Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Allt som snurrar genom firman ska ha minst 8% påslag. Annars ska det absolut inte snurra genom firman.
Påslag UE 10%.
Ett påslag på 8% tror jag inte upprör så många .. I denna tråd har jag uppfattat att det varit elmaterialpriser som varit i fokus, och då är 50%, 100% och kanske ännu mer inget helt ovanligt ...

Kör du med 8-10% så skulle jag inte tro att det är speciellt många som går i taket. Om du har kassa inköpspriser, sämre än vad kunden själv kan köpa för, så kan du fundera på att vara tydlig med dina egna priser och ev erbjuda kunden att själv anskaffa materialet.
Det torde åtminstone stärka din trovärdighet.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaja, OK, nu har jag väl nästlat in mig så att jag inte kan smita undan ... :oops: ;)

Min timpenning är 450+moms nästan rakt av. Några gamla kunder dröjer kvar med en gammal lägre timpenning för att ... tja jag vet inte riktigt ... :oops:

Sen gör jag även en del CAD-jobb, elkvalitetsmätningar och effekt/ström-mäting/utredning, lite enklare projektering osv. Detta är en rätt liten andel av min verksamhet förvisso, men högre prissatt.

Sen är det ju så att jag är egenföretagare, jag försöker inte ens jobba heltid, jag är duktig på att hålla nere omkostnader (snål säger en del som inte förstår bättre ;) ), men bokföring/bokslut kostar ca 7' / år, kör en ganska gammal bil, har ingen lokal osv osv. Jag har egentligen rätt låga omkostnader, på ett sätt som är omöjligt med en massa anställda. Så den mesta intäkten kan skattas och sen bli lön helt enkelt.
Så jag uppskattar att jag har ungefär samma timlön nu som att jag skulle haft om jag fortsatt med mitt civilingenjörsjobb jag hade innan detta.
Alltså jag har betydligt mer nu, men om jag räknar med att jag borde haft lönehöjning på 2-3% per år om jag varit kvar där, så blir det nog ungefär samma timpeng i handen.

Och ytterligare en anledning till att jag kör med 450/timme är att de företagskunder jag har kanske inte accepterar så mycket högre, då anställer de hellre en till. Kanske kan jag höja lite, nu har jag haft samma nivå i 2 år ...
Och sen orkar jag liksom inte hålla på och ta en annan timpenning av en privatperson, utan jag är för jämlikhet ... Men kanske inför jag en startavgift, vi får se ... :) Det är ju trots allt ganska lite privatpersonsjobb, man kan inte jiddra för mycket med det, då är det kanske bättre att avstå denna del helt istället ... Eller acceptera att de får samma timpenning.
Jag gillar ditt upplägg, synd att resekostnaden blir så hög. ;)

Jag tycker att ett minimipris är helt ok. Jag hade en rörmokare som var tydlig med att de fakturerade 3 timmar minimum, även om det bara tog 30 minuter.

Skulle jag anlita en elektriker skulle det vara jättebra. Då får jag som kund tänka till lite och komma på att jag nog faktiskt borde passa på att byta eluttaget i garaget som är jobbigt att peta i en kontakt i eller vad det nu kan vara.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Då får jag som kund tänka till lite och komma på att jag nog faktiskt borde passa på att byta eluttaget i garaget som är jobbigt att peta i en kontakt i eller vad det nu kan vara.
Det här med att jobba på affärsmodeller tycker jag är kul och spännande.
Det finns så mycket roligt man kan komma på.

T.ex, höja timpenningen lite och sen en "slogan"
"Köp en elektriker, halvdag eller heldag
Ha en elektriker hos dig i 4 timmar, betala för 3, eller 8 timmar och betala för 6 timmar.

Tips, ha en lista med uppdrag, i fallande prioritetsordning, så fixar din elektriker allt han hinner på den stipulerade tiden."
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här med att jobba på affärsmodeller tycker jag är kul och spännande.
Det finns så mycket roligt man kan komma på.

T.ex, höja timpenningen lite och sen en "slogan"
"Köp en elektriker, halvdag eller heldag
Ha en elektriker hos dig i 4 timmar, betala för 3, eller 8 timmar och betala för 6 timmar.

Tips, ha en lista med uppdrag, i fallande prioritetsordning, så fixar din elektriker allt han hinner på den stipulerade tiden."
Det är sånt här nytänkande hantverksbranschen behöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S
E Erik Lindroos skrev:
Inte kritik, utan av nyfikenhet: Har du eller någon kollega provat modellen "Vi tar lite mer betalt i timmen, men vi har inga (dolda) påslag på material eller andra avgifter. Slutkostnaden blir inte högre, och vi gör bara vinst på vårt arbete."? Vet vi att det är en icke gångbar affärsmodell?
Jag är inte i branchen längre och har aldrig haft ansvar över ekonomin när jag var det. Det hindrar mig inte från att veta att det första kunden frågan efter och som de pratar om när de jämför hantverkare är timpriset.

