Ja det blir det nog. Brukar alltid komma lite potatisplantor efter bortglömda potatisar lite här och var hos mig... :rofl:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Det var kul att äta färskpotatis i början av maj! De plantor som dök upp sedan kändes mer tveksamma jag hade ju redan sått det jag tänkt..
 
D09 D09 skrev:
ha ha blir det nya plantor om det får ligga kvar? :)
Japp, har dem i diverse odlingskragar ibland hehe.. ser blasten Bland annat jag odlar ”där” det året.. och inser att jag missat en liten potatis eller tio.. ;)
 
Sålde slut på första satsen av vår ”Golfen citrus marmelad” så vi fick helt sonika göra en till :)

Fick beställa nya burkar oxå!
Denna gång blev de fyrkantiga..

Fyrkantiga burkar med Golfen citrus marmelad på ett rosa mönstrat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyrkantiga burkar med hemlagad Golfen citrus marmelad på ett rosa duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zilenser och 2 till
  • Laddar…
VÄXTHUSDJUNGEL!

Tättbevuxen växthusinteriör med olika grönbladiga växter och stödpinnar, en del röda frukter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man imponeras av växtglädjen..

Lummig växthusinteriör med frodiga gröna växter och mogna frukter på en padronplanta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill man dra slutsatser, så är denna sida ”vattnad för hand” och den andra (första bilden) är automatbevattning..

Gröna omogna chilifrukter på plantan med tät lövverk i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aji Fantasy stoltserar med mycket frukt, men de har fortfarande fel färg..

Röd mogen chili på en frodig padronplanta i en tätt bevuxen växthusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har vi en mogen frukt.. tror den sitter på padronplantan!
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Morötterna blev något av en framgång. Jag sådde en rad i en pallkrage och detta är resultatet. Den enda svartroten som grodde ligger också på plåten. Och den sista potatisen.
Morötter och potatis skördade från pallkrage, jordrester synliga, en svartrot ligger bland grödorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Vårt växthus trivs inte riktigt, tror det kan bli för varmt, och så behöver vi nog gödsla mer.

Har ni förresten läst om en ekologiska näringen som råkar innehålla så mycket "spår" av bekämpningsmedel så att det påverkar det du odlar? :cry:

Morötterna har vi också svårt att komma överens med, sår flera rader och får 1-2 per rad :sweat:

Men men, jordärtskockan väller över, vi fryser in bönor för glatta livet, potatis har vi och en hel del majs.

Tog en skörderunda i växthuset igår
Skördeutbyte av paprika och melon på en träbänk i ett växthus, med bevattningsslang och växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte en paprika dom hette sweet banana, det var bara chililovers som kallade den paprika, alla andra lägger den under chili, så tyvärr är den för stark för att ha som grönsak, vilket är synd för att den har gett rikligt med skörd.
Men där blev en del vanlig paprika med, vilket uppskattas av den lille :love:
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Förresten! Vi har galet mycket grön och svartkål. Har ni några bra recept på det?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Förresten! Vi har galet mycket grön och svartkål. Har ni några bra recept på det?
Oja och salt på grönkålsbladen och sen in i ugnen så har man goda chips.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vårt växthus trivs inte riktigt, tror det kan bli för varmt, och så behöver vi nog gödsla mer.

Har ni förresten läst om en ekologiska näringen som råkar innehålla så mycket "spår" av bekämpningsmedel så att det påverkar det du odlar? :cry:

Morötterna har vi också svårt att komma överens med, sår flera rader och får 1-2 per rad :sweat:

Men men, jordärtskockan väller över, vi fryser in bönor för glatta livet, potatis har vi och en hel del majs.

Tog en skörderunda i växthuset igår
[bild]

Köpte en paprika dom hette sweet banana, det var bara chililovers som kallade den paprika, alla andra lägger den under chili, så tyvärr är den för stark för att ha som grönsak, vilket är synd för att den har gett rikligt med skörd.
Men där blev en del vanlig paprika med, vilket uppskattas av den lille :love:
Jo, tragiskt med smyggiftet :( .. var med o diskuterade saken innan det anmäldes (nördar mig på många ställen :) ) .. det var många som haft problem.. med krullblad..

