Jag testade att klippa ner ringblommor när de blivit höga och rangliga och mest var i frö. En blomlåda med ringblommor, zinnia och blomstertobak i olika tillväxtstadier och färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser lovande ut. Jag slängde åt dem lite hönsgödsel. Det som blommar är zinnia, denna fantastiska sommarblomma som bara blommar och blommar om man klipper överblommat.

I lådan finns också självsådda blomstertobak (som jag flyttat hit). Jag räkna med blomning på både ringblommorna och tobaken i år.

Dessutom kom mitt grus häromdagen. Ett lass med grått singelgrus som ligger utbredd, används för trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett ton istället för att jag, som hittills, tagit överblivet akvariegrus. :rofl:
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har mina i ett fönster. Är plantorna stora tar jag en stickling. Ibland har jag växtbelysning men på senare år har jag inte haft det och det har gått bra ändå. Det stora problemet är att få katten att inte äta bladen. ;)
Det känns som ett intressant sätt att komma igång tidigt med paprikan/chilin.
När tar du sticklingen, och hur gör du?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det känns som ett intressant sätt att komma igång tidigt med paprikan/chilin.
När tar du sticklingen, och hur gör du?
Tja jag brukar sätta en kvist, med liten klack, i vatten och vänta tills den får rötter. Men det borde gå att sätta i sand/grusblandad jord i en kruka också.

Ha den ute så länge det går för jag inbillar mig att ljuset har betydelse för skottets tendens att bilda rötter. Går nog med växtbelysning också.

Ta gärna ett skott som inte har haft så många blommor eller helst inga alls men det är svårt vissa år.

Det går som sagt bra att övervintra hela plantan om man har plats och sen ta sticklingar på våren också. Jag sår inte längre utan gör så här. Skulle jag så vore det bara för att få någon ny sort.

Edit: ta sticklingar nu om du vill ha nya plantor. Annars ta på våren februari - mars från övervintrade moderplantor.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har mina i ett fönster. Är plantorna stora tar jag en stickling. Ibland har jag växtbelysning men på senare år har jag inte haft det och det har gått bra ändå. Det stora problemet är att få katten att inte äta bladen. ;)
Behöver ju inte ha några blad, mina övervintrare tappar oftast alla (jag snaggar dem ju direkt, så det blir inte så mycket kvar och de tappas gärna).

Gillar missen pinnarna med? (vissa gör det ) hehe
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Tja jag brukar sätta en kvist, med liten klack, i vatten och vänta tills den får rötter. Men det borde gå att sätta i sand/grusblandad jord i en kruka också.

Ha den ute så länge det går för jag inbillar mig att ljuset har betydelse för skottets tendens att bilda rötter. Går nog med växtbelysning också.

Ta gärna ett skott som inte har haft så många blommor eller helst inga alls men det är svårt vissa år.

Det går som sagt bra att övervintra hela plantan om man har plats och sen ta sticklingar på våren också. Jag sår inte längre utan gör så här. Skulle jag så vore det bara för att få någon ny sort.

Edit: ta sticklingar nu om du vill ha nya plantor. Annars ta på våren februari - mars från övervintrade moderplantor.
Jag har aldrig lyckats med mina sticklingar.. även fast jag fortsätter prova (för alla säger att det är så lätt..)

Jag har fått frukt på mina avklippta bitar som står i vatten.. och de har växt.. men inte en jäkla rotbit har kommit ut grrrrrrrrr... (inga problem med andra sticklingar!). Men chilisticklingar o jag.. har tydligen ett komplicerat förhållande hahaha

Men skam den som ger sig, har en ny plan för året :p
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag har aldrig lyckats med mina sticklingar.. även fast jag fortsätter prova (för alla säger att det är så lätt..)

Jag har fått frukt på mina avklippta bitar som står i vatten.. och de har växt.. men inte en jäkla rotbit har kommit ut grrrrrrrrr... (inga problem med andra sticklingar!). Men chilisticklingar o jag.. har tydligen ett komplicerat förhållande hahaha

Men skam den som ger sig, har en ny plan för året :p
Jag har ärvt min mormors förmåga att få till rötter på sticklingar.

Testa att sätta en salix-kvist i vattnet med sticklingen.
När jag sätter i kruka sätter jag kvisten längs med kanten på krukan. (finns en lång förklaring till varför det är bra)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Behöver ju inte ha några blad, mina övervintrare tappar oftast alla (jag snaggar dem ju direkt, så det blir inte så mycket kvar och de tappas gärna).

Gillar missen pinnarna med? (vissa gör det ) hehe
Jodå, när bladen är borta sitter han och tuggar på grenarna. Jag vill gärna ha blad för det är finare. Jag har dem inne i huset så jag vill gärna att de är lite snygga. Men du har ju helt rätt för plantans skull spelar det ju ingen roll.
 