Du får gärna prova och återkomma med resultatet, det är lite magstarkt att begära att någon ska ta risken att köra sitt företag i botten av ren princip. :)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Det förslaget till avtal går väl att spinna på.

Om Du vill ha beställningslista för inköp så ingår arbetstiden för att ta fram den. räkna med 2 - 3 timmar inklusive resa för det första besöket.
Ansvar för prylarna ligger på Dig.
Om Du beställer annorlunda eller inte enligt önskemål så ligger tidsspillan på Dig.
Om befintlig OVIR inte vill lossna måste Du ha hemma ett par rullar med kulo (3 och 6G1,5 minimum) + klammer och doslock också, och vara beredd på att utanpåliggande dragning ibland måste tillgripas

Räkna med 5 färger FK 1,5, mer än en rulle av gul/grön, blå och brun. (Beror ju givetvis på hur stor anläggning Du avser modernisera).

Du får ju beställa hem på förväg lite "på känn" - kanske behövs inte kulon, kanske behövs mer - Du får fixa så att det finns tillräckligt hemma när det är arbetsdag.

För lamputtag blir det DCL. Dessa kan inte förses med uttag för kronkoppling. Om Du vill ha dimmer så tänk på att Bergmandosor ofta är små och saknar fästskruv/montagering. Ordna i så fall med montageramar för att sätta dimmer "utanpå" B-dosorna. Se till att det finns fästskruv hemma som passar för de väggar Du har. (Funkishus med innerväggar i kalkputs är värst - skruvar upp till 2,5"-7 kan krävas (dvs 60 x 4 mm, ej försänkt skalle, med moderna mått).

Jag godtar ingen betalning "i natura", dvs som överblivet material.

Bortforsling av skrot ingår ej i åtaget arbete om det inte uttryckligen beställs som tillägg. Plats för uppläggning skall anvisas.

Vad det "gamla stöket" består i behöver dock specas bättre. Troligen behöver Du bland annat gruppförteckning, och anslagsram till den för varje central i anläggningen. Om omdragning av spisar också kanske ingår - då blir det ju att se om det skall vara 2,5 mm2 eller 4 mm2, och om det går att göra i befintliga rör eller kräver ny kabel.. Om det går med 2,5 FK i rör så behövs minst 3 färger i tillräcklig längd.

I centraler kommer det sedan att behövas en del 6mm MK/RK. JFB för hela anläggningen, givetvis.

Har huset en bra mätarplats och mätartavla? Eller borde ett såpass omfattande arbete som Du beskriver även innefatta nytt fasadskåp?


I arbetet ingår att göra ritning på huset och föra in den genom arbetet nydragna elanläggningen. Har Du stomritning tillgänglig i CAD-format som mitt system kan läsa? Eller kan Du leverera en måttsatt handritning som underlag? Annars kan jag mäta själv, men tiden rullar.

Det ingår också kontrollmätning av hela anläggningen före driftsättning - hela huset behöver alltså vara strömlöst från det att man börjar jobba tills fullständig mätning kunnat göras och dokumenteras i samband med driftsättning. Om fel upptäcks i anläggningsdelar som inte omfattats av detta arbete kan Du välja om arbetet skall utökas eller om den delen skall bortkopplas, vilket då införs i dokumentationen.

Ev materialkompletterngar när det väl är avstängt ligger på Dig - Du får själv välja att åka till varuhus och se om Du får tag på det som behövs, eller beställa på Internet och se hur lång tid det tar för leverans.

Eventuella arbeten för byggström under tiden bör Du därför räkna med - typ någon handske (med jordfelsbrytare) vid inkommande huvudcentral, hyra av gummikablar och byggcentral etc. Speciellt om det skall finnas varor kvar i kyl och frys i anläggningen, liksom om värmen skall vara på.

Det är allt annat än självklart att arbetet kan genomföras effektivt om partiell driftsättning skall ske dagligen. Om så önskas kommer arbetstiden för detta självfallet att ingå i faktureringen.

Körersättningen är runt 40 :-/mil (de skattefria 18:50 räcker knappt till soppan i stadstrafik) + faktisk parkeringskostnad + ev. trängselskatter. Typiskt debiterat arbetspass 6 timmar i Göteborg, främst södra delarna. (ca 8:30 - 15:00) - jag är av medicinska skäl förhindrad att köra fulla dagar.

