Skickade den bättre hälften att hämta de två sista paketen Hornbach Malmö hade, valde att reservera dem för att slippa vara utan.
Två paket lökfrön från Kiepenkerl märkta "Profi Line" på ett rutigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Första året jag sår dwarftomater!
En stilig liten sak det här.. :love:

Ung planta av dwarftomat 'Aftershock' i svart kruka på köksbord omgiven av husgeråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Rocotosarna har bägge flertalet frukter!
Växer fortfarande inte ett skvatt på höjden haha

Lustiga Chilisar..

Rocotochilifrukt som växer på en planta i ett soligt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det lilla växthuset från Allt i hemmet blev jag förtjust i. Skulle få plats i min pytteträdgård. Kanske inte hinner göra i år men det kommer ju fler. Sparar bilden.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det var jag, det var meningen och jag tänker inte be om ursäkt!

Stakade igår kväll ut 14x6m av gräsmattan för framtida odlingsland, tänker använda ca 1/3 av det i år och så får det andra bli äng till behovet uppstår.

Synd att man behöver så lång rotation på kålen som vi tycker är så rolig att odla.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var jag, det var meningen och jag tänker inte be om ursäkt!

Stakade igår kväll ut 14x6m av gräsmattan för framtida odlingsland, tänker använda ca 1/3 av det i år och så får det andra bli äng till behovet uppstår.

Synd att man behöver så lång rotation på kålen som vi tycker är så rolig att odla.
Fel tråd? (Trädgård?) :thinking::cool:
 
Man kan tänka så, men jag resonerade som så att odlingsland = odlingshörnan :D
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan tänka så, men jag resonerade som så att odlingsland = odlingshörnan :D
Tänkte mer att det såg ut som du svarade på nått.. och jag hittade inget att svara på här haha, kom då o tänka på att nån nämnde att ”du lev jord o utjämning till fel tomt” (tror det var nått sånt).. o tänkte att det kanske var den du svarade på! :cool:

I övrigt passar det ju utmärkt med odling här.. ute som inne!
 
Ah! Det var kanske mest uppenbart för mig själv
"Det var inte jag, det var inte meningen, förlåt" är ett uttryck jag använder hemma.
=)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Försöker planera årets odlingar ute (på papper!).. så nu har jag huvudvärk ;)

Har placerat ut lök o vitlök.. tillsammans med vallmo o dill i en stor odlingslåda..

potatis i en annan stor.. (men vet inte vilket blomster den ska få dela med.. solrosor kanske hmm..)

Rödbetorna har fått en pallkrage..

Färskpotatis en..

sedan fastnade jag på hur/var jag ska ha svart/grönkål..
och..
Jordärtskockor (om de ska få nya odlingsbäddar, eller inte hmm..)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag försökte hitta en fläck där jag inte haft potatis de senaste tre åren, jag misslyckades, så därav ett nytt land =)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag försökte hitta en fläck där jag inte haft potatis de senaste tre åren, jag misslyckades, så därav ett nytt land =)
Skyll på potatisen ;) du ville bara kunna odla mer..

morfar odlade potatis på samma ställe (samma land) nästan hela tiden.

Växelbruk är ju att föredra (ger bra förutsättningar för de flesta grödor), men i många fall fungerar detju att odla på samma yta OM man fyller på jord/myllar mycket osv varje år (och anv bra/rent/friskt utsäde).

Problemet är ju att en gröda anv samma näringsämnen i jorden..så odlar man det hela tiden på samma ställe så försvinner så småningom ’vissa ämnen’ just där, men fyller man på med ny jord /förbättrar.. så funkar det bra.

Kul med lite ny plats dock.. :D(y)
 
Svärmor kan inte odla potatis i sitt land eftersom hon fått in nått i backen.
Växelbruket gör ju egentligen att sjukdomarna hinner dö ut mellan gångerna man odlar.

För övrigt skyller jag helt klart på potatisen, hade det inte funnit så många spännande sorter hade jag inte behövt ha så mycket land ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Svärmor kan inte odla potatis i sitt land eftersom hon fått in nått i backen.
Växelbruket gör ju egentligen att sjukdomarna hinner dö ut mellan gångerna man odlar.

För övrigt skyller jag helt klart på potatisen, hade det inte funnit så många spännande sorter hade jag inte behövt ha så mycket land ;)
Ah, ja det tar lite tid och komma i fas.. vet hon vad det är för bakterie/virus?

Hon får odla lite i hink tillsvidare!
 
Min nya planteringsspade kom idag, ergonomisk sådan! Hoppas den hjälper handlederna/handen lite.,

Ergonomisk rosa planteringsspade hållen i handen, en spetsig och en flat sida syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den var verkligen rosa.. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.