D Dinjo skrev:
Kortare eldragning? Man tittar alltid efter närmsta samlingspunkt. Kort eller långt. Åter igen. Det är inte många i tråden som vet hur det funkar med elnät
Du kanske kan bemöda dig med att läsa tråden innan du fäller oinformerade kommentarer.
 
  • Gilla
Soltorp40 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Känner att jag strör salt i såren, så ber om ursäkt i förväg, men fick ni någon offert på kortare eldragning eller förklaring till varför de behövde dra så långt?
Det är absolut ingen fara, fråga på
Vi har fått en väldigt bra förklaring av en person här inne på byggahus.
Han jobbar med dessa frågor och tog fastigheten för att kolla om de verkligen räknat rätt eller om det va något annat som gick att gå vidare med.
Tyvärr är det nog så att det är 1700 m som gäller men det är några saker som han skulle kolla upp och diskutera vidare med kollegor men jag få återkomma om det blir någon ändring
 
  • Gilla
Gotag och 2 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Låter som du ska ringa Elon Musk. Han lovade väl lösa hela Australiens elproblem på 100 dagar vilket ja tror han gjorde. Så en eftermiddag kan han väl ta sig till till dig :) 700.000kr blir mycket solpaneler och batterier :) som sagt där hade du tur !
Jag tolkade detta som att Elon Musk satte eld på australien så dom skulle ha värre problem än elen att tänka på.
 
Då kommer vi med en uppdatering.

Då en person här inne på byggahus intresserade sig för vårat fall så ville han kolla så att allt stämde med hur de hade räknat på en ny anslutning till fastigheten.
Idag fick vi en ny offert och det är den som kommer gälla, ca 135.000.

Har fått förklarat för mig att det har varit ett väldigt svårt och komplicerat fall.

Vi som precis hade släppt denna fastighet men då blir det att börja tänka, kalkylera

Blir det ett köp så lovar jag att uppdatera
 
  • Gilla
-MH- och 28 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Kortare eldragning? Man tittar alltid efter närmsta samlingspunkt. Kort eller långt. Åter igen. Det är inte många i tråden som vet hur det funkar med elnät
På lågstadiet sade en del "Ha-Ha, jag vet något som Du inte vet"... allt för att retas och vara vrång...

Skriv hellre och förklara så vi andra få lära oss, då, om vi nu är så okunniga.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
På lågstadiet sade en del "Ha-Ha, jag vet något som Du inte vet"... allt för att retas och vara vrång...

Skriv hellre och förklara så vi andra få lära oss, då, om vi nu är så okunniga.
Om du läser hela tråden så finns det andra kunniga person med korrekt fakta
 
P Pappa1986 skrev:
Då kommer vi med en uppdatering.

Då en person här inne på byggahus intresserade sig för vårat fall så ville han kolla så att allt stämde med hur de hade räknat på en ny anslutning till fastigheten.
Idag fick vi en ny offert och det är den som kommer gälla, ca 135.000.

Har fått förklarat för mig att det har varit ett väldigt svårt och komplicerat fall.

Vi som precis hade släppt denna fastighet men då blir det att börja tänka, kalkylera

Blir det ett köp så lovar jag att uppdatera
Offgridlösning? man borde få en bra lösning för 135' kr
 
M mattoys skrev:
Offgridlösning? man borde få en bra lösning för 135' kr
Visst kan man.
Det tråkiga med Off-grid-lösningar är att man har helt motsatta behovs- och produktionskurvor över helår sett.
Dimensionerar man anläggningen så man klarar sig de sämsta vinterdagarna har man en löjlig överproduktion sommartid som man inte kan exportera eller sälja någonstans. Dessutom går man miste om investeringsstödet om anläggningen inte är nätkopplad.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det tråkiga med Off-grid-lösningar är att man har helt motsatta behovs- och produktionskurvor över helår sett.
Om jag minns rätt så var det en näringsfastighet. Man får då göra avdrag för utgifter till näringen.
Tex diesel och utgifter till näringsbyggnader, ej bostad.
En dieselgenerator ger 60% värme och 40% el (Förluster ej räknat)
Om man tänker att man laddade en tank och golvvärme samt batteribank med el och värme.
Så med avdrag för moms skatteavdrag för intäkter från skog så skulle det vara intressant om kluriga medlemmar från forumet kunna få till en teori.
Man får då givetvis räkna på att det blir på gränsen på hur man kan utnyttja avdragsgränser.

