Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Så då måste man ju ge böter för det minsta :thinking:
Böter?
Intäkter tror jag de kallar det ... :thinking:
 
wildeside
Måste man långtidsförvara husvagnen på arbetsplatsen?
Min husvagn har iaf hjul och går att flytta på, räknas väl inte som långtidsförvaring om man tar en sväng med husvagnen ibland?
Jag kanske har fel, har inte grävt djupare i vad som gäller uppställning av husvagn.
Vet att om det är en tidsbegränsad parkering så räcker det med att flytta bilen lite så räknas det som att man har påbörjat parkeringen efter att man flyttat på bilen.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
När jag ser sådana här trådar tänker jag alltid på TV programmen med husbyggare som var nästan klara för slutsamråd med fullt möblerat hus...
 
Claes Sörmland
A andersmc skrev:
Man kunde ha valt den rakt motsatta vägen, om nu målet varit att kunna stänga ärenden os kommunen. Man kunde bestämt att när folk bott i ett hus i till exempel ett år så kan det anses vara färdigt. Då stängs ärendet automatiskt, utan några sanktionsavgifter eller extra jobb för kommunens byråkrater.
Eller gå tillbaka till den gamla ordningen. Har man fått bygglov så har man. Då kan man direkt börja bygga och sen löses den tekniska aspekterna vartefter och byggnadsnämnden kan utöva tillsyn. Dessutom har vi ju kontrollansvarig som följer bygget från start, det kan vi behålla. D v s vi tar bort start- och slutbesked och minskar den administrativa bördan för kommunen och alla stackars byggherrar. För större byggen där de tekniska riskerna är större än för småhus kan byggnadsnämnden lägga ett föreläggande på byggherren vid beviljande av bygglovet att anmäla vissa steg i byggnationen så att tillsynen kan utövas rationellt. Precis som att man skulle kunna förelägga byggherrar av nya hus att inte grundlägga före kommunens har stakat ut huset.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Måste man långtidsförvara husvagnen på arbetsplatsen?
Min husvagn har iaf hjul och går att flytta på, räknas väl inte som långtidsförvaring om man tar en sväng med husvagnen ibland?
Jag kanske har fel, har inte grävt djupare i vad som gäller uppställning av husvagn.
Vet att om det är en tidsbegränsad parkering så räcker det med att flytta bilen lite så räknas det som att man har påbörjat parkeringen efter att man flyttat på bilen.
Det finns inga särskilda regler för själva husvagnen förutom på bebyggda småhustomter. För obebyggda tomter gäller annars PBFs vanliga regler om att du ska ha bygglov för ändrad användning av del av tomten där du vill ordna med en uppställningsplats för husvagnen. Står husvagnen där mer än ett par dar så är det nog en uppställningsplats även om du flyttar runt husvagnen på tomten... förlåt... uppställningsplatsen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Böter?
Intäkter tror jag de kallar det ... :thinking:
Det värsta är att det inte ens är ett egenintresse för kommunen att nedkalla viten över folk och företag. Vitena går nämligen inte till den aktuella kommunen, utan till Kammarkollegiet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läs fjärde paragrafen i plan och bygglagens tionde kapitel.

[länk]
Som jag läser det finns det inget "förbud" att vare sig sova där tillfälligt eller förvara saker där. Däremot kan man inte skriva sig och bo där permanent innan det är klart med allt. Det vore väl orimligt att man inte kan sova över vid tillfällen där det är lämpligt . Skulle nån anmärka på sånt så bara hänvisa till vad det verkligen står .
 
H
harry73 harry73 skrev:
Anledningen är framförallt att om man inte har en sanktionsavgift att vifta med, kommer folk inte ha slutsamråd och kan kommunen aldrig avsluta bygglovet och arkivera det. Vi byggde huset innan 2011 och har fortfarande inte slutbesked, men bor här redan 14 år. Så kan det gå...
Jösses, ja, där har kommunen missat totalt. Har du kollat med kommunen? De kanske har avslutat det fast du inte har fått meddelande om det?
 
