Q jope84 skrev:
är inte de lite klent?
För en vanlig häll drar mer än 5kw .
du har rätt, men jag har gas spis då jag tycker det är bättre för matlagning och vedspis med ugn.
 
Betalade 27 900 kr hösten 2018 för 580m till mitt fritidshus. Fick gräva på egen tomt och fylla igen. Vattenfall grävde fram till tomtgräns och kopplade in. Dom fick även byta transformator i närheten. Fanns ström i gamla huset på tomten fram till 1965 då dom flyttade därifrån och luftledningen plockades ner
 
P Pappa1986 skrev:
Tror tyvärr inte det är möjligt, men helt klart värt att kolla upp
Jag vill säga att det bra att inte kunna fölägga kabeln själv. Det krävs behörighet. Kabeln ska ligga i sand eller rör. Sedan finns det andra omständigheter som gör att det är omöjligt.
 
Grävning på egen tomt får man göra eftersom det är din elektriker som intygar till elnätsbolaget via färdiganmälan att det är rätt gjort.
Elnätsbolaget gräver normalt inte inom tomtmark. Utan det ansvaret att det blir utfört ligger på installatören.

Men grävning utanför din tomt får du inte göra själv.
 
Verkar som det va bra att jag inte lät eon "vinna" när dom grävde ner luftledningen till mitt garage dom ville ändra dimension då jag bara hade 20a på abonnemanget fast jag tyckte att tidigare ägare hade betalt för befintlig matning så det fick bli en 4*95 istället :)
 
Vilken nytta räknar du att ha med den grövre kabeln? Troligen hade dom lagt en 10mm2 (35 eller 50 A). Har du fått bygga om skåpet till gänga ll ? dvs max 25 A eller har du ett vanligt Gll skåp och en så grov matning?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Verkar som det va bra att jag inte lät eon "vinna" när dom grävde ner luftledningen till mitt garage dom ville ändra dimension då jag bara hade 20a på abonnemanget fast jag tyckte att tidigare ägare hade betalt för befintlig matning så det fick bli en 4*95 istället :)
Helt rätt gjort av dig. Förmodligen är det betald anslutning upp till mer än 25A.
Har du gänga 3 dvs större propphuvar.
Eller kanske tom.knivsäkring?
Anslutningsintervallerna skiljer lite i landet.
Här är intervallen idag
16-25A
35-63A
80-125A
160A
200-250A
En del nätbolag har tex eget intervall på 35A
Så det finns variationer.
 
E elmont skrev:
Vilken nytta räknar du att ha med den grövre kabeln? Troligen hade dom lagt en 10mm2 (35 eller 50 A). Har du fått bygga om skåpet till gänga ll ? dvs max 25 A eller har du ett vanligt Gll skåp och en så grov matning?
Man behöver inte bygga om skåp till G ll
Man sätter i rätt pk och reduceings hylsor i propphuvar.
Här finns 16A abonnemang med knivsäkringar.
Dock måste 63A och lägre vara direktmätt.
 
T tompaah7503 skrev:
Bjuder på en bild från vår närmaste ort, tagen ca 1940, som illustrerar väl skillnaden i de lokala elnätssatsningarna och statens telefonsatsning. På vänster sida av vägen går elnätsföreningens stolplinje. Stolparna är hur krokiga som helst och man har tagit vad som finns. På höger sida vägen är det betydligt dyrare stolpar, spikraka, från statliga Televerket.

[bild]
Fantastiskt krokiga träd, de måste de ha fått gratis??

Eller det kanske var upphandlat till lägsta pris? ;)

Vilken by är detta, nyfiken. PM:a om du inte vill posta här.
 
De kan vara utvalda. Undertryckta furor har ett bra naturligt rötskydd. Så de kan vara dyrare än raka fina, men behöver inte impregneras. Men nu gissar jag bara.
 
Det har varit hsp in från början så det sitter knivsäkringar på inkommande såg ingen anledning för mej att dra in en klenare kabel än vad som är betalt för då dom inte va intresserade av att uppgradera om mitt behov ändrades.
 
HSP, om man får bygga om eller ej beror nog lite på vilken nätägare man har och vilken servis man har. Jag har fått bygga om 3 olika serviser där man gått ner från 125-150 till 25A-35 A och bytt ut knivsäkringarna mot Glll.och Gll
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Visst skiljer det sig mellan nätbolagen.
Och lite beroende på vilken typ av fastighet och kund det är. Klart olämpligt med knivsäkringar i privatbostad.
. 16A kniv mätarsäkringar i öppen elcentral för förråd som tidigare varit en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar 16A kniv mätarsäkringar för en fd verkstadslokal som nu är förråd. 25mm2 cu servis.
Har varit 80A strömtrafomätning tidigare.
Givetvis omkopplad till direktmätning.
Så ingen regel utan undantag.

Alternativ är att ha kvar knivsäkringar som servissäkringar och sedan ha G II mätarsäkringar efter.

Men har någon betalat för en 125A anslutning till en fastighet så ska servisen inte bli klenare vid ett servisledningsbyte på nätägarens initiativ. Iallafall inte utan kundens godkännande. Även om kunden kanske har 16A i dagsläget. Kunden kan ha avsikt att ta ut mer lite längre fram i tiden.
De har betalat för möjligheten.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att det det är en näringsfastighet. Till bostaden får man antagligen inte göra fulla avdrag.
Men till ekonomibyggnader är det fulla avdrag till näringen. Om du skall ha värme till traktorn tex.
Man kan klara sig utan ström i bostaden;)
En försäljning av en skogspost så har du ström.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Jag tar på mig dumstruten, mest för att jag nog missat d tidigare i tråden - men, vad är knivsäkring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.