man försörjer sig på.

Med utgångspunkt från min uppfattning att det är verksamheten som räknas och inte fastighetens registerkoder och liknande kan man fundera på om vad som krävs av verksamheten för att uppnå lagens krav?
PBL använder begreppet "näring". Innebär det att verksamheten måste vara näringsmässig?
Räcker det med att det bedrivs t.ex. näringsmässigt skogsbruk för att få bygga ett bygglovsfritt hönshus som en liten "sidoverksamhet" till skogsbruket? Eller måste hönshållningen i sig vara en betydande del av jordbruket som helhet?
Eller uppfyller helt enkelt en hobbymässig verksamhet i stort kraven, bara det finns ett (minimalt) inslag av näringsmässighet?

Denna typ av resonemang finner jag intressanta i sammanhanget, och jag kan tänka mig att det är sådana funderingar kommunen "bråkar" med TS om.

Ett helt annat exempel som inte har så mycket med TS att göra, men som jag vet är hyfsat vanligt förekommande i verkligheten. En person äger en liten bostadsfastighet, lantligt och enskilt. Samma person äger samtidigt en större skogsfastighet i trakten. Är det OK att bygga t.ex. en bygglovsfri bod för att förvara maskiner avsedda för skogsbruket på bostadsfastigheten? Givetvis vill man ha sina prylar i närheten av bostaden och inte i en bod i skogen.
Hönshuset får ej byggas med dessa regler. De bygglovsbefriade byggnaderna ska vara direkt länkade till verksamheten. Ett hönshus, vare sig det är för hobbybruk eller något annat har inget med att driva skogsbruk att göra. Vill man starta ett modernt hönseri så får man ansöka om bygglov för den byggnaden och verksamheten.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett hönshus, vare sig det är för hobbybruk eller något annat har inget med att driva skogsbruk att göra.
Skogsbruk nej, men det kan väl tänkas falla under "jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring"?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hönshuset får ej byggas med dessa regler. De bygglovsbefriade byggnaderna ska vara direkt länkade till verksamheten. Ett hönshus, vare sig det är för hobbybruk eller något annat har inget med att driva skogsbruk att göra. Vill man starta ett modernt hönseri så får man ansöka om bygglov för den byggnaden och verksamheten.
Finns väl inget skäl varför man inte skulle få ha djurhållning i skogen. Du kan till och med få bidrag från EU för skogsbete så en byggnad för nötkreatur skulle givetvis vara ok att smälla upp i skogen. Så finns inget skäl att stoppa hönshus i skogen. Sen behöver inte all verksamhet på en bondgård vara lönsam och drivas med moderna metoder. Finns massor med bönder som har djur som de inte tjänar pengar på utan kanske har för att de alltid haft det eller intresse eller andra skäl. Men dessa djur ingår ändå i rörelsen och man kan ta kostnader för dem i bokföringen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Finns väl inget skäl varför man inte skulle få ha djurhållning i skogen. Du kan till och med få bidrag från EU för skogsbete så en byggnad för nötkreatur skulle givetvis vara ok att smälla upp i skogen. Så finns inget skäl att stoppa hönshus i skogen. Sen behöver inte all verksamhet på en bondgård vara lönsam och drivas med moderna metoder. Finns massor med bönder som har djur som de inte tjänar pengar på utan kanske har för att de alltid haft det eller intresse eller andra skäl. Men dessa djur ingår ändå i rörelsen och man kan ta kostnader för dem i bokföringen.
Om du vill driva skogsbruk med höns så visst.

Men om du har som hobby att ha några höns så gäller inte detta.
 
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Skogsbruk nej, men det kan väl tänkas falla under "jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring"?
Ja om du driver sån verksamhet med grund i fastigheten så. Men är det ett litet hobbyprojekt som en del av ditt boende, typ höns som sällskapsdjur, så nej.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du vill driva skogsbruk med höns så visst.

Men om du har som hobby att ha några höns så gäller inte detta.
Fast köper man en skogsfastighet blir man av skatteverket automatiskt klassad som företagare ifall man inte redan är det. Så då kan man ha sina hobbyhöns i företaget ifall man väljer det. Om man är osäker så är det bara att uppdatera företagets syfte att innehålla punkten lantbruk. Finns inget krav på att verksamheten ska vara vinstdrivande. Det är ju faktiskt skatteverket som tvingar dig att vara lantbruksföretagare.

