I
Hej,

Vi bor i ett 70-tals hus där vi byte pellets mot luft\vatten för ca 2 år sen. Vi har alltid haft extra svårt att få upp värmen i sovrummet längst ner till höger på ritningen.

Planritning av ett hus med markerade temperaturgivare och ventilationspunkter för frisk och tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha bytt radiator till ett större så blev det klart bättre, framför allt på natten men tyvärr måste dörren till detta rum vara stängd för att hålla pälsdjuren ute. Samtidigt måste rummet få bra ventilation så då har vi satt in en ventil mellan sovrum och hall(kpr) vilket förbättrat luften avsevärt men samtidigt gjort rummet än kallare på kvällen.

För att få ordning på vårt värmesystem så krävdes det att vi satte även en tempsensor inomhus, denna hamnade precis utanför sovrummen(lila markör). Tempen anger oftast 21-22 grader men inne i sovrummet är det oftast 18-19 grader bara, särskilt på kvällen när man ska lägga sig.

Samtidigt som det kan vara kallt när man går och lägger sig så kan det bli på tok för varmt på natten när 2 personer sover här så därför har vi fått sätta ner termostaten mellan 7-8. Grejen är att värmen finns inte i systemet för att värma rummet till 20-21 grader på kvällen.

Det är uppenbart att värmesystemet kommer behöva värma på mer men frågan är hur vi ska få en god balans i detta som sköter sig själv?

Vi har varit inne på att flytta tempgivaren från hallen in i sovrummet men det kommer ställa till det för övriga sovrum vars dörrar oftast är öppna och får en del värme på det viset även om ventilationen flödar i motsatt riktning.

Man hade kunnat skruva ner ventilationen men det innebär att det blir för dålig luft i rummet på natten.

Skruvar man upp tempsensorn i hallen till 23-24 så blir det för varmt i resten av huset. Så vad man vill är att skruva upp värmen utan att det påverkar tempgivaren i hallen och jag är rädd för att detta kräver att vi måste börja mecka med termostater i sovrummen och hall vilket man egentligen ska undvika så långt det går.

Förslag?

Byte av dörr och fönster till uterummet och/eller mer isolering på vinden kanske skulle förbättra isoleringen och hölja temperaturen en aning? Några termostater går bra att använda även om man har värmepump.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som jag förstått skall man trimma in systemet med alla termostater bortmonterade. Det skall gå att justera flödet genom elementen utan termostater. Då gäller det att inte ha för bråttom. Ta bort alla termostater och stäng alla innerdörrar. Vänta någon dag och titta hur varmt det är i rummen. Minska strypningen i de rum där det är för kallt och öka strypningen i de rum där det är för varmt. Sedan är det dags att vänta någon dag igen och se om det blev bra. Upprepa tills du är nöjd. Är det ett rum där det är för kallt trots att strypningen inte kan minskas mer får man öka strypningen i alla andra rum. När det fungerar kan man sätta dit termostater i de rum där det behövs. Exempelvis i sovrum där temperaturen ökar när man sover där. Men med värmepump skall man alltid sträva efter att ha så få termostater som möjligt och låta värmepumpen styra temperaturen.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
I
J Josth skrev:
Byte av dörr och fönster till uterummet och/eller mer isolering på vinden kanske skulle förbättra isoleringen och hölja temperaturen en aning? Några termostater går bra att använda även om man har värmepump.
Har varit uppe på vinden och kontrollerat isoleringen, det ligger ett lager ganska tjock isolering över detta sovrum precis som över övriga rum i huset. Jag har lagt till lite isolering ut mot gaveln men detta gjorde ingen skillnad.

Utanför rummet finns ett uterum med transparent tak så jag vill tro att det påverkar dörr och fönster mindre här, dessutom är dörren relativt ny. Visst, fönstret är ganska gammalt, men det är i gott skick och håller tätt samt ganska litet.

