11 678 läst · 60 svar
12k läst
60 svar
Obefogade varningar för gammal laddare?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Så det är inte gamla laddare som är dåliga utan nya bilar som är skit med andra ord. Kanske man istället borde varna för nya bilar?:wow:Fotografen skrev:Fara nummer ett är en gammal laddare i en modern bil! Det finns ingen begränsning eller skydd på utgången mot höga spänningar så beroende på var i sinusperioden spänningen i vägguttaget råkar vara när man drar ut sladden ur uttaget så kan laddaren ge ifrån sig en kort spik på ett par hundra volt om man har otur. Rena döden för en modern bil som består av ett datorkluster på hjul.
Ett bättre skydd mot överspänning än ett bilbatteri får man leta efter. Och så lätt förstör man inte elektronik i bilar av misstag. Är det någon i denna tråd som varit med om att något gått sönder i en bil av att den laddats med en gammal batteriladdare? Jag syftar då inte på skräckhistorier från bilmekaniker, utan någon som sett det själv.Finndjävel skrev:
Oberoende modern eller äldre bil är det givetvis bäst att mäta strömmen om man letar oönskade förbrukare, och det går fint med en DC-tång likt den tidigare visade. Så slipper man alla problem som ev kommer till i nyare bilar vid bortkoppling av batteriet.Paxman skrev:
Din metod med spänningsmätning vid i/urkopplat batteri i #44 tycker jag verkar lite grovhuggen om det är mindre felströmmar man söker.
Jo jag har förstått det, men har lite svårt att få fram om du mätt strömförbrukningen eller ej.Paxman skrev:
Skulle säga att du bör ligga runt 50-60 ma i viloläge.