Nackdelen är ju den extra administration som krävs (En normalbegåvad kan sköta det själv), men fördelen är ju att man kan dra moms på saker man köper ifall de kan motiveras med lantbruket. Verktyg kant.ex. nästan alltid motiveras. Man behöver säkert en del verktyg ifall man vill snickra lite på sitt hönshus ;)
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja om du driver sån verksamhet med grund i fastigheten så.
Hänger inte riktigt med på vad du menar med att man driver verksamheten med grund i fastigheten?
Om man håller höns i en ekonomibyggnad på en fastighet så bedriver man hönshållning med grund i fastigheten, eller?

Att en hobbymässig verksamhet förmodligen inte uppnår lagens definition av "jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring" låter rimligt, men går det att säga något mer konkret om var gränsen går? Att hålla ridhästar för nöjesridning inom hushållet finns det väl rättspraxis för, men i övrigt?
 
C cpalm skrev:
Men för att svara på frågan nämner Boverket i kunskapsbanken ett fall där någon av länsstyrelserna gett klartecken till bygglovsfri ekonomibyggnad för biodling. Det framgår inte vilken typ av fastighet det gällde, och det överklagades aldrig så det är inte prövat i högre instans och finns därmed inte heller öppet publicerat. Så nej, det verkar inte vara prövat.


Det låter enligt min mening otroligt långsökt...
Du råkar inte ha ett diarienummer eller motsvarande på den domen?
 
Väldigt vad folk hakade upp sig på hönshuset, det var bara ett exempel (nå för att vi har tänkt ha höns och ägg produktion för mer än husbehov)
Faktum är att vi långt ifrån har bestämt oss för exakt vilka djur vi ska ha, det kommer nog bli lite trial and error… se vad som går att försörja sig på och vad som inte går.
En del lantbruksverksamhet går tex att kombinera med annat som inte är direkt kopplat till jordbruk, tex kaninuppfödning för köttproduktion och kaninpensionat eller uppfödning av alpackor och alpackepromenader för stressade södermalmshipsters (OBS BARA EXEMPEL). Men allt detta är sidospår från ursprungsfrågan, kraven på hur omfattande verksamhet man ska ha

Fick förresten svar från LRF på min fråga och det var oxå rätt oklart besked :(
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att en hobbymässig verksamhet förmodligen inte uppnår lagens definition av "jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring" låter rimligt, men går det att säga något mer konkret om var gränsen går? Att hålla ridhästar för nöjesridning inom hushållet finns det väl rättspraxis för, men i övrigt?
Ja det är ju den gränsen jag vill veta(ungefär) var den går
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Svar från LRF

Det kan alltid vara bra att stämma av med kommunen innan man tar till en byggåtgärd. På så vis kan man undvika problem i framtiden. Vad vi kan säga generellt om ekonomibyggnader är att det finns regler om undantag från bygglovsplikt för ekonomibyggnader, se 9 kap. 2-3 §§ plan- och bygglagen. Hänvisning till plan- och bygglagen finner du här: Plan- och bygglag (2010:900) Svensk författningssamling 2010:2010:900 t.o.m. SFS 2022:1122 - Riksdagen

Undantaget gäller utanför detaljplanerat område. Undantaget från kravet på bygglov omfattar ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring inom områden som inte omfattas av detaljplan. Undantaget gäller inte när man tar i anspråk eller inreder sådana byggnader helt eller till viss del för väsentligen annat ändamål än det för vilket byggnaden senast använts eller för vilket bygglov har getts.

Av förarbetena till bestämmelsen framgår att undantagsregeln bör begränsas till byggnader som är omedelbart avsedda för ifrågavarande näringar och således inte omfatta sådana anläggningar som mejerier, slakterier, konserveringsfabriker, sågverk eller växthus som inte direkt erfordras för jordbruket m.m. utan som med hänsyn till sin storlek och övriga omständigheter mera är att anse som självständiga företag.
Domstolen har vid olika tillfällen tagit ställning till var gränsen går för vad som kan anses utgöra en ekonomibyggnad av det slag som avses i undantagsregeln. Domstolen har konstaterat att det får avgöras efter en helhetsbedömning där hänsyn måste tas till byggnadens karaktär, arten av den verksamhet som ska bedrivas i byggnaden, omfattningen av denna verksamhet och dess anknytning till övrig verksamhet på fastigheten.
För att ekonomibyggnad utanför detaljplanelagt område ska undantas bygglov ställs ganska höga krav på att ekonomibyggnaden används i direkt anknytning till jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring och byggnaden ska vara i direkt behov för driften av jordbruket/näringen.
Om ni är missnöjda med vad kommunen har meddelat så kan ni vända er till en extern expert som kan se över omständigheterna i just ert fall och som eventuellt kan vara er behjälpliga med argumentationen kring varför dom aktuella byggnaderna ska anses vara ekonomibyggnader och således anses bygglovsbefriade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.