Vill tillägga att min gamla laddare är på 4 A samt att mina batterier är s k underhållsfria utan möjlighet att fylla på vatten.
 
Mikael_L
Det som framförallt är dåligt med en äldre laddare är risken att överladda, med för hög spänning under en "längre tid", då avgår vatten ur cellerna.

Så om man aldrig laddar kontinuerligt, utan bara duttar i en 4-12 timmar, sen avbryter så ska det inte vara speciellt stora nackdelar.

Men det är sant att moderna elektroniska laddare är ännu smartare på flera sätt.
T.ex. så laddar dom upp till 80-90% fulladdat med lite högre spänning och ström (liknande att ladda med en äldre laddare) sen så drar den moderna laddaren ner spänningen och laddströmmen till en för batteriet ofarlig nivå, så man inte alls riskerar överladdning och vattenavgång.

Efter batteriet är helt fulladdat så går den moderna laddaren ofta över i underhållsladdning och ger en liten dutt laddning då och då, och då håller sig batteriet fräscht och laddat under hela förvaringssäsongen utan att man behöver fundera på saken.
 
Batterier mår bästa av att laddas med liten laddström under lång tid.
 
Andy78 skrev:
Batterier mår bästa av att laddas med liten laddström under lång tid.
Ett batteri i bra skick klarar höga laddströmmar, men hur många är det och vet man det?
Men precis som du skriver så blir slitna batterier känsligare för detta och det är då risken för kokning kan ske med en gammal laddare som kör konstant.
 
Henri skrev:
Vill tillägga att min gamla laddare är på 4 A samt att mina batterier är s k underhållsfria utan möjlighet att fylla på vatten.
Känns inte som om det skulle vara något problem att ladda 12-24 timmar med den men undvik att glömma den på en vecka.
 
galento
Känner flera med nyare bilar som batteriet laddar ur om de körs för lite och bmw verkstaden
rekommenderade detta själva när vi kontaktade dom ang våran bil.

Och man behöver ju inte lossa batteripolerna för att ladda batteriet med en smart laddare
,vi har tre Ctek laddare från mc modell till en MXS 7,0 Ah.

På våra mc står laddarna påkopplade hela vinterhalvåret.

Mailade Ctek för en tid sen och kan nämna att laddarna på Jula och Clas Ohlson har
egen namnserie "Zafir" som man inte hittar på Ctek,s hemsida,t.ex Zafir 100 motsvarar
deras egen M100 modell.
 
Redigerat:
peternicklas
Jag har monterat snabbkopplingar på våra bilar, väldigt praktiskt. CTEK används framförallt under den kallare delen av året.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vår bil blir sju år i sommar. Har aldrig bytt batteri och kör rätt korta sträckor sedan några år tillbaka. Har varit lite segt att få igång bilen när det varit så kallt. Har en CTEK zaphira 100 som jag kopplar in när det blir så kallt och så kör jag motorvärmaren. Då funkar det.
Kanske borde byta batteriet, men snart blir det mildväder. :)
 
Mikael_L
fredl skrev:
Vår bil blir sju år i sommar. Har aldrig bytt batteri och kör rätt korta sträckor sedan några år tillbaka. Har varit lite segt att få igång bilen när det varit så kallt. Har en CTEK zaphira 100 som jag kopplar in när det blir så kallt och så kör jag motorvärmaren. Då funkar det.
Kanske borde byta batteriet, men snart blir det mildväder. :)
Precis, klarar sig säkert ett år till. :)
Men till kommande höst så ... ;)
 
Innan man byter batteri så ska man direkt efter att man laddat upp det ta det till en verkstad eller återförsäljare av batterier och få det testat, alla som säljer batterier har ett verkyg för belastningstest.
Vi hade ett när jag sålde batterier en midtronics och den var verkligen suverän, den sa om batteriet var och samt behövde laddas eller ej, även om det var dålig kapacitet eller kortsluten cell.

Har räddat många från att byta ut ett felfritt batteri i onödan.
 
Donald-Duck skrev:
Men det är väl ett minst lika stort fel att koppla ur batteriet på en modern bil.
Det finns en massa datorer i olika styrboxar som förlorar sina inställningar då, och det kan ta ganska så många mil innan bilen hittat tillbaka till sitt gamla jag igen, Jag tror rent av att jag läst om någon bil som måste till verkstaden och nollställas om den blivit helt strömlös, men det är jag lite osäker på.
Kan det verkligen innebära en risk att koppla ur ett batteri på en modern bil? Då är det väl tveksamt att över huvud taget använda en laddare, även en modern och skonsam eftersom urkoppling väl är nödvändig?
 
Henri skrev:
Kan det verkligen innebära en risk att koppla ur ett batteri på en modern bil? Då är det väl tveksamt att över huvud taget använda en laddare, även en modern och skonsam eftersom urkoppling väl är nödvändig?
Det finns diverse adaptiva system på nya bilar som nollställs när de blir strömlösa. Men risk är överord. Det är ingenting som går sönder. Det är inte heller något som går sönder för att du kopplar in en gammal eller ny batteriladdare på batteriet utan att koppla loss detsamma.

Frågan skall inte överdrivas. Det värsta som kan hända med en gammal laddare är att den förkortar livslängden på batteriet. Men att låta batteriet stå längre perioder delvis urladdat förkortar också livslängden på batteriet. Var lugn och ladda batteriet på plats i bilen med din gamla laddare. Fast vill du göra något ännu bättre för batteriet så köper du en modern laddare.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Gällande att koppla ur ett batteri i en relativt ny bil:

Det viktiga är att stränga av motorn, ta ur startnyckeln och sedan vänta i ca 10 minuter innan man bryter strömförsörjningen. Detta är för att när nyckeln tagits ur fortsätter vissa processer i bilens dator gå under några minuter. Bryter man strömförsörjningen när dessa processer går riskerar man att få felkoder som måste nollas. Det kan också hända att komponenter går sönder men det är nog ganska ovanligt.

Detta gäller åtminstone bilar från -00 och några år framåt. Jag kan inte svara för mycket nyare bilar, de är kanske ännu mer känsliga. Är man osäker så gör man bäst i att fråga någon som är riktigt kunnig på berörd bilmodell.
 
Henri skrev:
Kan det verkligen innebära en risk att koppla ur ett batteri på en modern bil? Då är det väl tveksamt att över huvud taget använda en laddare, även en modern och skonsam eftersom urkoppling väl är nödvändig?
Inge risk alls, bara koppla ur och i som när man byter batteri, vissa bilar som bmw har tex en menu där man ställer in ah värdet.
Som paxmax skriver ovan är det dock aldrig fel att låta bilen gå sleepmode innan man kopplar ur.
 
Andy78 skrev:
Inge risk alls, bara koppla ur och i som när man byter batteri, vissa bilar som bmw har tex en menu där man ställer in ah värdet.
Det stämmer inte Andy. Många har fått felkoder på airbag-systemet, AC-systemet, och diverse andra felkoder genom att bryta strömmen utan att vänta. Jag har läst på forum om folk som fått byta hela kontrollenheten för AC på grund av detta misstag. Så nej, det är inte alls bara att koppla ur och i.

Däremot behöver man inte ta ur batteriet för att ladda det om man har en bra laddare. Det är bara att koppla laddaren till batteriets pluspoler, eller jord och en plusplint i motorrummet om batteriet är svåråtkomligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.