Bästa svaret

B
Släpper det rent juridiska, men jag har hört *av en kompis* att det är praktiskt att ställa upp ett tält inomhus i dessa fall. Dels blir det lite varmare, och dels så slipper man få byggdamm
/färg osv i sängkläderna...
 
  • Gilla
  • Haha
oobum och 10 till
  • Laddar…
Det där med möblering är ju bara trams, självklar skall man kunna inreda innan slutbesked.
Hur går det om man renoverar bef hus? man är duktig och bor hemma hos mamma under renoveringen men möblerna står kvar då man inte vill bekosta flyttfirma x 2 + magasinering.

Skall kommunen bötfälla alla dessa duktiga renoverare?
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är "tas i bruk" inte så där oerhört väldefinierat och fortfarande hittar jag inget om vilket brott man begår och vilket straff man kan få om man exempelvis sover över på ett liggunderlag i bygget istället för bredvid bygget eller om man exempelvis förvarar en soffa i bygget.

Så kan inte du, eller någon annan kunnig, upplysa mig om det?
Jag kommer inte orka googla runt men jag kan förklara andemeningen med regeln/paragrafen:
Slutbeskedet syftar till att då är byggnaden verifierad att tas i drift för ändamålet.
Ponera att en skola är i drift under en ombyggnation, brandceller/spjäll etc fungerar ej för omfattningen för verksamheten, brand uppstår och alla barn dör, föräldrarna blir ledsna.
Då skulle nog följden av vårdslösheten kunna ge fängelse eller dylikt för den ansvarige.

Sen kan man ju tycka att regeln blir fel för privatpersoner som bygger själv.
 
  • Gilla
mlaf och 3 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Ponera att en skola är i drift under en ombyggnation, brandceller/spjäll etc fungerar ej för omfattningen för verksamheten, brand uppstår och alla barn dör, föräldrarna blir ledsna.
Jag köper fullt ut att lagstiftningen syfte är begripligt i många sammanhang.

Är dock fortfarande intresserad av brottsrubricering och straffskala om man bryter mot lagstiftningen i ett sammanhang där lagstiftningen i alla fall för mig är rent trams, exempelvis om man förvarar en soffa "för tidigt" i sitt bygge eller sover över på ett liggunderlag på sin egen fastighet men på fel sida om en tänkt/blivande/påbörjad yttervägg.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag köper fullt ut att lagstiftningen syfte är begripligt i många sammanhang.

Är dock fortfarande intresserad av brottsrubricering och straffskala om man bryter mot lagstiftningen i ett sammanhang där lagstiftningen i alla fall för mig är rent trams, exempelvis om man förvarar en soffa "för tidigt" i sitt bygge eller sover över på ett liggunderlag på sin egen fastighet men på fel sida om en tänkt/blivande/påbörjad yttervägg.
https://www.jarfalla.se/download/18...-affarslokal-tagen-i-bruk-utan-slutbesked.pdf

Det kanske inte går som brottsrubricering man hamnar ju inte i belastningsregistret men bn har rätt att ta ut sanktionsavigt, se ex länk.

Jag tror/tycker inte soffan är att definiera som att ta bygganden i bruk men övernattning, ja.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är dock fortfarande intresserad av brottsrubricering och straffskala om man bryter mot lagstiftningen i ett sammanhang där lagstiftningen i alla fall för mig är rent trams, exempelvis om man förvarar en soffa "för tidigt" i sitt bygge eller sover över på ett liggunderlag på sin egen fastighet men på fel sida om en tänkt/blivande/påbörjad yttervägg.

Straffet är noga reglerat i Plan- och byggförordningens nionde kapitel.


18 § Byggsanktionsavgiften för att trots förbudet i 10 kap. 4 § plan- och bygglagen (2010:900) ta en byggnad i bruk efter nybyggnad innan byggnadsnämnden har gett ett slutbesked är 1. för ett en- eller tvåbostadshus, 0,3 prisbasbelopp med ett tillägg av 0,001 prisbasbelopp per kvadratmeter av byggnadens sanktionsarea
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...plan--och-byggforordning-2011338_sfs-2011-338
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 6 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Det där med möblering är ju bara trams, självklar skall man kunna inreda innan slutbesked.
Hur går det om man renoverar bef hus? man är duktig och bor hemma hos mamma under renoveringen men möblerna står kvar då man inte vill bekosta flyttfirma x 2 + magasinering.

