Har flyttat på mitt tunnelväxthus idag, tanken är att göra mer plats för odlingar utanför men insåg samtidigt att om jag strukturerar om lite inuti så kan jag nog få ner minst två tomatplantor till. Välbehövligt med tanke på hur många frön jag "råkade" få ner i jorden idag. Och då är jag inte ens i närheten av er knasbollar med 30 -40 - 50 - 60 plantor. :D:oops::geek:
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Aubergine 7
Paprika 8
Zebrino 9
Gul busktomat 11
Tiny Tim 6
Tigerella 12
Black russian 11
Pendulina red 11

Det känns lite fånigt att jag i nuläget har 60 tomatplantor av 6 olika sorter. Och bara 2 andra sorters plantor. Men det kommer fler av det andra. Och jag lär skänka bort en del tomatplantor.
De andra grejerna kommer (som man inte heller har plats för hehe..)
Gul busktomat, vad är det då? nån egen variant (dvs som man inte vet namnet på).. stora eller små tomater? :)

Är numer alltid på jakt efter småttingar (busk/ampel) som jag inte behöver ha i växthus (eftersom det finns begränsat med yta där)

Jag har provat så aubergine alla år, utan att fasiken lyckas.. så i år sket jag i den. Har liksom växt bra som liten.. men fick aldrig frukter (knappt nån blomma heller och då odlade jag sådana som "alla" lyckades så bra med..)
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Har flyttat på mitt tunnelväxthus idag, tanken är att göra mer plats för odlingar utanför men insåg samtidigt att om jag strukturerar om lite inuti så kan jag nog få ner minst två tomatplantor till. Välbehövligt med tanke på hur många frön jag "råkade" få ner i jorden idag. Och då är jag inte ens i närheten av er knasbollar med 30 -40 - 50 - 60 plantor. :D:oops::geek:
Vänta bara du hinner du med.. du ser ju hur du "råkade" bara idag.. ;)
Hur många blev det då?
 
Snigla Snigla skrev:
Gul busktomat, vad är det då? nån egen variant (dvs som man inte vet namnet på).. stora eller små tomater? :)
Jag fick några plantor förra året. Bladen är runda och inte flikiga som de brukar vara. Tomaterna är små och gula. Dessutom var de goda. Så jag sparade frön.
Snigla Snigla skrev:
Jag har provat så aubergine alla år, utan att fasiken lyckas.. så i år sket jag i den. Har liksom växt bra som liten.. men fick aldrig frukter (knappt nån blomma heller och då odlade jag sådana som "alla" lyckades så bra med..)
Provade aubergine för första gången förra året. Ett missöde ledde till att jag stekte plantorna i solen i växthuset. Av aubergineplantorna var det bara en som överlevde. Men den fick två frukter innan hösten. De frön som jag sparade från dessa hade dock en grobarhet på 0%.
 
Aubergine kan vara svår att få frukter på om det inte finns något som pollinerar. Man kan få hjälpa till lite själv där. Ett år hade de nog råkat lägga fel sort i fröpåsen för istället för lila frukter blev de vita. :) Det finns ju vita sorter men det var inte det jag beställt så jag trodde först det var något fel på dem.

Kanske var det bladpersilja du fick @Avemo ? Verkar vara någon ny och spännande sort jag aldrig sett innan.:D

Fröpaket med cocktailtomater 'Ildi' från Nelson Garden på en hylla med fröbeskrivning på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Och jag hade givetvis också velat ha 60 plantor med tomater om jag bara hade plats! :cry: )
 
Inte undra på att jag haft problem att hitta frön till persiljan.. de såg ju inte alls ut som jag trodde ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Aubergine kan vara svår att få frukter på om det inte finns något som pollinerar. Man kan få hjälpa till lite själv där. Ett år hade de nog råkat lägga fel sort i fröpåsen för istället för lila frukter blev de vita. :) Det finns ju vita sorter men det var inte det jag beställt så jag trodde först det var något fel på dem.

Kanske var det bladpersilja du fick @Avemo ? Verkar vara någon ny och spännande sort jag aldrig sett innan.:D

[bild]

(Och jag hade givetvis också velat ha 60 plantor med tomater om jag bara hade plats! :cry: )
Talar iof bara för mig själv.. men jag har inte plats! Nu när de är små..funkar det.. men sen då? Ja just det.. har ingen aning om var de ska stå :thinking: förra året kunde jag ställa TVÅ tomater i växthuset (I övrigt en gurka o massa chilisar)

Nu ska vi väl få mer utrymme.. Men ja..
Det finns ju inte där än!
Hmm..

