Dheri Dheri skrev:
Kör ni med tryckimpregnerat virke till odlingsbäddarna? Jag planerar att bygga några nya snart och funderar på vilket virke jag ska använda. Spontant vill jag använda obehandlat, men tryckimpregnerat lär ju hålla betydligt längre.
Farlig fråga :surprised: hehe.. den brukar röra upp heta känslor på vissa håll!
På FB blir det fullskaligt krig i trådarna om frågan kommer upp.


JAG å andra sidan säger inte åt andra vad de ska göra, utan föreslår altid att de ska läsa lite om materialet (vilka impregneringsvätskor som används, hur de lakas ur, vilken tid, påverkan av naturen osv) innan de väljer om de vill odla i det eller inte. Dvs inte bara lyssna på vad andra "gapar om".

Jag läste en hel del innan jag valde (i samråd med min andra halva) vad vi skulle odla ätbart i. Vi resonerade som så att grödorna är inte i kragarna under så lång tid, man fyller på minst en och halv säck jord/gödsel varje år i varje pallkrage (mer i större lådor).. och det är ju i detta främst man sätter nysådden för året.. ev gifter som lakas ur impregneringen.. rinner ju ur över hela året sett.. inte allt på en gång de två-tre månader man odlar!

Nu ska man givetvis inte använda gammalt impregnerat virke.. utan min koll var baserat på nytt impregnerat trä!
Det kommer aldrig vara bra för vattenlevande organismer dock (naturaspekt av det hela).

Men samma tjafsande är det om plast. också... plast är också big NO-NO tydligen.. och jag går emot dem där med, jag plastar vissa insidor av lådorna.. så att inte vätan ska ligga emot hela tiden.

Nu har vi två dilemman här hehe.. i de kragarna behöver jag ju inte oroa mig alls för impregneringen.. eftersom plasten ligger närmast jorden jag odlar i.. MEN.. plast utsöndrar också en del dåliga saker.. som man inte heller ska odla ätbart i!

Så där gäller det att välja rätt plast.. vilket inte alls är lätt..

Jag gjorde det största "no-no" själv.. jag har sån där åldersbeständiga plast i mina ursprungliga lådor.. har inga problem med det allmänt, men det är ingen bra plast tydligen (borde man kanske anat när den kallas åldersbeständig) och nu har vissa bygghandlare kommit på att plasten används vid odlingar och har faktiskt skrivit ut det på hemsidan.. att den inte ska användas vid odling av mat (jag var riktigt imponerad över att någon tagit sig tid att skriva ut det.. hm tror det var Harald Nyborg..?).

På den tiden hade jag inte riktigt hunnit forska i nått.. utan ville bara komma igång och odla.. och gjorde som som va smidigast.. färdiga pallkragar, plasten på insidan.. jord och så sådde vi... Nu har jag hunnit tjafsa tillräckligt med annat folk samt läsa på lite.. så jag har förstått att vissa saker är bättre än andra..

Det finns ingen plast som håller speciellt bra i odlingskragar, som är "bra"... det jag hittat som verkade snällast.. är en plast till växthus.

..observera att det är samma problematik med odling i hinkar/kärl.. det är skillnad på "plast och plast".. jag har köpt både rätt och fel hehe.. det man ska försöka hitta är llivsmedelklassad plast.. den är gjord för att inte vara alltför elaka mot oss :) så vanliga murarbaljor tex.. är inte så bra.. men väljer du motsvarande foderbalja till hästar.. är det oftast "rätt" plast.

Jag vet att detta var ett långt svar som inte gav nått.. mer än huvudvärk .. men jag tyckte det var värt att nämna saken.. då det är lite känsligt och det är lite giftigt. Sedan måste man ta ställning till saken själv..

(som sagt.. jag odlar både i impregnerat och icke.. och dessutom använder jag plastkärl/hinkar och plast på insidan av kragarna.. så jag säger inget om vilket val du gör, men att du ska tänka igenom det själv)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Mummel.. här har man chiliproblem!

4 plantor.. olika jordpåsar, olika lampor, olika ändar av rummet, inga löss, blommar och sätter frukt.. - men har alla samma problem..

Trips och magnesiumbrist verkar vara det närmsta enligt råd.

.. trips hittar jag dock inga (har skrapat baksidan av bladen osv o kollat). Så det lutar mer åt magnesiumbrist (nån brist anade jag, men kunde inte riktigt sätta fingret på vad).
Det brukar inte vara förrän nästa gång jag tillsätter det, nästa omplantering.. men nu när jag tänkt efter (kors i taket).. så är ju dessa planterade mer än en månad tidigare än vi sått tidigare år.. så då kanske behovet kommer en månad tidigare..

Dags o hämta in säcken med Epsomsalt..(y)

Chilipepparblad med bruna fläckar och skador som tyder på näringsbrist, hållen av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chilipepparplant med möjliga näringsbrister visar ojämn bladfärg, odlad inomhus vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chilipepparblad med tecken på näringsbrist, med gulfärgade fläckar och ojämn färgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på chiliplantans blad med tecken på magnesiumbrist, missfärgningar och små hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(ödem har de jämt här till o från, har väldigt torr luft inomhus vissa perioder.. men det ordnar sig när de kommer ut sen. Brukar aldrig vara ett problem)
 
Ett av mina skott från palettbladen i år.. det blommar :)

Blommande palettblad med lila och gröna mönstrade blad och små lila blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Palettblad med färgglada blommor och löv i kruka på fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
I helgen har vi gjort stora odlingslandet redo:
Färdigställt andra omgången odlingslådor, fyllt med jord och 72st jordgubbsplantor.
Kantat runt landet
Rensat ogräset
Lagt om gångplattorna
Krattat ut och jämnat av.

