Vad var det som gjorde att sträckan blev över fyra gånger längre än du trodde att den skulle bli?

P Pappa1986 skrev:
Från transformatorn till tomtgräns är det 1700m, sen ytterligare 200 in till huset.
Nu när ni tittar på lantbruksfastigheter får du lära dig skillnaden på fastighets- och tomtgräns. Tomten sträcker sig inte mer än något tiotal meter från bostadshuset (och omfattar normalt inte ens hela gårdscentrum), medan fastighetsgränsen är gränsen för det man äger.

Ska något dras fram till tomtgräns kan du alltså förvänta dig att det dras betydligt närmare än 200 meter från huset. (Därmed inte sagt att dina siffror på 1.700+200 är fel.)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad var det som gjorde att sträckan blev över fyra gånger längre än du trodde att den skulle bli?


Nu när ni tittar på lantbruksfastigheter får du lära dig skillnaden på fastighets- och tomtgräns. Tomten sträcker sig inte mer än något tiotal meter från bostadshuset (och omfattar normalt inte ens hela gårdscentrum), medan fastighetsgränsen är gränsen för det man äger.

Ska något dras fram till tomtgräns kan du alltså förvänta dig att det dras betydligt närmare än 200 meter från huset. (Därmed inte sagt att dina siffror på 1.700+200 är fel.)
Aha. Ok. Då är jag med. Möjligen då att tomtgränsen är närmre och de tär ju positivt.

Anledningen till att jag trodde att det va 400 meter va för att jag ringde till E.on först och fick då ett muntligt pris. Sen begärde jag att få det skriftligt och då skulle han ta det vidare.
Fick ett skriftligt på 742.500:-

Igår ringde E.on tillbaka till mig och tyckte det va konstigt att det blev 1700 meter då det finns 6 st olika anslutningspunkter inom 600 meter, denna personen skulle ta det vidare och återkomma innan helgen med en ny offert om det nu inte visar sig att det är 1700m som gäller.

Så jag kommer med en uppdatering inom kort
Kul att det blev så stort engagemang från alla
 
  • Gilla
Teacer och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag fattar att det kostar att dra in el, men själva grundfrågan borde vara om hela Sverige skall leva eller inte. Vissa saker ser jag som rättigheter.

Det finns fullt med exempel på miljardrullning till sådant som är olönsamt så jag tycker det borde finnas ett maxpris för att få el.

Men det beror nog på vilken syn man har.
Sverige har redan tidigare säkerställt att hela svenska befolkningen fick tillgång till el, nu borde det vara upp till var och en att betala om man vill bosätta sig mitt i ingenstans. Blir helt galet annars tycker jag :)

PeterHog PeterHog skrev:
Ja vi borde höja alla avgifter i storstäderna för mat el bränsle och så vidare.. kostar ju massor att transportera dit allt och det är ju deras eget val att bo där
Finns ingen rim och ranson i det du skriver. Landsbygden är det som tar emot subventioner för nästan all statligt ägd infrastruktur. Det du pratar om är privatägda verksamheter som själva sätter sina priser. Om man kollar på prissättning så verkar storstadsområdena vara mer ekonomiska för dom. (I och med att där finns alltid större utbud och ofta till bättre priser)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vilka saker ser du som rättigheter?
Ska samhället subventionera vilka stolligheter som helst? Jag har ingen lust att med mina elnätsavgifter sponsra någon enstaka gök som orsakar kostnader för miljoner och åter miljoner genom att vilja bosätta sig 3 mil käpprätt ut i ellöst land.
Har samma inställning till reseavdrag, flerbarnstillägg och andra konsekvenser av människors val. Man kan inte välja att dra på sig stora kostnader och låta samhället betala för dem under någon rättighetsflagg.
Som jag sa, en filosofisk fråga. Vad kostar det med skola i glesbygd inklusive skolskjuts för ett gäng lantisar som ändå drabbas av arbetslöshet? Skall vi ens ha skola i glesbygd? Åt olönsamma tonårsmammor vars avkomma troligen växer upp till arbetslöshet?

Vi får helt enkelt fundera på om hela Sverige skall leva och I så fall betala för det. Man kan ju också flytta in alla till städernas förorter.

Mitt hus ligger i Göteborgs nordöstra förorter och där rullar det fullt med pengar till sådant som aldrig kommer att löna sig så jag tycker att ett enstaka hus i obygden kan jag väl subventionera tillsammans med alla bilar som brinner som jag får betala på min premie. El till ett hus är i alla fall något positivt.

