Spännande! Läste på bestfiberglassrebar.com att deras tillverkning ligger i Ryssland. Tufft att få grejer därifrån idag 🤔

Formstag i glasfiber finns i närmaste välsorterad bygghandel.

R
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Lite overkill med glasfiberarmering, kan vara en bra sak att använda vid vissa applikationer. Men det ska vara väldigt extrem miljö innan man kanske bör gå över på det.

Annars finns det epoxilackad armering om man vill ha ett visst rostskydd, men då är det precis som med glasfiber att man måste beställa byglar och bockade detaljer.

Det var mest att jag såg det användas och så blev jag nyfiken. Det verkar vara bra om man gjuter saker i saltvatten t.ex. för det rostar inte. Men det sades också att det var mycket lättare och billigare så då tänkte jag att det kanske kunde vara nåt. ...

P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det var mest att jag såg det användas och så blev jag nyfiken. Det verkar vara bra om man gjuter saker i saltvatten t.ex. för det rostar inte. Men det sades också att det var mycket lättare och billigare så då tänkte jag att det kanske kunde vara nåt. ...
Jag har varit med om att man gjutit väldigt tunna balkongskivor(ca 5-6cm) med fiberbetong där man också armerade med glasfiberarmering i fiberbetongen. Dock en annan typ än den blå du hade i första inlägget. Den man använde sig av i mitt fall var fiberstänger med en beläggning som doppats i någon form av sand som gjorde att det var en ruggig yta för betongen att fästa sig vid.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Jag har varit med om att man gjutit väldigt tunna balkongskivor(ca 5-6cm) med fiberbetong där man också armerade med glasfiberarmering i fiberbetongen. Dock en annan typ än den blå du hade i första inlägget. Den man använde sig av i mitt fall var fiberstänger med en beläggning som doppats i någon form av sand som gjorde att det var en ruggig yta för betongen att fästa sig vid.
Som en intressant sidnotering så monterade jag såna för 15 år sedan och då var det bara fiberförstärkt betong utan glasfiberarmering. Ibland höll dom hela vägen till balkongen ibland inte.

Låter som en vettigare konstruktion det du var inblandad i

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag tänker att det är svårt för en privatperson att hantera glasfiberarmering. Som Lutte skriver kommer man inte kunna forma det själv utan alla detaljer måste beställas i korrekt form. Vad skulle vinsten vara i hobbyprojekt? I betongkonstruktioner som är väldigt vattenutsatta (bryggor, broar osv) så kan jag se vitsen men annars ställer jag mig tveksam. Ur miljösynpunkt blir det också svårare att återvinna, i den mån man nu återvinner armerad betong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.