Tillgång till WC är ett arbetsmiljökrav, så det har inget "värde", erbjudet fika avstår jag från av medicinska skäl.

Med hänsyn till Corona-distans skall huset vara tomt när jag är där för arbete. Besök/kontroll av enstaka vuxen person som iakttar nödvändiga försiktighetsåtgärder godtas, men inga barn under 16 år. Jag tillhör en riskgrupp (inte pga. ålder, men...), och är därför petig. Jag kommer att ha handräckare/lärling med mig - tråddragning gör man inte själv, i synnerhet inte med OVIR i möblerade rum... Handräckare kommer att vara billigare per timme än jag är.

Verktyg, borrar etc använder jag mina egna - det ingår i timpriset.

Finstädning ingår inte.

Jag har självfallet försäkring och rena papper för arbetet (auktorisation etc). Jag talar Svenska som modersmål. Företaget erbjuder nödvändig hantering för ROT-avdrag på gängse sätt.

Ett villkor för att "gå vidare" med uppdraget är att Du förbinder Dig att efter avslutning redovisa samtliga kostnader och vilken tid Du lagt ned själv på detta här i forumet, för att ärligt jämföra med prisskillnaden om jag levererat all materialen med mina normala priser. Samtidigt får Du gärna redovisa hur mycket, och vilken, material Du fått i överskott som inte hade fakturerats av mig.
Stomritning? CAD? Kontroll? Elritning?

Jag känner mig plötsligt gammal. Men ditt inlägg är bra för det får mig att förstå varför branschen är i den här situationen.

Vad har hänt med elektrikerbranschen? En gång i tiden kom elektrikern och jobbade lite och så var det bra med det.

Byggström? Gummikabel? Kan du inte bara tejpa fingrarna och köra med strömmen påslagen så jag kan kolla fotboll på TV:n under tiden.:rofl:

Alltså, jag tänker mig ett jobb på sommaren med bra ljus där elektrikerna kopplar från centralen och så är det förhoppningsvis spänningslöst (huset är från 1920). Så börjar man med OVIR. Går det bra så drar man in 3G1.5FK och kopplar.

Vad är det för fel på befintliga takuttag? De går väl att återanvända? Vad gäller Bergmanndosor så sätter man väl brytare med klor i dessa? Vad är det för prat om ramar? Har aldrig hört talas om detta.

Sedan meckar man el så länge tiden räcker och så får väl elektrikern komma en dag till omdet behövs. Jag har Hornbach 10 minuter bort och Bauhaus 15 minuter så komplettering lär inte vara ett problem. De har även "Kulo" (EKLK eller kanske EKRK) på färdig längd som man kan lämna tillbaka. Alla normala pryttlar som brytare, uttag, kabel, tråd, centraler och så vidare likaså.

Ursäkta om jag är naiv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här med att jobba på affärsmodeller tycker jag är kul och spännande.
Det finns så mycket roligt man kan komma på.

T.ex, höja timpenningen lite och sen en "slogan"
"Köp en elektriker, halvdag eller heldag
Ha en elektriker hos dig i 4 timmar, betala för 3, eller 8 timmar och betala för 6 timmar.

Tips, ha en lista med uppdrag, i fallande prioritetsordning, så fixar din elektriker allt han hinner på den stipulerade tiden."
Det är precis det jag önskar och som jag svarade Soltorp40 ovan. Passar kanske mer den som kan något om el. Men normalt är det så här man jobbar inom industrin, man gör det man har budget till i prioritetsordning och man inser att inte allting kan bli gjort.
 
Mikael_L
R RoAd skrev:
Det är sånt här nytänkande hantverksbranschen behöver.
Vi ska inte underskatta branschen heller.
Visst ter det sig såhär för privatkonsumenterna, men man ska inte glömma hur stor och komplex hela hantverkarbranschen är och att privatkunder är bara en mindre del av hela volymen.

Branschen är inte på något vis passiv, utan i ständig förändring, men den största volymen jobb finns hos andra företag och där är förändringstrycket och viljan störst.
 
S SueCia skrev:
Jag är inte i branchen längre och har aldrig haft ansvar över ekonomin när jag var det. Det hindrar mig inte från att veta att det första kunden frågan efter och som de pratar om när de jämför hantverkare är timpriset.

Du får gärna prova och återkomma med resultatet, det är lite magstarkt att begära att någon ska ta risken att köra sitt företag i botten av ren princip. :)
Kanske är de generellt som jag, innan jag förstod att en ganska stor del av intäkterna kan ligga på materialet: De tänker sig att betala för ett arbete och undrar vad just det kostar. Materialet tror man kostar vad det kostar, inte att det kan vara halva intäkten för hantverkaren. Blir man upplyst om det tror jag faktiskt rätt många skulle föredra en rak, högre timpeng om de visste att de fick materialet till inköpspris. Men jag kan ha fel.

