Det är lätt att så akleja på hösten. Jag låter trågen stå ute och tar in dem i februari.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
(och jag har en känsla av att om de trivs nånstans, kan de börja sprida sig.. men det är bara vad jag tror.. jag vet ej!)
Jotack, det är ju inte jag som sår dem i min rabatt utan det sköter de så fint själva. :D
Lummig blomsterträdgård med lila och rosa blommor, gröna blad, staketstolpe i förgrunden, röd stuga, parkerad bil bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De kom gärna i grusgångarna innan men efter att vi fick två hundar som kör jage där är det inte många småplantor som överlever.
Jag tycker det roligaste med aklejor är hur de korsar sig. När jag flyttade hit fanns det två färger av gammal typ, blå och vit.
Lila aklejor i förgrunden med suddig bakgrund av gröna växter och en röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit blomma i fokus, oskarp grön bakgrund, lila blommor i bakgrunden, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag försökte under ett par år att plantera in knallrosa 'Nora Barlow' men de stannade aldrig länge i den rosa färgen. Tror jag har gamla bilder på forumet om hur det blev första året de korsade sig med de vita= ljusrosa. :love: Men Nora Barlowgenerna är ändå kvar i trädgården vad det verkar för formen (inte lika avlång utan kortare med fler fluffiga blad) är kvar på en del ställen även om blommorna nu är vita
Vita och lila blommor, bladverk, dagljus, ingen synlig mänsklig närvaro, fokus på förgrunden, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller mörklila. :love: (gissar att det är korsning med den blå + rosa)
Lila blommor i fokus, gröna blad, oskarp träd bakgrund, soligt, dagtid, frisk natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jotack, det är ju inte jag som sår dem i min rabatt utan det sköter de så fint själva. :D
[bild]
De kom gärna i grusgångarna innan men efter att vi fick två hundar som kör jage där är det inte många småplantor som överlever.
Jag tycker det roligaste med aklejor är hur de korsar sig. När jag flyttade hit fanns det två färger av gammal typ, blå och vit.
[bild]
[bild]

Jag försökte under ett par år att plantera in knallrosa 'Nora Barlow' men de stannade aldrig länge i den rosa färgen. Tror jag har gamla bilder på forumet om hur det blev första året de korsade sig med de vita= ljusrosa. :love: Men Nora Barlowgenerna är ändå kvar i trädgården vad det verkar för formen (inte lika avlång utan kortare med fler fluffiga blad) är kvar på en del ställen även om blommorna nu är vita
[bild]

Eller mörklila. :love: (gissar att det är korsning med den blå + rosa)
[bild]
LOVELY .. kommer säkert irritera mig på när de sprider ut sig.. men det gör inget.. kan jag samsas med maskrosorna och kirskålen.. måste jag ju komma överens med så fina blommor :D

Har ju också köpt två sorter i "rotbitar".. tidigare i år.. som det nu är dags att plocka upp från växthuset .. (betydligt större än mina små rothärvor..).

Då har jag tre olika som kan korsa sig.. ;)

Edit: Nora Barlow har jag köpt tre plantor/rothärvor av.. så det är en! Den andra heter Blue Barlow tror jag.
 
Mörklila och vita klockformade blommor hänger från gröna stjälkar mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grönakleja sådde jag hösten 2021. Blommade första gången i år. Nu är den överblommad och hela blomman har blivit mörkt sandfärgad. Väldigt snyggt det också.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Ännu verkar vi inte haft ihjäl potatisen iaf

Två träodlingslådor med grönsaker, soligt, trädgård, slang, tegelhus, utekruka, gräsmatta, planteringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillkom en tredje låda idag, eftersom vi hade både den, jord och en hög osatt potatis. En ”det blir vad det blir” låda med förmodat för välgrodd potatis satta alldeles för tätt. Men det kan väl bli kul :)
 
  • Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Maken hämtade upp mina blommor från lilla växthuset idag (ska planteras ut).. har inte varit där på ett tag.. de hade vuxit lite mer än planerat haha :)

Två aklejor blommade :D (en av vardera sorten jag nämnde i tidigare mess, de jag köpt som "rötter")

En hand håller en lila blomma med vit kant, suddig bakgrund av trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller rosa blomma framför röd träbyggnad och grönska. Grill och trädgårdsstaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så söta!

- - - - -

Har också ett litet plastväxthus med hyllor i.. där stod en del av mina egna sådder.. och de ska också planteras!

