120000 skulle alltså vara ok om det är före rot? Dessutom plus eljobb ( blir förmodligen fakturerat 24-32 timmar plus material 5000, dvs 25000 till)
 
Priset måste ju vara före ROT för ingen företagare kan ju lova att kunden ska få en viss summa i ROT. Hur mycket man får i ROT beror , förutom arbetskostnaden, på hur mycket man betalar i skatt och om man under året utnyttjat ROT.
 
Ytterligare förtydligande:
I offerten är ingen hänsyn tagen till ev ROT-avdrag.
Utrustning/inredning som är upptaget till 25 tkr i offerten omfattar allt som ska sättas upp o syns i badrummet, dvs förutom wc, tvättställ, duschväggar och skåp, även blandare, duschset, spegel, o handdukshängare. Detta pris är det enda jag har kunnat bedöma, och det är ung vad jag skulle få betala som privatperson. Så det är ok.
Men sen är det som sagt 120 tkr i arbetskostnad och 35 för "övrigt" mtrl. När jag nu rent amatörmässigt försökt plocka ihop det mtrl som skulle behövas, skivor, tätskikt, spackel, fogmassa, väv, färg rör mm kommer jag inte upp i 15 tkr (då har jag naturligtvis glömt en del o räknat fel på annat). Men nog borde väl 20 tkr räcka med alla påslag?

Betr eljobbet, så har min kompis sagt att det kommer att ta honom högst 20-25 tim för att göra det som behövs o mtrl med belysningsarmaturer trodde han skulle stanna kring en fyra tusen (men då får jag nog hans pris utan några påslag). Så den delen stämmer Sunqan med det du säger.

Om jag fattar dig rätt Tank77, så borde en övre skamgräns för arbetstiden gå på 160 timmar (som sagt exkl el). Lite mer "normalt" så borde man kanske inte komma upp i mer än 120-130 timmar inkl lite säkerhetsmarginal, om jag tolkat dig rätt.

Är det i det häradet jag förhoppningsvis kan komma till? om nu inte marknaden är allt för het och ingen egentligen vill ha jobbet - om de inte gör grova pengar.
 
Frågade den förste offertgivaren om hur många arbetstimmar man hade kalkylerat med. Svaret kom idag - 230 timmar.
Har just fått ytterligare en av de tre offerterna och har ställt samma fråga där, dvs hur många timmar bedömer man att jobbet ska ta. Ska bli intressant att se deras svar.
 
"Grejen" med dagena hemrenoveringar är att man höftar till med hela dagar, även om insatsen bara är en eller två timmar en dag. Ta din elektriker som exempel:dag1- koppla ur befintlig el.
Dag2 dra nya rör och ledningar innan väggar och tak sätts igen.
Dag 3- koppla in alltihop
Totalt 24 timmar

Verklig arbetstid- dag 1- 1-1, 5
Dag 2 -5-6 h
Dag3 1, 5-2h
Totalt 2+6+2=10h

Och 4000 plus moms för materialet???? Gå in på elbutik.se och kolla vad du kan köpa pottor, fk (1, 5mm2 brun blå och gulgrön. ) vp-rör (ev flexrör med fördragen fk istället) kopplingsdosa, apparatdosor, dimmer, strömbrytare, kontakter samt spottar för... om du inte har nån jfb sen tidigare åker du på det med... skulle förvåna mig om du kommer upp i mer än 3000 ink moms (med tolv spottar...)
 
Så kan man fortsätta-vvsare- koppla ur : en dag, dra nytt :en dag, koppla in: en dag. Totalt 3 dar. Verklig arbetad tid - som elektrikern.

Och så vidare.

Det är som en gammal pensionär - på måndag går inte då ska jag till frissan, inte tisdag för då ska jag handla på ica..
 