Om det nu är lite magstarkt att be någon annan ta risken, varför ber du då mig göra det? :D Jag är i detta fall kund. Observera att jag är nyfiken och intresserad, jag kräver inte alls att hantverkare ska använda den modell jag föredrar. Fritt fram med egna upplägg, men förklara gärna för de oinsatta kunderna så de är med på varför det som först känns relativt billigt (timpriset) sedan känns ohederligt dyrt (100 % på materialet). Säger inte att det ÄR ohederligt, men det blir känslan när det blir en överraskning med fakturan.
 
S
E Erik Lindroos skrev:
Kanske är de generellt som jag, innan jag förstod att en ganska stor del av intäkterna kan ligga på materialet: De tänker sig att betala för ett arbete och undrar vad just det kostar. Materialet tror man kostar vad det kostar, inte att det kan vara halva intäkten för hantverkaren. Blir man upplyst om det tror jag faktiskt rätt många skulle föredra en rak, högre timpeng om de visste att de fick materialet till inköpspris. Men jag kan ha fel.

Om det nu är lite magstarkt att be någon annan ta risken, varför ber du då mig göra det? :D Jag är i detta fall kund. Observera att jag är nyfiken och intresserad, jag kräver inte alls att hantverkare ska använda den modell jag föredrar. Fritt fram med egna upplägg, men förklara gärna för de oinsatta kunderna så de är med på varför det som först känns relativt billigt (timpriset) sedan känns ohederligt dyrt (100 % på materialet). Säger inte att det ÄR ohederligt, men det blir känslan när det blir en överraskning med fakturan.
Suck.... det är inte kutym i branchen att ta 100% eller ens i närheten av det på materialet. Går inte att föra en diskussion med någon som slänger sig med fantasisiffror eller har stött på en enda hantverkare som kör med absurda påslag och därför gör alla det..

kutym i branchen är
10–30% påslag på material beroende på kund och typ av vara
Framkörningsavgift
Timpris
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Suck.... det är inte kutym i branchen att ta 100% eller ens i närheten av det på materialet. Går inte att föra en diskussion med någon som slänger sig med fantasisiffror eller har stött på en enda hantverkare som kör med absurda påslag och därför gör alla det..

kutym i branchen är
10–30% påslag på material beroende på kund och typ av vara
Framkörningsavgift
Timpris
Ursäkta, det var inte meningen att påstå att alla kör orimliga påslag. Jag vet att så inte är fallet, även om jag har stött på det själv (15 % på hemlig prislista som ledde till 100+ % på Bauhauspriser, inte det billigaste jag kunde hitta). Min poäng var bara att betalar man timpris för ett hantverksjobb kan det bli en mycket ovälkommen överraskning OM materialpåslaget är stort i just den hantverkarens modell. Då kan man känna sig lurad, även om priset totalt inte är oskäligt. Tanken var att exemplifiera det, inte generalisera till alla: Använd vilken modell du vill, men berätta gärna för kunden.

Vi pratade ju om olika sätt att ta betalt, och jag tror många privatkunder (i början) är oförberedda på att en stor del av intäkterna KAN ligga på materialsidan. Därav min tes att fler än jag skulle uppskatta en modell med hela intäkten på timsidan (lite som Mikael_L verkar köra, även om han nog kan höja sitt pris lite eller lägga på en startkostnad på småjobb).
 
E Erik Lindroos skrev:
Ursäkta, det var inte meningen att påstå att alla kör orimliga påslag. Jag vet att så inte är fallet, även om jag har stött på det själv (15 % på hemlig prislista som ledde till 100+ % på Bauhauspriser, inte det billigaste jag kunde hitta). Min poäng var bara att betalar man timpris för ett hantverksjobb kan det bli en mycket ovälkommen överraskning OM materialpåslaget är stort i just den hantverkarens modell. Då kan man känna sig lurad, även om priset totalt inte är oskäligt. Tanken var att exemplifiera det, inte generalisera till alla: Använd vilken modell du vill, men berätta gärna för kunden.

Vi pratade ju om olika sätt att ta betalt, och jag tror många privatkunder (i början) är oförberedda på att en stor del av intäkterna KAN ligga på materialsidan. Därav min tes att fler än jag skulle uppskatta en modell med hela intäkten på timsidan (lite som Mikael_L verkar köra, även om han nog kan höja sitt pris lite eller lägga på en startkostnad på småjobb).
Suck. Du kan inte blanda in Bauhaus eller elbutik för att räkna fram vilket påslag en hantverkare har. Men du kan självfallet anta att hantverkaren borde ha minst samma inköpspris som Bauhaus och elbutik säljer för.