Hela krav-märkningen o eko.. har fått en liten knäpp på näsan!

Jag kommer inte köpa produkter nästkommande år.. får bli andra alternativ för näring o ”bra jord”..

Vinass (restprodukt från sockerbetor..) ska inte stå med på någon meny..
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vårt växthus trivs inte riktigt, tror det kan bli för varmt, och så behöver vi nog gödsla mer.

Har ni förresten läst om en ekologiska näringen som råkar innehålla så mycket "spår" av bekämpningsmedel så att det påverkar det du odlar? :cry:

Morötterna har vi också svårt att komma överens med, sår flera rader och får 1-2 per rad :sweat:

Men men, jordärtskockan väller över, vi fryser in bönor för glatta livet, potatis har vi och en hel del majs.

Tog en skörderunda i växthuset igår
[bild]

Köpte en paprika dom hette sweet banana, det var bara chililovers som kallade den paprika, alla andra lägger den under chili, så tyvärr är den för stark för att ha som grönsak, vilket är synd för att den har gett rikligt med skörd.
Men där blev en del vanlig paprika med, vilket uppskattas av den lille :love:
Fick inga rotsaker alls typ, några få rädisor bara.. inga rödbetor.. inga morötter.. ingen rättika... osv mutter! De borde ha växt lite! Rödbetsblasten blev 1.5 cm typ.. :surprised:

Gör en inläggning på den och ha till grillat el tacos .. om det var lagom hetta för er (det är ju lätt att justera i mat oxå.. typ köttfärssås.. där både paprika o chili kan passa) :)

Bondbönorna, de få vi sådde.. gav fullt! Men blir fortfarande bar ett par kok.. eller vad man ska säga. Skulle haft mer!

Smörstekt grönkål e gott, gräddstuvad e gott.. (med lite ädelost/gorgonzola oxå.. alltså smälte lite med grädde o blad).. paj brukar funka..som del i fyllning..
 
Karlia
Jag förstår inte varför jag inte sett mer om den ekologiska näringen i tidningar etc. Det är helt otroligt! Den info jag fått är från fb-grupper.
 
Äppelgele, med egen must.
Och lite hetta :)

Burgundy-redaktiga burkar med äppelgele på ett brunt bord, indikerar hemgjord must och kryddig smak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.. blev smakrik!
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jo, tragiskt med smyggiftet :( .. var med o diskuterade saken innan det anmäldes (nördar mig på många ställen :) ) .. det var många som haft problem.. med krullblad..

Hela krav-märkningen o eko.. har fått en liten knäpp på näsan!

Jag kommer inte köpa produkter nästkommande år.. får bli andra alternativ för näring o ”bra jord”..

Vinass (restprodukt från sockerbetor..) ska inte stå med på någon meny..
Det hela visar ju verkligen på hur bekämpningsmedel kan göra skada, även på helt andra ställen än där man tänker sig.
Uppenbarligen har ju medlet stannat kvar i betorna, man kan ställa sig frågan hur nyttigt det är, och om det finns kvar i sockret till slut. Det är nog dags att sluta med svenskt socker och börja med det polska ekologiska sockret istället.
Svärfar odlade ekologiska betor fram tills dess att man la ner produktionen av svenskt ekosocker. :cry:

Ett annat ord för bekämpningsmedel är växtskyddsmedel, vilket lokala politiker använde när de ville att vi skulle gå med i sydvatten så att bönderna runt om våra vattentäkter skulle kunna använda bekämpningsmedel igen :mad:

Vi har tur och får hästgödsel att grunda rejält med, och jorden vi använder är kompostjord. Förvisso kan den senare säkert innehålla en massa skit som folk lägger på sin gräsmatta.
 
Karlia Karlia skrev:
Jag förstår inte varför jag inte sett mer om den ekologiska näringen i tidningar etc. Det är helt otroligt! Den info jag fått är från fb-grupper.
Det är nog för det skulle skada ”miljösidan” en hel del.. inga odlare vill ha deras grejer - när det får ”våra” saker att bli dåliga ju..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.