Diesel oskattad är inte dyr men med tanke på alla avgifter som kommer på elen så?
Skulle det gå att leva offgridd med "rätt avdrag"
 
K kest skrev:
Om jag minns rätt så var det en näringsfastighet. Man får då göra avdrag för utgifter till näringen.
Tex diesel och utgifter till näringsbyggnader, ej bostad.
En dieselgenerator ger 60% värme och 40% el (Förluster ej räknat)
Om man tänker att man laddade en tank och golvvärme samt batteribank med el och värme.
Så med avdrag för moms skatteavdrag för intäkter från skog så skulle det vara intressant om kluriga medlemmar från forumet kunna få till en teori.
Man får då givetvis räkna på att det blir på gränsen på hur man kan utnyttja avdragsgränser.

Diesel oskattad är inte dyr men med tanke på alla avgifter som kommer på elen så?
Skulle det gå att leva offgridd med "rätt avdrag"
Hur är idag reglerna för oskattat bränsle till traktorn? Generator för traktor är ju en standardvara, med batteribank kan man få till någon timmes laddtid / dygn för en ganska "osnål" förbrukning.

Eller är det tvärtom? Att det bara är för villaolja skatten är lägre? Å andra sidan kostar ju villaoljan runt 12 000:- / 1000l, och dieseln 15 :-/l i pumpen, medan WRD (marindiesel, oskattad) såvitt jag vet ligger under halva de summorna. Med stuga vid havet kanske man kan ta ström från sin fiskebåt...

Att ha en "oljebrännare* som heter Bentone eller Perkins kan väl inte spela någon roll ;-)

Solpaneler är nog inte min första satsning på våra breddgrader, en mindre vindsnurra ger nog mer avkastning för batteriladdningen, och ännu bättre vore strömmande vatten!

I teorin kan man väl elda ved i en ångpanna och göra ström av ångan, men det blir en hel del prylar, fasta kostnader för provtryckning etc och därför inte nödvändigtvis billigare än att ha en "konventionell lösning".

Firman som skulle göra en stirlingmotor att drivas med bränsleflis (Inresol) hade ju lovat lite för mycket och sålt skinnet före björnjakten började, men annars vore deras produkt riktigt lovande, bortsett från att den inte funkar ännu, alltså...

Men ärligt, deras prototyper sägs funka bra, frågan är väl vad prylarna kostar och hur länge de håller.

För ett fritidsboende kanske man skall rätta maten efter magsäcken, köra vedspis, gasol eller annat "litet kök" när man vill ha mat utan värme, någon liten solpanel ev vindsnurra typ segelbåt och några led-lampor för lyset, men annars leva med naturen - sova när det är mörkt och så...

Är det däremot tänkt som fast boende året runt vill man givetvis ha rinnande vatten, avlopp, tvättmaskin, frysbox, elspis mm mm. Och man vill inte lägga tid och omsorger dagligen på att fixa energin - vi är rätt bortskämda med att de två hålen i väggen, som egentligen är 3, är väldigt pålitliga och kräver väldigt liten insats som konsument.
 
För 135 papp är det bara att ta det, finns inget som kommer i närheten totalt sett. Samma med kommunalt VA, är bara offerten rimlig är det bara att ta det. Bara batteriet för att man skall ha ström dygnet runt är en slant.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så att man betalar fullt pris för diesel men man betalar med oskattade pengar, genom att göra avdrag. Men för att kunna göra ett avdrag måste man även ha inkomster i företaget.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
I ett företag drar man momsen från dieseln man köper till maskinerna. Det finns inte längre någon skattefri diesel i den bemärkelsen att man slipper punktskatterna som på den tiden man hade kilometerräknare i bilarna.
 
Man drar ju inte bara momsen utan hela kostnaden för bränslet från inkomsten innan man betalar skatt på ev.vinst.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
C
Momsen drar man av direkt. Resten av priset blir en kostnad i näringsverksamheten. Den minskar resultatet så att vinsten blir lägre och därmed skatten. Blir resultatet < 0 sparas underskottet till nästa år. Genererar man elektricitet i sin näringsverksamhet och använder den privat ska den uttagsbeskattas.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.