P Pappa1986 skrev:
Ja, ibland lönar det sig att överklaga men lite drygt att vänta 20 mån.
Gick det åt mycket värmeljus? ;) hehe

Skämt åsido så ska jag ha det i åtanke om det skulle bli aktuellt :)
Elverk under byggtiden fick det bli.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hur långt är detfrån transformatorn till närmaste punkt i skogsegendomen? Bygg en lite stuga där med el indraget. Sedan är det bara att dra en luftledning hem till torpet! :)
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
R roli skrev:
Verkar vara lite olika priser hos Mälarenergi :thinking:
Mälarenergi har samma pris.

"Bengt Svejdur" räknade fel han räknade metertillägget för hela sträckan (1700m.)
1200meter ingår i "grundavgiften 545.395kr"
Det tillkommer 500meter med metertillägget (395:-/m) =197.500:-
Totalt 742.895:-
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
N NOP skrev:
Hur långt är detfrån transformatorn till närmaste punkt i skogsegendomen? Bygg en lite stuga där med el indraget. Sedan är det bara att dra en luftledning hem till torpet! :)
Från transformatorn till tomtgräns är det 1700m, sen ytterligare 200 in till huset.
 
P Pappa1986 skrev:
Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Överklaga till deras tillsynsmyndighet.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jag har fortfarande inte hämtat mig..... Ligger här med hjärtklappning och ser ännu en potentiell gård försvinna.... :crysmile:
För 742 tusen spänn kan man nästan gå off grid med solceller, vindkraftverk och batterier :p
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
PeterHog PeterHog skrev:
10kvmm räcker då 10kvm är upp till 35A
Beror ju på hur långt det är att stå kabeln. Normalt sett drar man 10 kvmm tilla alla villor numera. Det ökar stabiliteten i nätet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Energimarknadsinspektionen ändrade sin metod för några år sedan från att ha haft ett fast ”delningstal” till att man ska göra en bedömning i varje fall. Av den anledningen så är en väldigt avgörande fråga om det finns fler bebyggda fastigheter i närheten. Om vi säger att det finns 3 st till så ska hela summan över 29 000 kr ex moms delas på samtliga.

När vi pratar avstånd på 1700 meter så krävs det i regel (alltid) utbyggnad med högspänningsledning och transformator.

jobbar med denna typ av frågeställningar.
 
  • Gilla
Pappitrullo och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Från transformatorn till tomtgräns är det 1700m, sen ytterligare 200 in till huset.
Du har fått ett pm från mig
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag fattar att det kostar att dra in el, men själva grundfrågan borde vara om hela Sverige skall leva eller inte. Vissa saker ser jag som rättigheter.

Det finns fullt med exempel på miljardrullning till sådant som är olönsamt så jag tycker det borde finnas ett maxpris för att få el.

Men det beror nog på vilken syn man har.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag fattar att det kostar att dra in el, men själva grundfrågan borde vara om hela Sverige skall leva eller inte. Vissa saker ser jag som rättigheter.

Det finns fullt med exempel på miljardrullning till sådant som är olönsamt så jag tycker det borde finnas ett maxpris för att få el.

Men det beror nog på vilken syn man har.
Exakt, bra svar
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag fattar att det kostar att dra in el, men själva grundfrågan borde vara om hela Sverige skall leva eller inte. Vissa saker ser jag som rättigheter.
Vilka saker ser du som rättigheter?
Ska samhället subventionera vilka stolligheter som helst? Jag har ingen lust att med mina elnätsavgifter sponsra någon enstaka gök som orsakar kostnader för miljoner och åter miljoner genom att vilja bosätta sig 3 mil käpprätt ut i ellöst land.
Har samma inställning till reseavdrag, flerbarnstillägg och andra konsekvenser av människors val. Man kan inte välja att dra på sig stora kostnader och låta samhället betala för dem under någon rättighetsflagg.
 
  • Gilla
Bangan och 7 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vilka saker ser du som rättigheter?
Ska samhället subventionera vilka stolligheter som helst? Jag har ingen lust att med mina elnätsavgifter sponsra någon enstaka gök som orsakar kostnader för miljoner och åter miljoner genom att vilja bosätta sig 3 mil käpprätt ut i ellöst land.
Har samma inställning till reseavdrag, flerbarnstillägg och andra konsekvenser av människors val. Man kan inte välja att dra på sig stora kostnader och låta samhället betala för dem under någon rättighetsflagg.
Ja vi borde höja alla avgifter i storstäderna för mat el bränsle och så vidare.. kostar ju massor att transportera dit allt och det är ju deras eget val att bo där
 
  • Gilla
Åkeson1 och 5 till
  • Laddar…
PeterHog PeterHog skrev:
Ja vi borde höja alla avgifter i storstäderna för mat el bränsle och så vidare.. kostar ju massor att transportera dit allt och det är ju deras eget val att bo där
Hur tänker du nu?
Att köra ut en tankbil med 30 kubikmeter diesel till en plats som servar tusentals bilister är självklart billigare än att köra runt med samma tankbil till 20 olika mackar som vart och ett servar ett femtiotal bilister. Och så här fungerar det för all varudistribution, samordningsvinsterna gör allting billigare.
 
  • Gilla
Perplexed och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Hur tänker du nu?
Att köra ut en tankbil med 30 kubikmeter diesel till en plats som servar tusentals bilister är självklart billigare än att köra runt med samma tankbil till 20 olika mackar som vart och ett servar ett femtiotal bilister. Och så här fungerar det för all varudistribution, samordningsvinsterna gör allting billigare.
Nu var det ju inte sånt bränsle jag syftade på... men i vilket fall så är det inte så i verkligheten med bensin/diesel heller, Stockholmarna åker ju knappast till en stor megamack och de flesta i glesbygden åker inte heller till någon pyttemack... Men efterssom det var elnät vi pratade om så kan vi ju ta det som exempel, tydligen så ska alla i Sverige vara med och betala för stamnätet som används för att frakta elen i Sverige från glesbygd till storstad men sedan så delar man dom lokala näten bara på dom som använder dom vilket innebär att jag som bor näst intill granne med ett jättestort vattenkraftverk (det finns 17st i kommunen) måste betala dubbelt så mycket i nätavgift till eon som dom får göra i t.ex Stockholm med den motiveringen att det här är glesbygd och kräver långa ledningar.....
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.