Skall kommunen bötfälla alla dessa duktiga renoverare?
Väldigt få renoveringar kräver bygglov och start-/slutbesked.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Väldigt få renoveringar kräver bygglov och start-/slutbesked.
Nej men vid en utbyggnad kan det ju bli mera intressant. Det finns ju faktiskt inget som hindrar att man bor i befintligt hus medan det byggs ut. Man får dock inte ta de utbyggda delarna i bruk för tidigt. Därmed så kunde jag använda ena sidan av köket men inte den andra....
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
R
J jknut skrev:
Haha, kan ha hänt nån gång. Pappas fina Mondeo med V6 kan ha toppat 190 nån gång... men det är preskiberat sedan länge :cool:
haha gangster:crysmile: du är inte så gammal va? ;):crysmile:
De flesta standard bilar klarar 190km/h utan att svettas….
Undantaget min gamla Skoda pickup 1.3L bensin.
Den toppade 180kmh efter ett antal mil och nerförsbacke. :rofl::crysmile:
Det är nog den enda ”vanliga” bil jag kört som inte lyckats nå 200km/h utan problem…
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Det är nog den enda ”vanliga” bil jag kört som inte lyckats nå 200km/h utan problem…
Ford är ingen vanlig bil...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TobbeP och 11 till
  • Laddar…
Inte svar på frågan direkt, men jag hade nog själv köpt en billig husvagn och sedan sålt den igen när huset är klart. Med lite tur får man igen pengarna man gav för den.
Det är rätt skönt att kunna sova på något annat än ett liggunderlag. Dessutom har man ju möjlighet att laga lite mat, och slippa byggdamm och skräp på natten.
 
  • Gilla
Ludde67 och 6 till
  • Laddar…
B
R RalleB skrev:
haha gangster:crysmile: du är inte så gammal va? ;):crysmile:
De flesta standard bilar klarar 190km/h utan att svettas….
Undantaget min gamla Skoda pickup 1.3L bensin.
Den toppade 180kmh efter ett antal mil och nerförsbacke. :rofl::crysmile:
Det är nog den enda ”vanliga” bil jag kört som inte lyckats nå 200km/h utan problem…
Haha, du kanske fick ett bra exemplar? Min 1.3 l med skodas stötstångsmotor toppade på 160km/h.
 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Straffet är noga reglerat i Plan- och byggförordningens nionde kapitel.


18 § Byggsanktionsavgiften för att trots förbudet i 10 kap. 4 § plan- och bygglagen (2010:900) ta en byggnad i bruk efter nybyggnad innan byggnadsnämnden har gett ett slutbesked är 1. för ett en- eller tvåbostadshus, 0,3 prisbasbelopp med ett tillägg av 0,001 prisbasbelopp per kvadratmeter av byggnadens sanktionsarea
[länk]
Som exempel, om @Alfredo m fl tycker det är krångligt att räkna, blir sanktionsavgiften för enbostadshus med arean

100 kvm = 18 326 kr
200 kvm = 23 086 kr

Inte roliga pengar i slutet på ett bygge när budgeten är spräckt för länge sedan.
 
  • Gilla
DK13
  • Laddar…
När jag byggde mitt fritidshus med komplementsbyggnad på annan ort än jag bor på så fick jag, visserligen efter en hel del diskussion med kommunen, dispens för att bygga komplementshuset först. Detta hus fick jag ta i bruk för bla övernattning, förvaring av material, verktyg mm pga stöldrisken. Utrustat med mikro så är det också ok! Värma mat är inte samma som att laga mat. Dusch och toabesök gjorde jag på ortens badhus. Annats är en husvagn riktigt bekväm...
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Nix man får inte och inte heller flytta dit möbler innan slutbesiktning..
Men jag hade gjort som dig om jag bott långt ifrån..

Se bara till att få bort bevisen innan slutbesiktning.
En vän till mig som byggde för 5 år sedan fick sig en rejäl avhyvling för att han hade låtit skicka dit en soffa.
Dom köpte en ny soffa under byggets sista vecka så de bad leveransen gå till deras nya hus.
Där stod soffdelarna i sina emballage när besiktningsmannen kom och han blev riktigt irriterad.
Stackars besiktningsman med sådan frustration....
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.