b8q skrev:
Om balkar i GRUNDEN svankar, så borde du ju ha samma problem på bottenvåningen?
Jodå, bottenvåningen svankar mot mitten också, men mindre. Antagligen finns problemet i hela längan av radhus (10 st), men ingen annan har upptäckt det, än.
 
Redigerat:
Det där låter lite läskigt. Om det är ett rent byggfel, typ någon som inte vet hur man väger av, då är det väl kanske inte så farligt, men jag skulle vara orolig att det är en sättning, att något har flyttat på sig under byggtiden, i så fall kan man ju misstänka att det kan fortsätta att röra på sig. Risk för sprickbildning.
 
hempularen skrev:
Det där låter lite läskigt. Om det är ett rent byggfel, typ någon som inte vet hur man väger av, då är det väl kanske inte så farligt, men jag skulle vara orolig att det är en sättning, att något har flyttat på sig under byggtiden, i så fall kan man ju misstänka att det kan fortsätta att röra på sig. Risk för sprickbildning.
Radhusen är byggda ovanpå ett befintligt 2-plans parkeringshus som stått på platsen sedan någon gång på 90-talet. På översta p-däcket har det nu byggts 2 längor, totalt 19 st radhus. Radhusen står på groteskt grova limträbalkar som spänner fritt över hela radhusets längd, drygt 10 meter. Såhär beskriver hustillverkaren grunden:

Grundläggning
Husen grundläggs på limträbalkar L 215x1035 i
lägenhetsskiljande vägg, som spänner fritt från
fasad till fasad på befintligt parkeringsdäck.
Husens bottenbjälklag blir av typen ”torpargrund”,
ett fribärande bjälklag som spänner mellan
limträbalkarna. Ett kallt ventilerat utrymme
under bjälklaget.
 
Det låter ju ganska betryggande ur stabilitetsperspektiv.
 
hempularen skrev:
Det låter ju ganska betryggande ur stabilitetsperspektiv.
Jodå, stabilt är det allt, bara lite dåligt kompenserat för nerböjningen.

Nu är golvet fixat i det ena rummet av de två på övervåningen, det blir ju oundvikligen en rejäl tröskel mot övre hallen, får se om de lyckas få till det snyggt. Ett alternativ är att de fortsätter kompensera ute i övre hallen, nackdelarna med det är flera, dels är badrumströskeln inte jättehög och badrummet är placerat mitt i huset, dvs där nedböjningen är som störst samt att trappan upp ligger i nivå med befintligt golv.

Jag har även hört av mig till Kährs angående byggarnas metod att räta upp lutningen och väntar svar. Har även väckt frågan mot byggföretaget som, såklart, hävdar att allt är i sin ordning och att det inte kommer leda till ojämn golvvärme eller andra problem.

Hade jag drivit företag så hade jag ju naturligtvis inte velat riva upp golvspån + spårade skivor & all golvvärme för att sala på reglarna. Fungerar den här lösningen tillfredsställande så är det väl fint så.

Att köpa nyproduktion är fantastiskt roligt men förväntar man sig ett totalt felfritt hus blir man nog besviken, det är alltid något som inte blir 100% verkar det som. Majoriteten bryr sig antagligen inte, tyvärr tillhör jag inte den majoriteten. :rolleyes:
 
Hemmakatten
Hur fungerar masoniten och golvvärmen ihop? Blir det inte en sämre verkningsgrad om man lägger lager med masonitlappar ovanpå golvvärmen? Och hur är det om det blir luftfickor i "svanken"?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
P
Ska vi ha gissning på hur många kakelplattor som kommer spricka med tiden?
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Hur fungerar masoniten och golvvärmen ihop? Blir det inte en sämre verkningsgrad om man lägger lager med masonitlappar ovanpå golvvärmen? Och hur är det om det blir luftfickor i "svanken"?
Jag har frågat om golvvärmen påverkas något, såklart fått till svar att nej det ska inte vara något problem.
Nu är ju golvet uppallat som mest med 20mm masonit ovanpå golvvärmen.

Jag tycker det känns som en fusklösning som de har gjort för att det är lätt snarare än rätt. Undrar även om det finns några normer för höjdskillnad mellan angränsande rum? Jag hittar inget när jag söker.

