Har ett äldre hus och vill ha lite grov känsla. Vad tror ni på 1-2cm tjock oregelbunden skiffer i hallen.

Konstant skitigt eller riktigt snyggt?

Alldeles utmärkt. Jag har det själv i ett rum. Först inspacklade värmekablar sedan skiffer lagda i 3-4 cm bruk.
Behandlat med stensåpa. Ganska mycket jobb att knacka till kanterna om man vill ha fogar 2-3 cm men man kan ju lägga ganska breda olika fogar utan att fet stör. Jag slipade till gogarna med en träbit inna de härdat riktigt.

Tack för svar. Ja jag har lagt på några uteplatser åt andra, då med minimal fog. Då 3-4cm. I mitt tycke det snyggaste stengolv man kan lägga. tycker att oregelbunden fog är lika snyggt som stenen så blir nog lite varrierad bredd på fogen.
Jo värmen ligger redan med flytspackel på. Nu är det bara beställa en pall från alltisten 460kr/kvm.
Var köpte du. Svårt attt hitta de tunnare oregelbundna.

Börjar snegla på kalibrerad skiffer istället. 600kr/kvm i pris skillnad men blir det bra(gå barfota) med okalibrerade?

Har någon mer lagt det inomhus

skillnaden att gå är nog inte stor, däremot att lägga.
okalibrerad så måste du använda fix typ X32 eller lägga i bruk så du kan justera höjden.
kalibrerad så kan du använda vanligt fix, med 8-10mm kam

Redigerat:
  • Gilla
Flodinn och 1 till
  • Laddar…
Om ni gjorde detta själva så har ni utfört ett riktigt bra jobb :).

M
snyggt!!!

Tack, det var skönt att det bara är 7-8 kvm både för ryggen o plånboken.
Svåraste är nog fogningen. Kapa och justera höjd är ganska lätt. Nu ska farstubron bli skiffer så det flyter ihop snyggt

Instämmer, väldigt fint!

Men du sköter inte städningen själv va ;)

JKrister skrev:
Tack, det var skönt att det bara är 7-8 kvm både för ryggen o plånboken.
Svåraste är nog fogningen. Kapa och justera höjd är ganska lätt. Nu ska farstubron bli skiffer så det flyter ihop snyggt
Kommer även farstubron bli beklädd med oregelbunden offerdal eller med trappbeklädnad?

Är bara en bro och lär nog bli till våren. Idag ca 4kvm trädäck.

Det blir 30-40mm oreg. offerdal. Troligtvis gjuten, smidigt o slippa ogräset

KnockOnWood skrev:
Instämmer, väldigt fint!

Men du sköter inte städningen själv va ;)
Hehe. Jo vi får väl se hur det går.
Tror att impregneringen kommer underlätta. Blev dåligt på mobilkameran men länkar till en bild.https://db.tt/PCQqhlbP

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.