Erbjöd mig att själv riva tvättstuga 5,7 kvm våren 2013. Tog bort allt utom vvb och rör. Rev väggar och slet bort plastmatta samt bortforsling. NBJ skulle dra av 2000:- i deras offert vilket gör ca 4 timmar och efter rot 1000 kr. Gick på mer minus då jag pajade cirkelsågen mot en dold spik.
Den firma jag ville ha kunde inte göra arbete före vecka 44 vilket vi tyckte var för sent.

Fick tre offerter på 63-84 000 på arbetskostnad. Alla lämnande dåligt preciserade offerter. En fick höra att han var lägst när jag bad honom precisera och höjde 10.000 men preciserade ändå inte bättre som ex den bästa vvb skulle lämnas men vilken det var och modell kunde han aldrig precisera. Kollade referenser och han var ej seriös.

NBJ gör reklam att de gör det på 10 dagar men de skulle göra det på 3 veckor vilket är normaltid för andra. Trots personligt besök fick jag tjata om offert samt att de skickar ut standardoffert som ej är personligt anpassade. De har tydligen inte förstått skillnad på offert och kontrakt. De skickade även med erbjudande om badrumstillbehör. De skickar med nyckelavtal och lista med vad som ingår och ev avräkning samt tillval. De erbjuder tak med spottar eftersom de ej har någon målare eller snickare.

Vissa fördelar hade de men det övervägde att de var luddiga på annat ex elektriker 4 tim övrig tid separat debitering. Han måste själv syna och ansluta golvvärmen annars gäller inte garantin, således minimum två besök och annat ex sätta in jordfelsbrytare. De skulle även lämna med en påse med fogmassa så att jag skulle kunna reparera där de hade missat. De kunde inte ge ett helhetskoncept. Hos grannen monterade de takspott rakt ovanför en garderob som de sedan åtgärdade.

Tog sedan den tredje firman som även monterade in nya fönster. De var en ny firma som hade avtal med andra bra hantverkare och jag har inga sprickor eller fickor i fogarna. Tyvärr gick de sedan i konkurs i samband med ett restat trasigt fönster. Jag är mycket nöjd med arbetet och den ev extra summa det har kostat mig tycker jag är värt istället för att gå och reta mig på slarvigt och dåligt arbete.
 
Redigerat:
Självklart är det jobb kunden gör mindre värt om man drar av det mot en färdig offert:) dina 3 (inte 4, tror att de tar 600ink moms) är den tid det tar, de räknar med 2 man i en dag., dvs 16 timmar, i offerten (10000 spänn):)
 
Visst är det så som ni säger, man borde hitta den perfekta hantverkaren som kommer några timmar här och där och gör underverk. Jag tycker byggahus är rätt trist när det pratas om hantverkare, alla ska skryta med att de byggt kompletta badrum för några småpengar och det tog ingen tid alls och alla offerter är helt absurda för att de själva är så otroligt bra. Jag jämför det lite med när man tog körkort och alla skulle skryta om hur de klarat det på 5 minuters övning och det kostat dem max 15 kr.

I den världen som jag lever i så kostar ett badrum 150-250k i Stockholm innan det är klart, och de kompisar som klarar av att göra det själva spenderar all ledig tid i något år i sitt badrumsprojektet och får koppla bort familjen, och det kostar ändå 50-100k i material (bara kakel+inredning i mitt badrum gick på 55k i internet butiker). Det baserar jag på vad jag och folk i min närhet betalar i praktiken.

Jättekul att ni kan bygga kompletta badrum billigt och superkul att ni hittat hantverkare som gör allt på några timmar, men sitt inte och dissa alla som inte gjort det, utan tipsa i så fall hur de ska få till det billigt. I mitt fastpris badrum var rörisen där 4-5 fulldagar.
 