Unga växter i krukor på ett bord utomhus med blandade gröna blad och spirande stjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Unga plantor i krukor på en hylla inomhus, etiketter markerar växtsorter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plantor i krukor, trädgårdsjord, sekatör, otydligt, utomhus på blommigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Odlingsbricka med plantor och jord, vissa groende, andra vissna, inne i en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju inte lyckas med allt.. de hade torkat (har plockat ut 6-7 plantor.. som levde.. och dessa är planterade! det är Aster)

Imponerad att så mycket blommor överlevt med mig oavsett :beer:(y):D
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 7 till
  • Laddar…
Solbelyst grönsaksland med kål och gröna växter, omgivet av staket och behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trädgårdsland skyddas av nät, kvällssol, träd, hus i bakgrunden, kompostbehållare, palldäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag fanns det äntligen tid att ta hand om kållandet. Lyfte på solskyddet av fiberduk som varit på i två veckor, fick vara kvar då det skyddade mot fjäril och mal med. Därunder var det helt underbart! Sen la jag tjockt med tång som täcke i försök att skydda mot uttorkning, får se om det kommer funka bra eller bara lukta rutten tång. Min man byggde en ställning för nätet. Så himla nöjd. Nu börjar jag komma ikapp och trädgården vara rolig.
 
  • Gilla
  • Wow
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut.

Det är en skön känsla, när det liksom rullar lagom mycket av sig själv utan att man kommer längre efter varje vecka...
 
  • Älska
GladanS
  • Laddar…
G GladanS skrev:
[bild] [bild] Idag fanns det äntligen tid att ta hand om kållandet. Lyfte på solskyddet av fiberduk som varit på i två veckor, fick vara kvar då det skyddade mot fjäril och mal med. Därunder var det helt underbart! Sen la jag tjockt med tång som täcke i försök att skydda mot uttorkning, får se om det kommer funka bra eller bara lukta rutten tång. Min man byggde en ställning för nätet. Så himla nöjd. Nu börjar jag komma ikapp och trädgården vara rolig.
Jag lägger tång, grannen också och hos oss luktar det inte i alla fall.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
G GladanS skrev:
[bild] [bild] Idag fanns det äntligen tid att ta hand om kållandet. Lyfte på solskyddet av fiberduk som varit på i två veckor, fick vara kvar då det skyddade mot fjäril och mal med. Därunder var det helt underbart! Sen la jag tjockt med tång som täcke i försök att skydda mot uttorkning, får se om det kommer funka bra eller bara lukta rutten tång. Min man byggde en ställning för nätet. Så himla nöjd. Nu börjar jag komma ikapp och trädgården vara rolig.
Hur gör ni för att få så fina plantor redan?:surprised:
 
  • Älska
GladanS
  • Laddar…
Dessa är förodlade väldigt tidigt, tänkte tidig utplantering. Sen kom aldrig våren, och sen tappade jag ork och tid. De stod inne i för små krukor och måde inte direkt bra. Rangliga och ganska tråkiga plantor planterades ut för kanske tre veckor sen, i välgödslad kompostig jord. Och nu detta. Det är ju så fantastiskt!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Dessa är förodlade väldigt tidigt, tänkte tidig utplantering. Sen kom aldrig våren, och sen tappade jag ork och tid. De stod inne i för små krukor och måde inte direkt bra. Rangliga och ganska tråkiga plantor planterades ut för kanske tre veckor sen, i välgödslad kompostig jord. Och nu detta. Det är ju så fantastiskt!
Vi får prova att så tidigare, såhär ser våra ut:
 
  • Ett tunnelväxthus med rad av gröna bladgrönsaker, täckt av skyddsnät, soligt, organisk odling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Ännu verkar vi inte haft ihjäl potatisen iaf

[bild]

Tillkom en tredje låda idag, eftersom vi hade både den, jord och en hög osatt potatis. En ”det blir vad det blir” låda med förmodat för välgrodd potatis satta alldeles för tätt. Men det kan väl bli kul :)
Hög tid att kupa den där potatisen. Eller fyller ni bara upp med mer jord då det ser lite tight ut?
 
Storsockret
tensiden tensiden skrev:
Hög tid att kupa den där potatisen. Eller fyller ni bara upp med mer jord då det ser lite tight ut?
Jag har fyllt upp med gjord runt plantorna nån gång hittils men liksom under bladen, men jag vet ärligt talat inte vad jag håller på med. Hur högt ska man egentligen kupa? Och är det viktigt att det blir som dalar?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi får prova att så tidigare, såhär ser våra ut:
Jag tror mina luras lite genom att jag blandat olika sorter också. Tror jag sådde dem i februari.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.