Okej, jag tror att nån kapkrusbär / physalis tog sig i år.. har omplanterat dem idag! Brukar ju räcka med en el två plantor haha..

Omplanterade kapkrusbärsplantor i olika små krukor på ett bord inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Potatis?
Korrekt! Knudor!

Vi fick beställa nya physalisfrö, inga tog sig.
Mina salladsfröer möglade istället, bara de från frötomten har klarat sig.
 
Första gången de tar sig här .. då blev det en hel hög istället!

Möglade? :oops: Kan de det ens..
phew.. tur att frötomten ”levererade”.. hehe ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Dom kommer, dom kommer, dom är nästan här!
Vi fick ner vår potatis i jorden idag, så jag får vänta ett tag på att få se blasten titta upp.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Möglade? :oops: Kan de det ens..
phew.. tur att frötomten ”levererade”.. hehe ;)
Jepp, tydligen, i de lådor med gamla frö är där lite mögel över hela, började i fröna. I de som frötomten levererade kom det aldrig mögel, och fröna började gro.
 
Dheri Dheri skrev:
Vi fick ner vår potatis i jorden idag, så jag får vänta ett tag på att få se blasten titta upp.
Går nog snabbt :D de brukar ha bråttom o titta upp.,
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jepp, tydligen, i de lådor med gamla frö är där lite mögel över hela, började i fröna. I de som frötomten levererade kom det aldrig mögel, och fröna började gro.
Fler fröer drabbade alltså? Fuktigt i lådan? Stått kallt/fuktigt? Trist iaf.
 
Snigla Snigla skrev:
Fler fröer drabbade alltså? Fuktigt i lådan? Stått kallt/fuktigt? Trist iaf.
Sådde fyra olika sorter, två plocksallad och två huvudsallad.
Tre av dem var som jag köpt på Lidl med bäst före 2018. De möglade. Den fjärde, som var från frötomten, tog sig fint.
Sådda på precis samma sätt.
Fuktig jord i samma brätte.
 
Dheri Dheri skrev:
Vi fick ner vår potatis i jorden idag, så jag får vänta ett tag på att få se blasten titta upp.
Samma här, det har ju varit så kallt. (Och vi har varit lite lata och inte orkat gräva upp nya landet, men nu så.)
Sådde gräs igår också och sen kom regnet så jag är nöjd. (y):D
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Sådde fyra olika sorter, två plocksallad och två huvudsallad.
Tre av dem var som jag köpt på Lidl med bäst före 2018. De möglade. Den fjärde, som var från frötomten, tog sig fint.
Sådda på precis samma sätt.
Fuktig jord i samma brätte.
Aha du menade att de möglat efter sådd ?! Trodde du menade i i påsen/lådan ni förvarade fröerna i :cool:

Got it (y)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi fick beställa nya physalisfrö, inga tog sig.
Physalis går bra att övervintra. De blir glesa, taniga och fula. Men de överlever. Sedan kan man ta sticklingar för nästa säsong. Jag har både tagit sticklingar och sått. Eftersom så få frön grodde så sådde jag fler. Sedan grodde även de först sådda.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Flera fröpåsar för gurka, kål, blommor och majs på ett bord, redo för sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska det sås, så det så ;)

Majsen var för att vi trodde frosten tagit den, men de flesta verkar ändå komma på nytt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hur lång tid brukar physalis ta att gro för er ?
Gjort ett försök i början av året men ingen kom upp och nu har jag stt ett 20 tal frön från påse samt alla frön från en frukt. Inget har hänt på ca 1v
 
Våra förra tog sig inte. Men vi grodde dem fel.
 
Här är en av mina övervintrade. Inte vacker, men duger utmärkt till sticklingar.
Övervintrad planta med glesa gröna blad, i vit kruka, bredvid andra krukväxter på ett fönsterbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är tre av årets plantor. Den längst till vänster såddes den 10 februari. Den i mitten såddes den 20 februari. Jag har ganska vaga begrepp om vad jag gjorde för fel med första omgången. Den till höger är en stickling från en övervintrad planta.
Olika stadier av plantväxt med en övervintrad planta för sticklingar och tre yngre plantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.