Men jag förstår att man kan ha en annan syn. För 50 år sedan tittade man ner på att alla skulle ha el.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Finns ingen rim och ranson i det du skriver. Landsbygden är det som tar emot subventioner för nästan all statligt ägd infrastruktur. Det du pratar om är privatägda verksamheter som själva sätter sina priser. Om man kollar på prissättning så verkar storstadsområdena vara mer ekonomiska för dom. (I och med att där finns alltid större utbud och ofta till bättre priser)
Landsbygden tar enbart emot subventioner för att skattesystemet ser ut så för att majoriteten av dom skatteintäkter som generas här är statliga skatteintäkter, skulle all skatt vara kommunal skatt så skulle det se helt annorlunda ut .Om vi tar exemplet med min kommun igen så ligger enbart fastighetsskatten för vattenkraftverkena på 700 miljoner årligen och sen tillkommer energiskatten på all el som produceras vilket blir ca 4 miljarder som även den är statlig och förutom den så har vi en gigantisk skogsindustri här som enbart betalar statlig skatt... vart tror du alla dom skattepengarna hamnar? vilka regioner är det som egentligen subventioneras? Nätavgiften bestämmer inte elbolagen själv utan kontrolleras av staten för övrigt....
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 14 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
...

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-
...
Om du kommer att vara permanent boende i huset finns det begränsning på beloppet. För några år sedan funderade min mor och far på att flytta till sommarstugan uppe i skogarna utanför Bollnäs och folkbokföra sig där. Då hade kostnaden för framdragning av el gått ner från ca 1 miljon till 50000. Det slutade ändå med att köra med 12v-system och stearinljus.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Blaggas, i bla #64 kan du hitta vad elanslutningar kostar.
Anders_Nilsson, Jag vet inte hur gammal du är men jag som (troligtvis och är uppvuxen i glesbygd) är lite äldre vill bara upplysa dig om att för 50 år sedan var nästan alla anslutna till elnätet och dom som bodde i avlägsna gårdar fick hjälp med att ha och skaffa egen elförsörjning. Dels med diesel elverk och med microvattenkraft.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Blaggas, i bla #64 kan du hitta vad elanslutningar kostar.
Anders_Nilsson, Jag vet inte hur gammal du är men jag som (troligtvis och är uppvuxen i glesbygd) är lite äldre vill bara upplysa dig om att för 50 år sedan var nästan alla anslutna till elnätet och dom som bodde i avlägsna gårdar fick hjälp med att ha och skaffa egen elförsörjning. Dels med diesel elverk och med microvattenkraft.
Ok, 70 år sedan, eller 100. Men då hade man åsikten att el var bra och det bara skulle dras in oavsett kostnad för det statliga elbolaget. Samma med telefon.

Jag är för övrigt i nerförsbacke mot 60. En förbittrad gubbe.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Anders_Nilsson, jag vet inte hur det var där du är uppväxt men där jag har växt upp var det lokala elbolag som byggde allt utom stamnäten. Och det skedde så vitt jag förstår utan statliga medel. Tex min farfar högg och satte stolparna mellan hans gård och det lilla kraftverket som låg i ån som löpte i fastighetsgränsen, och det helt utan bidrag.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
P
P Pappa1986 skrev:
Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
En muntlig "offert" är ju lika giltig som en skriftlig så med en inspelning hade du gjort en bra affär...
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
En muntlig "offert" är ju lika giltig som en skriftlig så med en inspelning hade du gjort en bra affär...
Fast räcker de säger t.ex. "uppskattningsvis kommer det kosta" eller någon annan tveksamhet kring pris
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast räcker de säger t.ex. "uppskattningsvis kommer det kosta" eller någon annan tveksamhet kring pris
Muntligt offert finns inte. Däremot prisindikation och det är något helt annat.
 
D Dinjo skrev:
Muntligt offert finns inte. Däremot prisindikation och det är något helt annat.
Jag kan konstatera att TS och många andra inte har en susning om hur det svenska elnätet är uppbyggt och fungerar. Monopol, koncetionsområde, anslutningspkikt, EI mm.
"Kul" att följa tråden när man själv är i branchen.
 
  • Gilla
bonnen och 2 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Jag kan konstatera att TS och många andra inte har en susning om hur det svenska elnätet är uppbyggt och fungerar. Monopol, koncetionsområde, anslutningspkikt, EI mm.
"Kul" att följa tråden när man själv är i branchen.
Därav är det intressant att läsa om hur det funkar, förhoppningsvis skrivet av någon som har mer kunskaper. Hur infrastruktur bekostas är en intressant fråga, både el, vägar, tele, bredband och tex vägunderhåll. Känns ofta orättvist. Det som förvånar mig är hur man lyckades dra el, tele, vägar och järnvägar till stora delar av alla svenska hushåll för några generationer sen och hur det nu med moderna maskiner kan verka bli så mycket svårare än det var då... Allt detta var ju byggt när jag föddes även om jag börjar bli rätt gammal...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.