  • Gilla
cecar33 och 5 till
  • Laddar…
tripptrapp skrev:
Visst är det så som ni säger, man borde hitta den perfekta hantverkaren som kommer några timmar här och där och gör underverk. Jag tycker byggahus är rätt trist när det pratas om hantverkare, alla ska skryta med att de byggt kompletta badrum för några småpengar och det tog ingen tid alls och alla offerter är helt absurda för att de själva är så otroligt bra. Jag jämför det lite med när man tog körkort och alla skulle skryta om hur de klarat det på 5 minuters övning och det kostat dem max 15 kr.

I den världen som jag lever i så kostar ett badrum 150-250k i Stockholm innan det är klart, och de kompisar som klarar av att göra det själva spenderar all ledig tid i något år i sitt badrumsprojektet och får koppla bort familjen, och det kostar ändå 50-100k i material (bara kakel+inredning i mitt badrum gick på 55k i internet butiker). Det baserar jag på vad jag och folk i min närhet betalar i praktiken.

Jättekul att ni kan bygga kompletta badrum billigt och superkul att ni hittat hantverkare som gör allt på några timmar, men sitt inte och dissa alla som inte gjort det, utan tipsa i så fall hur de ska få till det billigt. I mitt fastpris badrum var rörisen där 4-5 fulldagar.
Grejen är att det är så olika fall oftast. Man kan inte jämföra ett 3 kvm badrum med plastmatta och duschkabin med ett på 15 kvm med klinker, kakel och spabadkar.

Var hos en kund precis innan jul som ville byta tak.
Hans tak var ca 200 kvm stort, 45 graders lutning och 3 kupor.

Han kunde inte begrupa varför hans tak skulle bli dyrare än grannens vi bytte i somras, 130 kvm, 18 graders lutning och inga kupor.


Tak som tak??
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
T
hantverkare1 skrev:
Grejen är att det är så olika fall oftast. Man kan inte jämföra ett 3 kvm badrum med plastmatta och duschkabin med ett på 15 kvm med klinker, kakel och spabadkar.

Var hos en kund precis innan jul som ville byta tak.
Hans tak var ca 200 kvm stort, 45 graders lutning och 3 kupor.

Han kunde inte begrupa varför hans tak skulle bli dyrare än grannens vi bytte i somras, 130 kvm, 18 graders lutning och inga kupor.


Tak som tak??
:wow: Han kan ju inte haft alla hemma?
 
Tripptrapp - jag är inte hantverkare. Jag har gjort två badrum själv, det tog inte två år. I själva verket tog det mig ensam marginellt längre tid än vad hantverkarna idag tycker det ska ta för dem.
Jag tycker det är väldigt märkligt.
 
tank77 skrev:
:wow: Han kan ju inte haft alla hemma?
Han är tyvärr inte ensam. Fårvånansvärt många har svårt att begripa självklara saker.

Finns folk till allt, bla finns det dom som inte fattar att timdebitering är samma som lön, en förstod inte att arbete inte ingick i materialkostnad, dvs att läggning av 20 kvm golv kostar 6000 kr om golvet kostar 300kr/kvm.
En tyckte jag var sniken som tog betalt för trallskruv vid ett altanbygge, det kunde jag gott bjuda på tyckte han, skruv är ju billigt.

Osv
 
Sunqan, du visade min poäng väldigt tydligt.

det är jättekul att du bygger lika fort som badrumsfirmorna, och eftersom vi pratade kalendertid så hinner du ju självklart dessutom av att göra en veckas arbete på helgen. Super, var det mellan du utförde hjärnkirurgin och höll nobellföreläsningen?
 
Jobbade 8, 5 timmar på mitt vanliga jobb. Körde 5 timmar per kväll. Inget på helgerna. jag pratade arbetstid och inte kalendertid.

Jag är inte snabb av mig, tvärtom, och en yrkesman bör klara av att göra samma jobb på betydligt kortare tid... vilket är min poäng hela tiden. Det tar inte 200 timmar för en yrkesman att göra ett badrum på 5m2.
Sen verkar du ju veta mer om hjärnkirurgi än jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.