Hmm, brukar man inte dimensionera bjälklag utifrån en maximal tillåten nedböjning på 1/500 vilket för 11400 mm ger 22,8 mm. Detta är då maximala nedböjningen i mitten på balken (5700 mm). Du har uppmätt 23 mm på 2400 m vilket omräknat till mitten ger ca 55 mm. För att uppnå 55 mm nedböjning av en limträbalk med dina dimensioner krävs ca 66 ton utbredd last eller 40 ton punktlast på mitten.
 
Har du mätt limträbalkarna så att de verkligen är av rätt dimension? Jag tänker på olyckan i Kista...
 
MultiMan
mmar2087 skrev:
Hmm, brukar man inte dimensionera bjälklag utifrån en maximal tillåten nedböjning på 1/500 vilket för 11400 mm ger 22,8 mm. Detta är då maximala nedböjningen i mitten på balken (5700 mm). Du har uppmätt 23 mm på 2400 m vilket omräknat till mitten ger ca 55 mm. För att uppnå 55 mm nedböjning av en limträbalk med dina dimensioner krävs ca 66 ton utbredd last eller 40 ton punktlast på mitten.
Stämmer detta drabbas iaf jag av en tydlig obehagskänsla. Hoppas balkarna kontrolleras.
 
Nu spånar jag bara, men kan det vara så att man använt någon typ av förspända balkar (dvs de är lite banan-böjda från början för att bli horisontella när de väl fått sin slutliga last), men att man råkat vända dem upp-och-ner?
 
Att använda byggarens besiktningsman måste vara värdelöst....
 
Nyfniken skrev:
Har du mätt limträbalkarna så att de verkligen är av rätt dimension? Jag tänker på olyckan i Kista...
Jag har ju inte mätt dom, jag har däremot krypit runt i grunden och sett balkarna och det är rejäla doningar.

I vilket fall är nu huset uppmätt av en mätkonsult som med hjälp av sitt instrument konstaterade samma sak som jag gjort med mitt betydligt billigare vattenpass och en ståldank, det svankar mot mitten.

Trots dessa bekymmer vill jag faktiskt ge husföretaget cred, efter att vi opponerade oss mot sättet att åtgärda golvet så har de faktiskt dragit igång en utredning av varför det blivit som det blivit och inte på något sätt försökt bortförklara det hela.

Om huset fortsatt röra sig efter byggtiden borde vi fått sprickor i väggar kan jag tycka, det har vi inte en endaste av så som lekman låter det troligt att antingen har en av balkarna, för det drar mest åt ett håll, inte varit 100 från början och folk har utgått ifrån att den varit rak och därför har det blivit snett. Eller så har det hela helt enkelt satt sig under byggskedet.

Hur det hela nu ska lösas ber jag att få återkomma till, tills vidare fyller vi kaffekopparna till hälften och bältar fast oss i soffan :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Elektriker08 och 4 till
  • Laddar…
Kanske en förspänd balk som monterats upp och ner?
 
Då får vi hålla tummarna att de kommer med en vettig åtgärdsplan efter utredningen.
 
En domkraft i krypgrunden där man kan justera golvhöjden kanske. ;)
 
Men om balken svackar, lutar inte golvet på nedervåningen också motsvarande då?
 
cem77 skrev:
Men om balken svackar, lutar inte golvet på nedervåningen också motsvarande då?
Jo, se inlägg 16.
 
Dags för en uppdatering.

Här är resultaten från mätningen av både under och övervåning, mätningarna är utförda mot en nollpunkt och som synes diffar det 27 mm i köket på entreplan och 30 mm från sida till sida i det vänstra sovrummet på övre plan. Det högra sovrummet är det som åtgärdats med hjälp av att bygga på med masonitbitar.

Byggföretaget har kommit med en ny åtgärdsplan som jag gärna vill ha era åsikter om.

De vill
- Riva upp golven
- Lyfta golvvärmeslangen och värmespridningsplåtarna
- På den spårade spånskivan, under värmespridningsplåtarna, bygga på med masonit för att få till rädd höjd.
- Lägga tillbaka golvvärmeslangen & plåtarna ovanpå.

- För att undvika en ful nivålist vid trappan som nu ligger i nivå med parketten i övre hallen lossa trappstegen och höja 2-3 mm mellan de 5-6 översta stegen för att ta upp nivåskillnaden

Som jag ser det kommer det i vilket fall bli problem vid badrumsdörrarna då de ligger lågt ner i förhållande till högsta punkt som med den här metoden måste bli den nya 0-punkten. På övervåningen är badrumsdörren tillexempel 41 mm under högsta punkt.

Angående varför det har blivit som det har blivit är förklaringen att leverantören av limträbalkarna inte hållit toleranserna, enligt spec från leverantör ska avvikelsen vara högst 7 mm, något som den uppenbarligen inte är. På frågan om varför man inte sett det här tidigare fick jag svaret att man har vägt av balkarna och därefter utgått ifrån att det är rakt och därför inte kontrollmätt. Något som för mig låter ganska märkligt.

Vad säger ni om lösningen? Ok eller förkastligt?

(Klicka på bilderna för större format)

nere2.png
uppe.png
 
Redigerat:
Jag kan inte säga att det är helt korrekt men det är så jag skulle löst problemet, nu gillar jag inte masonite men det är nog enklare att göra påbyggnaden med än att såga ostskivor av limträ.
Se bara till att få långa remsor av masonite och inte enstaka torn.

Gällande diffen i tröskel tillbadrum kolla att det verkligen är ok ur tillgänglighetssynpunkt, vid nybygge ska ju i det närmaste allt vara anpassat för rullstol.

/Peter
 
peternicklas
Varför åtgärdar man inte problemet? I stället gör de en fusklösning för att spara pengar och som jag inte hade accepterat. Det är inga problem att förstärka limträbalkarna, men det kostar, är samtidigt den rätta lösningen på problemet. Felet blir då åtgärdat. Tittar man på mätningarna så har du ju både possitiva och negativa värde. Max avvikelse är väl snarare upp mot 50mm.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Varför åtgärdar man inte problemet? I stället gör de en fusklösning för att spara pengar och som jag inte hade accepterat. Det är inga problem att förstärka limträbalkarna, men det kostar, är samtidigt den rätta lösningen på problemet. Felet blir då åtgärdat. Tittar man på mätningarna så har du ju både possitiva och negativa värde. Max avvikelse är väl snarare upp mot 50mm.
Jag tror du besvarar frågan själv, självklart handlar det om pengar.

Det positiva i kråksången är ju att de har insett problemet och mätt upp det.
Självklart känner jag att den föreslagna lösningen inte är optimal, frågan är väl mest, förutsatt att läget är stabilt och byggnaden inte sätter sig mera, hur dålig är den och vilka sakliga argument för att de ska komma fram med en bättre lösning kan jag anföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.