Om man skall använda svenska hantverkare anser jag att du kan tjäna enormt på att lägga ut delarna istället för en offert. Det kanske tar ett par dagar till men du sparar gigantiskt.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Ingen som tänker på att hantverkarna ska ÅKA till ert projekt??!!???!!
 
Bortkommen skrev:
Ingen som tänker på att hantverkarna ska ÅKA till ert projekt??!!???!!
Utveckla!
 
Jugend skrev:
Utveckla!
Tja hur svårt är det att förstå att material och hantverkarn själv inte bara trollas på plats utan att det KÖRS dit på ett eller annat sätt.

Om inte butik där diverse material inköps kör ut gratis eller inte kör ut över huvudtaget hur tror ni då materialet tar sig från butik till kund??

Personen som hämtar har en timpeng och kostar pengar. Bilen där materialet och verktyg körs i kostar pengar.

Alla dessa grejer kostar och tar tid och kunden får betala en viss del av resekostnad mm.

Och man nu alltid tycker att hantverkare alltid tar överpris gör det själv då och klaga inte eftersom det är deras arbete och dem vill inte göra det gratis precis som du inte vill gå till ditt kontorsjobb och jobba gratis. Ingen klagar på sjukvårdspersonal som vill ha mer betalt för dem utför ju ett jobb som vi någon gång måste använda eller skol/dagispersonal för dem tar ju hand om våra barn. Utan kvalificerad hantverkare skulle det finnas många "korthus" än det antagligen gör.
 
Men Bortkommen är det någon som har ifrågasatt detta?
 
Begärde också in en offert från ett företag som renoverade badrum åt större hyresvärdar. Fick inget svar. Ringde därför företaget och frågade varför. Fick då svaret att seriösa storföretaget inte vågade åta sig jobb åt privatpersoner. Fick också svaret att dom inte kände till några företag som var så seriösa att dom kunder rekommendera vem jag kulle anlita.
Funderar på om enda alternativet är att jag anmäler mig till en tvådagar kurs för ca 5000:- för att få våtrumbehörighet.Skulle enligt företaget vara bästa alternativet med tanke på hur många klåpare man kan träffa på.
 
T
nallepu skrev:
Begärde också in en offert från ett företag som renoverade badrum åt större hyresvärdar. Fick inget svar. Ringde därför företaget och frågade varför. Fick då svaret att seriösa storföretaget inte vågade åta sig jobb åt privatpersoner. Fick också svaret att dom inte kände till några företag som var så seriösa att dom kunder rekommendera vem jag kulle anlita.
Funderar på om enda alternativet är att jag anmäler mig till en tvådagar kurs för ca 5000:- för att få våtrumbehörighet.Skulle enligt företaget vara bästa alternativet med tanke på hur många klåpare man kan träffa på.
Du behöver ingen behörighet för att göra ett badrum!
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
Grejen är att försäkring bolag vill att någon annan ska betala vilket plattsättarens försäkringsbolag kan göra.
Om elektrikern/plattsättaren gör fel och börjar brinna/läcka vatten så står deras bolags försäkringar för det.

Om elektrikern/plattsättaren gör ett jobb hemma, även om de har behörighet, och gör fel så det börjar brinna/läcka vatten sitter de i skiten iaf, eftersom installation är gjord utan försäkring mot felinstallationer!
 
ribbones skrev:
Grejen är att försäkring bolag vill att någon annan ska betala vilket plattsättarens försäkringsbolag kan göra.
Om elektrikern/plattsättaren gör fel och börjar brinna/läcka vatten så står deras bolags försäkringar för det.

Om elektrikern/plattsättaren gör ett jobb hemma, även om de har behörighet, och gör fel så det börjar brinna/läcka vatten sitter de i skiten iaf, eftersom installation är gjord utan försäkring mot felinstallationer!
Vad menas med detta inläggget? Menar du om du gör allt själv?
Även om du upphandlar delarna för sig har du en försäkring. Allt annat är skrämselpropaganda. :)
 
Det var angående att skaffa behörighet och göra det själv.

Poängen är bara att om du gjort något så att tillverkaren av fuktspärren/våtrummssystem inte vill stå för kostnaderna vid skada och du inte gjort jobbet med försäkring kan du få reducerad ersättning från ditt privata bolag. Hävda drulle? :)
 
Ribbones-nu är du nog ute och cyklar.
Om hemförsäkringen täcker skador i våtrum är enda kravet att det är fackmannamässigt utfört, dvs enligt gällande branchregler. Inget annat! en BRF kan däremot ställa andra krav eftersom de måste vara säkra på att få ersättning från fastighetsförsäkringen vid en skada.
 
sunqan skrev:
Ribbones-nu är du nog ute och cyklar.
Om hemförsäkringen täcker skador i våtrum är enda kravet att det är fackmannamässigt utfört, dvs enligt gällande branchregler. Inget annat! en BRF kan däremot ställa andra krav eftersom de måste vara säkra på att få ersättning från fastighetsförsäkringen vid en skada.
Nej, du missar hela poängen om det är fackmannamässigt utfört kan det ju inte läcka vatten igenom våtskiktet (utom vid fabrikationsfel) så om du ändå får en vattenskada, är det då fackmannamässigt utfört?
 
ribbones skrev:
Nej, du missar hela poängen om det är fackmannamässigt utfört kan det ju inte läcka vatten igenom våtskiktet (utom vid fabrikationsfel) så om du ändå får en vattenskada, är det då fackmannamässigt utfört?
Det kan finnas många orsaker till att det blir vattenskada även om det är fackmannamässigt utfört!
Sprucket vatten- eller avloppsrör, rörelser i huset som orsakar sprickbildning, sönderfrysning (yttervägg), skruvhål, åverkan utfrån (rum brevid), etc., etc....
 
anders07 skrev:
Det kan finnas många orsaker till att det blir vattenskada även om det är fackmannamässigt utfört!
Sprucket vatten- eller avloppsrör, rörelser i huset som orsakar sprickbildning, sönderfrysning (yttervägg), skruvhål, åverkan utfrån (rum brevid), etc., etc....
För att inte tala om att byggnormen hela tiden förbättras. Det badrum jag byggde enligt byggnormen 2003 är rena fuskbygget om man jämför med det badrum jag byggde 2012.
 
ribbones skrev:
Nej, du missar hela poängen om det är fackmannamässigt utfört kan det ju inte läcka vatten igenom våtskiktet (utom vid fabrikationsfel) så om du ändå får en vattenskada, är det då fackmannamässigt utfört?
Ja.
Och om försäkringen täcker skador i våtrum får jag ersättning.
Fabrikationsfel har inget med fackmannamässighet att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.