S
Jiji Jiji skrev:
Tja jag brukar sätta en kvist, med liten klack, i vatten och vänta tills den får rötter. Men det borde gå att sätta i sand/grusblandad jord i en kruka också.

Ha den ute så länge det går för jag inbillar mig att ljuset har betydelse för skottets tendens att bilda rötter. Går nog med växtbelysning också.

Ta gärna ett skott som inte har haft så många blommor eller helst inga alls men det är svårt vissa år.

Det går som sagt bra att övervintra hela plantan om man har plats och sen ta sticklingar på våren också. Jag sår inte längre utan gör så här. Skulle jag så vore det bara för att få någon ny sort.

Edit: ta sticklingar nu om du vill ha nya plantor. Annars ta på våren februari - mars från övervintrade moderplantor.
Är det fördel att ta stickling på våren kontra att klippa ner moderplantan och hålla liv i den?

Min fru säger att hon har söderfönster på sitt jobb att placera paprikaplantor i. Är det bra eller ska man hålla dem lite mer i dvala?

Odlade chili för ca 8 år sen som vi hade inne på vintern men det var ju ett himla krigande på lössen.
 
S sinuslinus skrev:
Är det fördel att ta stickling på våren kontra att klippa ner moderplantan och hålla liv i den?

Min fru säger att hon har söderfönster på sitt jobb att placera paprikaplantor i. Är det bra eller ska man hålla dem lite mer i dvala?

Odlade chili för ca 8 år sen som vi hade inne på vintern men det var ju ett himla krigande på lössen.
Om man tar sticklingar på våren får man stora plantor från den under sommaren. Så om jag har övervintrat en stor planta som kanske börjar vara ful (jag vill ju ha mina plantor snygga och dekorativa) tar jag en stickling på vårvintern och så blir det den nya , moderplantan får kanske gå till kompost då. Men om man inte vill ha en stor planta över vintern är det ju smidigt med höststicklingar.

Jag har mina plantor i fönster åt öster, det beror mest på att jag där kan hålla dem borta från katten. :D
Ljust är bra, man får helt enkelt testa sig fram.

En bra sak för att slippa löss är ju att som Snigla skriver, ta bort bladen. Jag tycker inte att jag har några problem med löss inne. Vi har ganska svalt i fönstren kanske beror det på det. Men om det blir löss och man har små plantor är det ju rätt lätt att duscha bort lössen.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Inspirerad av konversationen ovan tog jag in två chili: Lombardo och Trinidad Purple Coffee, för övervintring. Har börjat rensa växthuset o de var för fina för att slakta. Chiliväxt med mogna lila frukter av sorten "Trinidad Purple Coffee" i kruka vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Chiliväxt Lombardo och Trinidad Purple Coffee i kruka på fönsterbräda för övervintring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får väl se hur det går.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ni som odlar rhododendron.
Är det här normalt att knopparna är så stora redan nu på hösten? Eller har lilla Wada fått fnatt? Rhododendronbuske med stora knoppar och gröna löv mot en bakgrund av lövrik mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är hela busken.
Rhododendron Wada-busk med stora knoppar bland höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Helt enligt regelboken :D
Tack!
Jag är ju, tack vare dig, ny på rhododendron. Många andra lingnoser gör ju stora knoppar redan på hösten, men jag blev osäker när jag tyckte mig se blomfärg i knoppen.

Edit: det är nog en synvilla ser jag nu.
 
S sinuslinus skrev:
Är det fördel att ta stickling på våren kontra att klippa ner moderplantan och hålla liv i den?

Min fru säger att hon har söderfönster på sitt jobb att placera paprikaplantor i. Är det bra eller ska man hålla dem lite mer i dvala?

Odlade chili för ca 8 år sen som vi hade inne på vintern men det var ju ett himla krigande på lössen.
Lössen/ohyran är skälet till att jag snaggar dem..

De behöver ingen vila egentligen.. men de har helt olika behov beroende på vad du vill ha ut av dem.. och hur du behandlar dem :)

Ger du dem ljus, måste du ge dem vatten…
Ger du dem värme, vill de ha ljus och vatten…

Blir lite av en kedjereaktion :cool:

Mina står inte inne i huset normalt, lite svalare .. får bara vatten några få ggr under ”min viloperiod”.. sedan på vårkanten när solen/ljuset kommer börjar de oftast knoppa för blad.. då börjar jag vattna lite mer.

Har taklampa men vanligen ingen växtbelysning.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ni som odlar rhododendron.
Är det här normalt att knopparna är så stora redan nu på hösten? Eller har lilla Wada fått fnatt? [bild]
Här är hela busken.
[bild]
De har fina knoppar på hösten..

DOCK slog flera av dem ut för ett par veckor sedan :oops: det är inte lika vanligt här.. men händer ibland! Såg några magnoliaträd som blommade samtidigt en bit bort i grannbyn..

Måste vara väderrelaterat.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.