Men nu har redan flera i tråden vittnat om att både Bauhaus och elbutik säljer vissa artiklar billigare än hantverkarens inköpspriser.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaja, OK, nu har jag väl nästlat in mig så att jag inte kan smita undan ... :oops: ;)

Min timpenning är 450+moms nästan rakt av. Några gamla kunder dröjer kvar med en gammal lägre timpenning för att ... tja jag vet inte riktigt ... :oops:

Sen gör jag även en del CAD-jobb, elkvalitetsmätningar och effekt/ström-mäting/utredning, lite enklare projektering osv. Detta är en rätt liten andel av min verksamhet förvisso, men högre prissatt.

Sen är det ju så att jag är egenföretagare, jag försöker inte ens jobba heltid, jag är duktig på att hålla nere omkostnader (snål säger en del som inte förstår bättre ;) ), men bokföring/bokslut kostar ca 7' / år, kör en ganska gammal bil, har ingen lokal osv osv. Jag har egentligen rätt låga omkostnader, på ett sätt som är omöjligt med en massa anställda. Så den mesta intäkten kan skattas och sen bli lön helt enkelt.
Så jag uppskattar att jag har ungefär samma timlön nu som att jag skulle haft om jag fortsatt med mitt civilingenjörsjobb jag hade innan detta.
Alltså jag har betydligt mer nu, men om jag räknar med att jag borde haft lönehöjning på 2-3% per år om jag varit kvar där, så blir det nog ungefär samma timpeng i handen.

Och ytterligare en anledning till att jag kör med 450/timme är att de företagskunder jag har kanske inte accepterar så mycket högre, då anställer de hellre en till. Kanske kan jag höja lite, nu har jag haft samma nivå i 2 år ...
Och sen orkar jag liksom inte hålla på och ta en annan timpenning av en privatperson, utan jag är för jämlikhet ... Men kanske inför jag en startavgift, vi får se ... :) Det är ju trots allt ganska lite privatpersonsjobb, man kan inte jiddra för mycket med det, då är det kanske bättre att avstå denna del helt istället ... Eller acceptera att de får samma timpenning.
Intressant. 450 kr rakt av. Ingen ersättning för bil eller påslag material. Sen början du också fundera på en slogan. ”Köp 4 hantverkstimmar. Betala för 3”. Då funderar du på att höja timpenningen lite.
Du kör en gammal bil, har inget kontor.

Jag ska inte försöka tvinga dig att höja priserna nu när forumet äntligen hittar en superbillig elektriker. (Säg till om du vill ha jobb förresten. :rofl:)
Men jag skulle råda dig att räkna efter vad du egentligen tjänar. Jag tror nämligen att det skulle löna sig för dig att ta en anställning istället. På köpet får du kanske en ny bil att åka i :rofl:
Har du ens koll på vad en duktig anställd elektriker tjänar idag?

Affärsidén är fin. Men du får nog fila lite på affärsidén.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan man fråga om priset, men så finns det hantverkare som dels då bara hänvisar till Ahsells prislista (som en privatperson aldrig kan se) och som dels har inställningen "måste du fråga om priset så har du inte råd". Den typen av hantverkare har vi sett i tråden. Det är möjligt att jag missat att du ifrågasatt modellen, kanske skulle det fungera bättre branschfolk emellan än kund/leverantör.
Jag är av den åsikten att frågar jag om ett pris och entreprenören inte kan presentera ett pris så skulle JAG aldrig någonsin göra affären med den entreprenören.
Detta gäller även om jag som entreprenör anlitar en annan entreprenör.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag är av den åsikten att frågar jag om ett pris och entreprenören inte kan presentera ett pris så skulle JAG aldrig någonsin göra affären med den entreprenören.
Detta gäller även om jag som entreprenör anlitar en annan entreprenör.
Fast det är väl det som är problemet och där alla borde bättra sig..........Är det dessutom svårt att hitta nån som kan utföra jobbet så är man ju helt i händerna på de som finns och man litar på dem. Tills man får fakturan och kan jämföra.........
Både köpare och installatörer borde bli bättre på att offerera allt innan utfört jobb. Även om det är jobbigt och besvärligt.......kunderna måste styra detta mest för utan kunder får ju företagen inga jobb alls till slut........
Egentligen skulle det vara lag på att arbeten ska offereras först. Då skulle allt mygel försvinna av sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.