Jag lägger ner kabelskyddsrör för att dra nätverk bla mellan två hus.
De har diametern 50mm (Byggmax gula).

Nu undrar jag över hur jag gör en snygg övergång från kabelskyddröret i backen och sen upp längs fasaden (jag ska dra in med en våning upp sen) i VP-rör eller likande tunna rör.

Någon som har tips?

Eftersom jag säkert kommer dra fler saker mellan husen (högtalarsladdar, rca, eller vad jag kan komma på (inte el)) så vore det praktiskt med någon kopplingsbox med 50mm anslutning och som tål att vara ute.

Vanligtvis får slangen sluta i marken och man sätter ett kabelskydd typ E0632843 (se elektroskandia.se katalog) som man låter gå ned en bit i marken. Tänk på att du bör använda kablar avsedd för marförläggning i backen, dom tål att ständigt ligga i den fuktiga miljö med div markgaser, samt att du gör några små hål på slangens "lågpunkter" så att ev vatten har en möjlighet att rinna ut ur slangen.

elmont skrev:
Vanligtvis får slangen sluta i marken och man sätter ett kabelskydd typ E0632843 (se elektroskandia.se katalog) som man låter gå ned en bit i marken. Tänk på att du bör använda kablar avsedd för marförläggning i backen, dom tål att ständigt ligga i den fuktiga miljö med div markgaser, samt att du gör några små hål på slangens "lågpunkter" så att ev vatten har en möjlighet att rinna ut ur slangen.
Då hijackar jag den här tråden med en fråga. Den firma som installerade min utebelysning (innan jag köpte huset) gjorde inget av ovanstående, dvs slangen går upp på väggen 20-30 cm och det har runnit ner vatten i den så att den nu är full (det ligger en 4-5 EKLK i den ut från huset). Eftersom det inte regnat på ett tag så sluter jag mig till att de inte borrat några dräneringshål heller. (De hade dessutom tagit manteljord från skyddsjord utanför huset, den skall väl vara obruten hela vägen från central? Men det är en mindre fråga).

Vad göra? Måste man gräva upp, eller tätar man röret vid husväggen och skiter i det? Hur illa är det med kabel som ligger i vatten hela tiden? (Det visade sig fö vara här som mina jordfelsbrytarproblem kom ifrån, ett uttag i källaren låg på samma grupp som hela utebelysningen. Det ligger nu på en annan fas, och det hjälpte, men helt idealt är det inte). Jag slipper naturligtvis helst att gräva upp hela tomten för att göra om det här... :(

Redigerat:
  • Gilla
ejs-hamr
  • Laddar…
vatten i rören brukar inte vara några problem, men om det tränger i i kabeln kan det bli det, men oftast klarar kablarna vatten också.

Just nu lutar jag åt att bygga någon egen liten skyddslåda, av trä eller kanske av plåt (om jag hittar någon som kan böja lite plåt). Eftersom jag inte kommer göra några kopplingar i lådan så har jag inte så höga krav. Syftet med lådorna kommer vara att på ett snyggt sätt kunna ha kabelrören uppe ur backen för att kunna använda dem i framtiden för nya dragningar samtidigt som det inte ska komma ner vatten, grus eller möss i röret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.