..kör på taktiken "det ordnar sig".. :rolleyes::geek:;)
 
DAG 5. Nu börjar de komma skott av min stockros som jag sådde i lördags:)
Börjar även synas små skott av eternell runt om med. Men min inget än av sallat, gräslök, sockerärtor eller tomat som jag hoppas kommer upp något snart.

Unga skott av stockros och eternell som gror i brun jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det kommer imorgon på dag 6:)
Man blir väldigt otålig när man är osäker på om något kommer ta sig.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Kanske var det bladpersilja du fick @Avemo ? Verkar vara någon ny och spännande sort jag aldrig sett innan.:D

[bild]
Det hade jag aldrig gissat. Är det en F1-hybrid?
 
Nu har jag sått paprika, så nu har busktomaterna fått sällskap i drivhuset.

Plantkrukor med jord och etiketter som anger paprikasorten 'Korosko' under tidiga tillväxtstadier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står att den här sorten (Korosko) ska ge stor skörd hela säsongen. Men eftersom jag aldrig odlat paprika tidigare undrar jag vad stor skörd innebär när det gäller paprika. Hur mycket är det rimligt att räkna med att en planta kan ge?
 
  • Gilla
tomjakob och 1 till
  • Laddar…
Mer frön! Och sättpotatis samt sättlök, råkade dock köpa röd schalottenlök istället för rödlök. Fröpåsar och nät med sättlök och sättpotatis på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Går i väntans tider, skall skotta färdigt runt ett av de små växthusen, snart blir det varmt i dem.

Ett växthus omgivet av uppshovlad snö i ett vinterlandskap under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-23 på morgonen, känns inte riktigt rätt att ha värmen på ännu i växthuset.
Skottar vidare.....

De flesta försådda plantorna är på tok för stora, de vill ut...

/P-A
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Kul med en frötråd! Bestämde mig för att så tomaterna i morgon. Har inte haft ork eller energi för att få några chilifrön i jorden än, men kanske pillar ner ett par jalapenosorter och någon heting också, mest på vinst eller förlust. Ska inte ha mer än max 4 chiliplantor, så förbannat tråkigt om man åker på trips eller löss. Säsongen för två år sen dog -allt- av trips. Kan fortfarande känna känslan av att något kryper på kroppen när man varit bland chilin.

Ska även så majs och zucchini i år, och låta dom växa tillsammans. Ska tydligen vara förmånligt. Sockerärtor, morötter och annat trädgårdsgodis också såklart :)
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Physalis i massor.
Tagit sticklingar under vintern, satt dem i jord och inte i vatten som många säger att man bör göra.
Physalisen är likt tomaten lätt att fröså från fjolårsfruktens frön.

Odlade physalisplantor inne med gröna blad och bortklippta sticklingar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag älskar gyllenbär och kapkrusbär.
Problemet är att vi troligtvis får några hundra plantor om alla frön tar sig som är i växthusen.

Kasserade physalissticklingar på en bricka som visar odlarens arbete med förökning av gyllenbär och kapkrusbär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tagit drygt 40 sticklingar på 3 större buskar, dessa sticklingar kasseras (bilden) de hade jag klippt men glömt bort.

Ung physalisplantor som växer i krukor inomhus framför ett fönster med vit gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tre större "moderplantorna" blir drygt två meter höga och förvaras i växthus eller mellan växthusen.
Detta är Gyllenbär, stora gula physalis.

De som ploppar upp överallt i odlingsområdet är kapkrusbär, lite mindre och nötigare i smaken, men även de en Physalis.

Mvh P-A
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Physalis i massor.
Tagit sticklingar under vintern, satt dem i jord och inte i vatten som många säger att man bör göra.
Physalisen är likt tomaten lätt att fröså från fjolårsfruktens frön.

[bild]

Jag älskar gyllenbär och kapkrusbär.
Problemet är att vi troligtvis får några hundra plantor om alla frön tar sig som är i växthusen.

[bild]

Har tagit drygt 40 sticklingar på 3 större buskar, dessa sticklingar kasseras (bilden) de hade jag klippt men glömt bort.

[bild]

De tre större "moderplantorna" blir drygt två meter höga och förvaras i växthus eller mellan växthusen.
Detta är Gyllenbär, stora gula physalis.

De som ploppar upp överallt i odlingsområdet är kapkrusbär, lite mindre och nötigare i smaken, men även de en Physalis.

Mvh P-A
Om jag inte minns helt fel, så är väl dessutom physaliplantan väldigt stor?? Har för mig att vi provade EN planta ett år.. och den tog sin beskärda del av växthuset då.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.