useless useless skrev:
Straffet är noga reglerat i Plan- och byggförordningens nionde kapitel.
Noga och noga?! Detta väcker minst lika många frågor som det besvarar.

Hur som helst verkar det dock inte vara brottsligt att sova över i sitt bygge. Är det inte brottsligt så kan det knappast vara straffbart eller ha ett straff då man enligt svensk rättspraxis brukar definiera straff som påföljd som utdöms vid ansvar för brott i form av frihetsberövande eller böter.

Dock kan man åka på att betala en byggsanktionsavgift om man anses bryta mot "förbudet i 10 kap. 4 § plan- och bygglagen (2010:900) ta en byggnad i bruk efter nybyggnad innan byggnadsnämnden har gett ett slutbesked"

Med ett prisbasbelopp för 2021 på 47 600 SEK skulle kostnaden för att sova över i bygget bli 14280:- plus 48:- för varje kvadratmeter som anses var ibruktagen. Här börjar det dock bli komplicerat då förordningen säger "Om endast en del av en byggnad tas i bruk i strid med 10 kap. 4 § plan- och bygglagen, ska det som anges i första stycket om sanktionsarea i stället avse den area som tas i bruk." Den stora frågan här är väl hur många kvadratmeter man tar i bruk? Ett rejält liggunderlag är väl närmare två kvadratmeter, så det skull kunna vara svaret. Eller så anses hela rummet man sover i vara i bruk, eller gud förbjude hela kåken på kanske 250 kvm. Räknar jag rätt skulle med andra ord kostnaden för en natt på ett liggunderlag i sitt bygge i runda slängar hamna någonstans mellan 14 tkr och 26 tkr. Så rätt klart var det kanske ändå?

Fast är denna avgift per natt? Får man kanske obegränsat antal nätter för avgiften? En enda natt för 26 tkr svider nog rätt ordentligt för de flesta men slår man ut det på säg 100 byggnätter landar det i bästa fall på blygsamma 140 kronor per natt och det torde de flesta se som felräkningspengar om det handlar om ett normalt bygge för antagligen ett antal miljoner.

Som sagt, några frågor besvarade men minst lika många kvarstår obesvarade. Finns det inga rättsfall som behandlar en privatpersons olovliga camping i sitt privata bygge? Eller är det kanske så att man som privat byggare av "småhus" helt enkelt kan skita i detta trams?
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den stora frågan här är väl hur många kvadratmeter man tar i bruk? Ett rejält liggunderlag är väl närmare två kvadratmeter, så det skull kunna vara svaret. Eller så anses hela rummet man sover i vara i bruk, eller gud förbjude hela kåken på kanske 250 kvm.
För att inte tala om toaletter - hur många toaletter i nybyggen har inte använts (= tagits i bruk) innan slutbesked. Ajja bajja :cool: Det kan bli dyra toabesök.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
Snailman
I förra bygget så hade jag en sådan där hopfällbar säng som viks ihop på mitten med en tunn madrass stående i bygget, hade en del fysiska besvär som gjorde att när jag tog paus i byggandet så kunde jag lägga mig en stund och då lindrades problemen och det dröjde även ganska lång stund innan de kom tillbaka. Den stod alltså utfälld under hela bygget efter att tak och ytterväggar var klara.

Under första tiden jag byggde var det gamla plan bygglagen som gällde, då var det inte förbjudet att flytta in innan huset godkänts.

Övernattade däremot aldrig i huset.
 
Köp en gammal husvagn otroligt mycket skönare en sova på golvet annars kanske det finns nån granne som vill hyra ut ut en säng
 
Man ska väl aldrig uppmana någon att göra något som är mot lagen, dock är ju vissa lagar bättre än andra och nya PBL kan nog vara bland det värsta som producerats i lagväg i modern tid.

Det känns ju knappast som att den biten av lagen kom till för att stoppa folk från att ta igen sig på ett liggunderlag eller tältsäng under arbetets gång utan snarare för att man inte ska börja inreda och verkligen använda huset. Sedan borde man väl bara kunna hävda att man tillfälligt förvarar sitt liggunderlag eller tältsäng innanför huset pga risk för regn, när det är dags att sova så sker det självfallet i trädgården där det är tillåtet...
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Blir man påkommen får man väl hävda att huset intagits av uteliggare eller husockupanter.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J jknut skrev:
Ska bygga ett fritdshus där jag kommer göra mycket av inredningen själv så hade varit praktiskt att kunna sova över inne på ett liggunderlag nån gång ibland då huset ligger ett par timmar hemifrån. Har alltid tänkt att att det inte är lagligt, att man inte får "flytta in" innan man fått slutbesked, men läser också att hustillverkare låtit hantverka sova över i byggen och att det skulle varit okej. Är ju inte aktuellt att skaffa t.ex. en husvagn när det bara är någon få tillfällen.