Helst av allt vill jag att de ska riva upp det dubbla golvspånet och hyvla ner golvbjälkarna i bakkant istället för att höja och skapa dels ett stort avstånd till golvvärmen och dels en tröskel på 2 cm ut mot hallen. Vad har jag för chans att driva på detta för de kommer ju absolut inte att göra det frivilligt?
 
peternicklas
Finns en regel som säger att ett golv inte ska slå på mer än 2mm/m vid lägning av trägolv. 20 mm massonite skulle inte jag acceptera mellan golvvärmen och golvet. Känns lite som att problemet bara flyttas fram i tiden. Kan medföra att golvet kommer att spricka i framtiden. Varför kan ingen göra rätt och åtgärda felet istället för att göra en fusklösning?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag är förvånad hur man överhuvudtaget lyckas lägga ett bjälklag så snett! Vad e det för jäkla snickare som inte kontrollerar en sån enkel sak som att lägga ett pass o väga av.
 
verktygsgurun skrev:
Jag är förvånad hur man överhuvudtaget lyckas lägga ett bjälklag så snett! Vad e det för jäkla snickare som inte kontrollerar en sån enkel sak som att lägga ett pass o väga av.
Jag har ställt frågan utan att få ett vettigt svar. Vad ska de säga, det är ju en miss i konstruktionen. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med det här, de har åtgärdat det ena av två sovrum med sin metod att palla upp med masonitremsor, vilket resulterat i en nivåskillnad på 2 cm mot övre hall, det har de löst genom att bygga på tröskeln med en ekbit undertill.

Jag har pausat arbetet med det andra sovrummet tills jag fått svar på om deras lösning är ok från golvtillverkaren. Jag bör väl höra mig för med besiktningsmannen och tillverkaren av golvvärmen också kanske.

Hur jag ska lyckas få dom att riva upp den vattenburna golvvärmen + dubbla lager spån vet jag inte riktigt. Idéer mottages tacksamt. Jag måste ha väldigt mycket på fötterna för att lyckas med det känner jag.
 
Men jag begriper inte riktigt, har de alltså lagt remsor med masonit som bygger upp 20mm? Hur lång spännvidd är det mellan remsorna? Det är stor risk att du får svikt i parketten om den bara vilar på "pelare" av masonit. Och självklart påverkas govlvärmen av ytterligare 20mm material.

Jag skulle nog anta att en mer korrekt metod är att flytspackla golvet, men jag är bara amatör.
 
Hemmakatten
Ytterligare en fråga är hur masoniten reagerar tillsammans med värme? Masonit är väl i princip bara ihoppressad spån (har jag för mig). Det finns ingen risk för att masoniten torkar med tiden och smulas sönder helt eller delvis? Inte meningen att oroa TS men om det vore mitt hus så skulle jag som mindre vetande vad gäller byggtekniker och materialval ställa alla dessa frågor, och inte bara tilla byggbolaget.
 
  • Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Såhär har dom löst det.
Ser det vettigt ut eller är det helt förkastligt?

De har alltså lagt flera lager masonit på varandra, som mest ytterst mot dörren och därefter färre och färre lager, för att det inte ska bli för grova steg mellan masonitlagren har de använt sig av 1-2 lager lumppapp i övergångarna mellan masonitskivorna.

img-0535.JPG


img-0539.JPG
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Ytterligare en fråga är hur masoniten reagerar tillsammans med värme? Masonit är väl i princip bara ihoppressad spån (har jag för mig). Det finns ingen risk för att masoniten torkar med tiden och smulas sönder helt eller delvis? Inte meningen att oroa TS men om det vore mitt hus så skulle jag som mindre vetande vad gäller byggtekniker och materialval ställa alla dessa frågor, och inte bara tilla byggbolaget.
Oroa mig gärna, jag är den besvärligaste kunden i hela området, de andra 9 nyinflyttade ser inte större problem än att gräsmattan inte tagit sig helt jämnt, de andra 9 familjerna är inte heller och snokar runt på byggahus.se dagligen.

Husföretaget är väldigt tillmötesgående när det gäller att rätta till saker som inte är så besvärligt, typ lite färg, polera någon dörr som blivit repig etc. Men så fort det handlar om något stort, som det här, knorras det, och uppenbarligen så fusklagas det.

Trist när det gäller ett företag som framhäver sina duktiga snickare att det blir utanför gällande toleranser och att de sen gör det väldigt lätt för sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.