O Oinakka Larsson skrev:
Som jag läser det finns det inget "förbud" att vare sig sova där tillfälligt eller förvara saker där. Däremot kan man inte skriva sig och bo där permanent innan det är klart med allt. Det vore väl orimligt att man inte kan sova över vid tillfällen där det är lämpligt . Skulle nån anmärka på sånt så bara hänvisa till vad det verkligen står .
Om du tror att 'ta i bruk' är samma sak som att skriva sig på en fastighet så har du nog gjort en helt egen tolkning.
När skulle i så fall ett fritidshus eller en skola tas i bruk? Där skriver sig ju ingen i normala fall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
O Oinakka Larsson skrev:
Däremot kan man inte skriva sig och bo där permanent innan det är klart med allt.
Jodå det kan man, problemet är att man inte får med nuvarande regler.

Jag tror att många skiter i reglerna men vad vi borde göra är att påverka lagstiftning och regeltillämpning så att det vore tillåtet att bygga nytt hus åt sig själv och bo i det under tiden, för en person vet ju många av oss att det funkar bra att börja med mindre yta och lägre standard , sen kan man ju färdigställa och inreda varefter tid, ork och råd finnes.
 
J jknut skrev:
Ska bygga ett fritdshus där jag kommer göra mycket av inredningen själv så hade varit praktiskt att kunna sova över inne på ett liggunderlag nån gång ibland då huset ligger ett par timmar hemifrån. Har alltid tänkt att att det inte är lagligt, att man inte får "flytta in" innan man fått slutbesked, men läser också att hustillverkare låtit hantverka sova över i byggen och att det skulle varit okej. Är ju inte aktuellt att skaffa t.ex. en husvagn när det bara är någon få tillfällen.

Nån som vet vad som gäller?
Slå upp ett tält inne i huset. Tälta får man göra i princip överallt även på sin egen tomt.
 
  • Haha
b8q och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Måste man långtidsförvara husvagnen på arbetsplatsen?
Min husvagn har iaf hjul och går att flytta på, räknas väl inte som långtidsförvaring om man tar en sväng med husvagnen ibland?
Jag kanske har fel, har inte grävt djupare i vad som gäller uppställning av husvagn.
Vet att om det är en tidsbegränsad parkering så räcker det med att flytta bilen lite så räknas det som att man har påbörjat parkeringen efter att man flyttat på bilen.
Man kan ju ställa husvagnen ute på gatan och man kan flytta den så ofta man vill.
 
Bott i mitt hus i 20 år utan slutbesiktning och skrev och frågade kommunen om detta och dom svarade att dom inte bryr sig då ärendet är över 10 år. Även svar att inga framtida problem med nya bygglov på samma fastighet.
 
Mikael_L
Men det var inom ramen för förra PBL, så det har inget med hur det fungerar idag att göra.
Jag har inte heller något slutbevis, (och lite dåligt samvete över det).

Men de som byggt efter att nya PBL sjösatts har det mer svettigt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inga särskilda regler för själva husvagnen förutom på bebyggda småhustomter. För obebyggda tomter gäller annars PBFs vanliga regler om att du ska ha bygglov för ändrad användning av del av tomten där du vill ordna med en uppställningsplats för husvagnen. Står husvagnen där mer än ett par dar så är det nog en uppställningsplats även om du flyttar runt husvagnen på tomten... förlåt... uppställningsplatsen.
"En husvagn/husbil som nyttjas för bostadsändamål får, för att man inte ska behöva ansöka om bygglov endast vara uppställd under sådan tid som en normal campingsemester varar. En sådan normal campingsemester får bedömas vara under en tid av 2-4 veckor" skriver Advokat Svenn AB efter att ha "erhållit uppdraget att utreda rättsläget avseende uppställning av husvagnar på tomtmark".
(utlåtandet finns på nätet och går att googla sig till).
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.