Nån som vet vad som gäller?
De här gick det illa för i alla fall: https://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/möblerade-för-tidigt-måste-böta-45-000-1.1509204

Kommunens spaningspatrull smyger runt det tomma huset, gluttar in genom fönstren och räknar handdukar och Melittafilter.
 
krillek krillek skrev:
Blir man påkommen får man väl hävda att huset intagits av uteliggare eller husockupanter.
Jag undrar om det hjälper. Förmodligen är husägaren ansvarig för alla som bor i huset, lovligt eller inte.

Kanske som en av Radiotjänst spanare sa när jag diskuterade tv-avgiften: "Du är alltid ansvarig.Om en inbrottstjuv skulle bryta sig in hos dig och lämna en tv i ditt hus är du skyldig att betala tv-avgift."
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
H
J jknut skrev:
Ska bygga ett fritdshus där jag kommer göra mycket av inredningen själv så hade varit praktiskt att kunna sova över inne på ett liggunderlag nån gång ibland då huset ligger ett par timmar hemifrån. Har alltid tänkt att att det inte är lagligt, att man inte får "flytta in" innan man fått slutbesked, men läser också att hustillverkare låtit hantverka sova över i byggen och att det skulle varit okej. Är ju inte aktuellt att skaffa t.ex. en husvagn när det bara är någon få tillfällen.

Nån som vet vad som gäller?
Det är nog mera att det inte skall uppstå skador som belastas de företag som bygger. Att det inte ska stå möbler som försvårar besikningen. Att inget tas i bruk förrän det är godkänt fullt även av säkerhetskäl.
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
harry73
A andersmc skrev:
De här gick det illa för i alla fall: [länk]
Hur det gick här, vet vi ju först när någon tar reda på om man överklagade och hur resultatet blev
 
A andersmc skrev:
De här gick det illa för i alla fall: [länk]

Kommunens spaningspatrull smyger runt det tomma huset, gluttar in genom fönstren och räknar handdukar och Melittafilter.
I fallet du hänvisar till grannarna säger sig grannar chockade, men den vanligaste orsaken till att husbyggare blir ”påkomna” är just grannar. De är snabba att anmäla till kommunen att något inte ”står rätt till” på grannfastigheten. Gärna anonymt eftersom de inte vill ”stöta sig” med nya grannen utan anser det bättre att det går via kommunen. Kommunen måste sedan enligt PBL starta ett tillsynsärende och agera i ärendet.

I detta ärendet är väl det största felet att kaminen tagits i bruk, inte att det stod några fotöljer i vardagsrummet.
 
Redigerat:
harry73
H HEM2121 skrev:
Att inget tas i bruk förrän det är godkänt fullt även av säkerhetskäl.
Anledningen är framförallt att om man inte har en sanktionsavgift att vifta med, kommer folk inte ha slutsamråd och kan kommunen aldrig avsluta bygglovet och arkivera det. Vi byggde huset innan 2011 och har fortfarande inte slutbesked, men bor här redan 14 år. Så kan det gå...
 
Numera går ju bygglovet ut efter 5 år, så samma lika som 2011 blir inte fallen längre.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J jknut skrev:
Ska bygga ett fritdshus där jag kommer göra mycket av inredningen själv så hade varit praktiskt att kunna sova över inne på ett liggunderlag nån gång ibland då huset ligger ett par timmar hemifrån. Har alltid tänkt att att det inte är lagligt, att man inte får "flytta in" innan man fått slutbesked, men läser också att hustillverkare låtit hantverka sova över i byggen och att det skulle varit okej. Är ju inte aktuellt att skaffa t.ex. en husvagn när det bara är någon få tillfällen.

Nån som vet vad som gäller?
Lagligt eller inte varför bry sig om du övernattar i ditt blivande hus så kommer inget att hända för detta.
Min måg övernattade i sitt husbygge och det lågt centralt och orsaken för detta var att massor av hus på platsen råkade ut för inbrott där alla vitvaror stals.
Skulle någon tönt få för sig att detta är felaktigt så hänvisa till att du befinner dig i ditt bygge för att undvika stölder, jag har svårt att tänka mig att du skulle bli åtalad för att du vill skydda dina ägodelar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
kidon kidon skrev:
Lagligt eller inte varför bry sig om du övernattar i ditt blivande hus så kommer inget att hända för detta.
Min måg övernattade i sitt husbygge och det lågt centralt och orsaken för detta var att massor av hus på platsen råkade ut för inbrott där alla vitvaror stals.
Skulle någon tönt få för sig att detta är felaktigt så hänvisa till att du befinner dig i ditt bygge för att undvika stölder, jag har svårt att tänka mig att du skulle bli åtalad för att du vill skydda dina ägodelar.
Jag tycker inte du ska säga till TS att inget kan hända när plan- och bygglagen säger annorlunda. TS blir inte åtalad och hamnar inte i belastningsregistret men det kan ändå kosta, vilket förklaras i flera inlägg ovan. De må tyckas ”töntigt” men i dagsläget är lagstiftningen sådan.
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.