Nyfärdigställda odlingslådor och förberett jordgubbsland i en rymlig trädgård, med gångplattor och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Ser nu vad dålig bilden blev, får ta en ny när solen inte står så lågt.

Nu har vi sått en massa kål också! :D
 
Fadai
Herregud, vad ni ligger i! Inte illa.
 
Det är vårkänslorna som sprudlar :D

Har hört att grannarna säger att vi alltid är ute, oavsett om det är bra väder eller inte.
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är vårkänslorna som sprudlar :D

Har hört att grannarna säger att vi alltid är ute, oavsett om det är bra väder eller inte.
Titta ni har ju plats ;)
Spännande, hoppas kålen tar sig!

Vad blev det för jordgubbssorter då? :D
 
Väntar på värmen själv *tittar ut över det frostiga landskapet i skåne*.. har nyss slagit om till plusgrader nu! Så fort luftvärmen blir lite högre kan jag nog gå ut o pyssla lite också.. idag ska jag nog ladda kameran så kan jag fota lite krokusar i trädgården iaf :)

Har precis beställt hem lite till trädgården:

Lista över trädgårdsprodukter såsom frön och redskap bekräftade för beställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite blandat sådär hehe.. men nu är iaf lite lök/potatis "check" (vitlöken är ju satt och vi har ytterligare en sort potatis hemma som skall sättas) (y):)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Titta ni har ju plats ;)
Spännande, hoppas kålen tar sig!

Vad blev det för jordgubbssorter då? :D
Samma som tidigare =)
Honeoye, Sonata, Senga Sengana och Korona, de fick nya lådor =)

Gällande gul sättlök rekommenderar jag Sturon, kanske mest för att vi en så otroligt bra skörd förra året,
Funkade bra att lagra också tycker jag.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Samma som tidigare =)
Honeoye, Sonata, Senga Sengana och Korona, de fick nya lådor =)

Gällande gul sättlök rekommenderar jag Sturon, kanske mest för att vi en så otroligt bra skörd förra året,
Funkade bra att lagra också tycker jag.
Förra året hade vi sådan otur med både röd o gul lök.. ja och vitlök med faktiskt! Plus alla "rotsaker".. i efterhand tror vi att vi var för snåla med vattningen, även fast vi trodde vi inte var det!

Lökarna blev små (rödlöken blev knappt större än sättlöken..) gullöken lite bättre.. men alla rotsaker blev beska och trådiga/torra (gick knappt o bita igenom haha).

Det var ett spännande odlingsår.. man lär så länge man lever :)

(så dags o rekommendera den nu, när jag köpt sättlök precis hehe.. vi har fortfarande inte bestämt hur mycket vi ska så.. men jag ska ha den i åtanke om vi planerar lite mer lökplantering!) :)
 
Fadai
Kanske borde prova ”Sturon”, om det blir plats för lök. Men purjon har grott fint (inne). Annars är det mest luktärter, physalis och tomater på gång, förutom chillisarna. Och Pampasgräs (Pink Feather), Fick mina Gerbe-rosor häromdan, de hoppas jag mycket på.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Så, nya bilder i bättre ljus!

Båda landen, inkl växthus och pergola. Bärlandet till vänster syns inte.
Tanken är att det närmaste landet ska växa mot kameran.
Trädgård med odlingslådor, kompost, växthus, pergola och sandlåda i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på stora landet, med odlingslådor till vänster, kompost i de svarta rakt fram samt en sandlåda till höger.
Pallkragarna innehåller:
Grenar rötter och annat mög.
Grässvål och ogräsrens mm
Takpannor, mursten mm.

Trädgårdsland med odlingslådor, komposthög och sandlåda, planerad för odling av tomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att det ska byggas ett staket mellan odlingslådorna och komposten ned mot sandlådan.
Där ska vi ha tomater.
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Förra året hade vi sådan otur med både röd o gul lök.. ja och vitlök med faktiskt! Plus alla "rotsaker".. i efterhand tror vi att vi var för snåla med vattningen, även fast vi trodde vi inte var det!

Lökarna blev små (rödlöken blev knappt större än sättlöken..) gullöken lite bättre.. men alla rotsaker blev beska och trådiga/torra (gick knappt o bita igenom haha).

Det var ett spännande odlingsår.. man lär så länge man lever :)

(så dags o rekommendera den nu, när jag köpt sättlök precis hehe.. vi har fortfarande inte bestämt hur mycket vi ska så.. men jag ska ha den i åtanke om vi planerar lite mer lökplantering!) :)

Förra året hade vi ett riktigt bra lökår för oss, mycket näring och vatten tror jag de fick.

Beska låter som just brist på vatten, sallad och sånt blir ju beskt om det får för lite vatten.

Bättre sent än aldrig? ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har beställt 70 säckar planteringsjord på BM samt 14 st gödsel + 12 st täckbark + 6 st barkmylla (y)

..de hade kampanj 5 planteringsjord för 89.95 kr och 4 för 99.95 kr för naturgödsel/täckbark/barkmylla/gräsmattedress :cool:

Hoppas Hammenhög gjort bättre ifrån sig i jordproducerandet i år.. förre året var jorden betydligt sämre än den varit tidigare år! :geek:

Hoppas leveransen sköter sig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.