I
A Avemo skrev:
Som jag förstått skall man trimma in systemet med alla termostater bortmonterade. Det skall gå att justera flödet genom elementen utan termostater. Då gäller det att inte ha för bråttom. Ta bort alla termostater och stäng alla innerdörrar. Vänta någon dag och titta hur varmt det är i rummen. Minska strypningen i de rum där det är för kallt och öka strypningen i de rum där det är för varmt. Sedan är det dags att vänta någon dag igen och se om det blev bra. Upprepa tills du är nöjd. Är det ett rum där det är för kallt trots att strypningen inte kan minskas mer får man öka strypningen i alla andra rum. När det fungerar kan man sätta dit termostater i de rum där det behövs. Exempelvis i sovrum där temperaturen ökar när man sover där. Men med värmepump skall man alltid sträva efter att ha så få termostater som möjligt och låta värmepumpen styra temperaturen.
Ja, jag har också hört att man ska undvika termostater, det kan komplicera systemet och göra att pumpen bygger upp värme som inte behövs.

Vi har kört samtliga radiatorer fullt öppna en period innan vi satte dit termostater som sen under längre tid justerats in för att passa huset. Pumpen har mer eller mindre justerats efter det kallaste rummet i huset vilket har varit detta sovrum. När det blev en större radiator här så blev skiftade det över till ett annat rum men problemet är som sagt att vi upplever att värmen saknas i systemet för att få upp ursprungs rum till rimlig temp på kvällen. Så troligen måste pumpen åter igen anpassas mer efter detta rum i förhoppningen att det andra rummet inte blir för kallt på natten.

Ja som du märker så blir det snabbt komplex. De inställningar vi har idag har taget lång tid att komma fram till och vi vill tro att de inte är långt kvar för att få det helt perfekt. Det tar helt klart emot att nollställa systemet igen och börja om. Men det är möjligt att vi inte har något val.

Jag skall skriva att jag inte har egen erfarenhet av detta. Men som jag förstått finns en justeringsmöjlighet på radiatorkopplet som inte har med termostaten att göra. Någon nollställning av systemet var inte vad jag avsåg. Utan att utgå ifrån befintlig intrimning och justera vidare på den, men göra det på ett systematiskt vis och utan termostater som stör. Inte ha för bråttom utan låta det stabiliseras under någon dag mellan varje förändring.

Värmepumpen kommer att reglera till rätt temperatur i det rum där inomhusgivaren sitter. Sedan är det med strypningen man får justera tills man får rätt temperatur i övriga rum också. När allt stämmer förutom vid "störningar" i form av solsken, blåst, ökad ventilation och sovande människor är det dags att sätta dit termostater där det behövs.

Det finns inga (hållbara) genvägar till att få "rätt" temperatur i bostadens olika rum/delar.

Steg 1:
Injustering av radiatorkretsen så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator/golvvärmeslinga. Alla termostater/styrdom bortplockade.

Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet så att det blir jämn temperatur oberoende utetemperaturen.

Steg 3:
Montering & Injustering av termostater/ställdon. Dessa ställs in så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Termostaterna ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Jag har justerat in vårt värmesystem genom att:
- Grovinställa centrala reglersystemet till "lagom" rumstemperatur.
- Öppna alla förinställningar på max.
- Mäta fram-/returtemperaturen på varje rediator samt rumstemperaturen i varje rum.
- Strypa förinställningen på den/de radiatorer i de rum som har högst temperatur. Difftemperaturen över en radiator bör vara ca 7-10⁰. Skriva ner alla tre temperaturerna samt vilken förinställning som ställs in. Detta görs max en gång per dygn, helst när utetemperaturen har legat stilla samt är mulet/kväll/natt. Tar någon vecka.
- Justera centrala reglersystemet så att det blir "rätt" rumstemperatur oberoende utetemperaturen. Det är en fördel att ha rumstemperaturgivare kopplad till reglersystemet, men då behöver den vara monterad på optimalt ställe, alltså där den inte utsätts för extern värmekälla.
- Montering av lokala termostaterna samt injustering.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.