Man ställer väl bara in ah värdet då man byter till ett nytt batteri på Bmw så att den vet hur den ska ladda batteriet och att det är nytt.
Någon meny för detta har jag aldrig hittat i någon av mina bilar,men med dator och program fungerar det bra.
Och det gäller väl bara lite nyare bilar från 04 och nyare ?
 
Jag tror inte att någon bil går sönder av att man lossar batteriet, men det finns som sagt en massa adaptiva system i moderna bilar som hela tiden analyserar skicket på saker och ting i bilen eller som anpassar sina egenskaper efter förarens körsätt. Och om dessa system blir nollställda så kan det dröja ett tag innan de har hittat tillbaka igen. Så därför är det bäst att aldrig lossa batteriet i bilen. Och alla moderna batteriladdare är gjorda för att ladda batteriet när det sitter kvar anslutet till bilen.

Jag har en Volkswagen Golf, 2014, med bland mycket annat ett stopp/start system som stänger av bilen vid rödljus, och en av faktorerna som måste uppfyllas för att den ska stänga av motorn är att energin i batteriet räcker till för att starta bilen igen. För att veta detta så räcker det inte med att bilen mäter spänningen på batteriet, utan det finns en strömshunt som hela tiden mäter hur mycket ström som kommer in eller ut ur batteriet, även om bilen är avstängd. Detta gör att jag inte kan starta bilen med startkablar, eller ansluta en batteriladdare, direkt på batteriets minuspol utan minuskabeln måste alltid anslutas på andra sidan strömshunten.

Jag har funderat på att byta ut batteriet mot ett annat eftersom jag tycker att motorn är lite trögstartad när den startar vid korsningar eller rödljus. Då har jag läst mig till att jag måste åka till en verkstad som har rätt datorutrustning ( eller skaffa denna utrustning själv till datorn hemma) och ändra dessa värden: kapaciteten på batteriet i Ah, batteriets sort (AGM ska laddas med högre spänning än EFB), batteriets fabrikat (tror inte detta värde spelar någon roll) och sist men inte minst batteriets serienummer. Om någon ändrar serienumret, det räcker med att en siffra blir annorlunda, så förstår bilen att det sitter ett annat batteri under huven och börjar analysera detta nya batteri för att avgöra vilken spänning och ström som generatorn ska ladda med.
 
C
Donald-Duck skrev:
...och börjar analysera detta nya batteri för att avgöra vilken spänning och ström som generatorn ska ladda med.
Eller kanske snarare för att säkerställa att man inte kan byta batteri enkelt utan att märkesverkstan får en del av kakan.
 
Som noterats tidigare har nyare bilar en kontroll av batteriet vilket innebär att minuspolen från laddaren ska anslutas direkt till bilens "chassiejord" och inte till batteriets minuspol.
Det man märker direkt på vår Volvon så tappar fönsterhissarna sin kalibrering om man tar bort batteriet och då får man köra varje ruta för avkänning av stängt läge, annars åker rutan upp och vänder ned till öppet läge igen.
Vet att många verkstäder nu ansluter extern 12V när man arbetar med bilen för att undvika problem, t.ex. att ett dåligt batteri gör att det blir fel vid programuppdatering.
Att något skulle gå sönder pga att ta bort batteriet låter märkligt, däremot kan man tänka sig att programmerbara styrenheter kan få felaktiga värden inskrivna om man för snabbt kopplar bort 12V efter att tändningen varit påslagen, därför finns de rekommendationer som nämnts tidigare att man ska vänta xx minuter för att styrenheter ska kunna avsluta på riktigt sätt. Även om inget går sönder kan man behöva koppla in extern utrustning för att återställa vissa funktioner, dvs inget blir trasigt men bilen kanske går illa eller hamnar i ett säkerhetsläge så man får "tuffa" på med begränsad funktion till verkstad, tror man benämner det "limp mode".
Så att hantera dagens moderna bilar på samma sätt som gårdens utan programmerbar elektronik är inte att rekommendera, jämför med att rycka ur spänningen till en dator när den håller på att skriva in data.
 
cpalm skrev:
Eller kanske snarare för att säkerställa att man inte kan byta batteri enkelt utan att märkesverkstan får en del av kakan.
Tyvärr inte, ;) Det finns funktioner som stängs av och på utifrån batteriet kapacitet och inte heller aktiveras förrän det återfått kapacitet. Så i detta finns inget konspiratoriskt utan en funktion för att säkerställa att bilen kan starta och köras.

Ni kan läsa mera om det på bilforum och de problem som drabbat nya bilar och dess ägare som inte haft koll på den funktionen.
Tror t.ex. Volvo införde de här mätmetoderna i större skala för 4-5 år.
 
Redigerat:
Ang att ladda batteriet då och då speciellt på vintern är viktigt. Mitt batteri på Golfen fyllde 12 år i höstas och nu när det var ner mot - 19 laddade jag en gång i veckan.
 
Kloge
Som exempel på motsatsen kan jag nämna att batteriet till min Citroen C5 av 2004 års modell aldrig laddades extra med batteriladdare. Ändå fungerade det bra till och med 2015, alltså i elva år.
 
C
Ja, med en hyfsat normal körcykel skall batteriet alltid vara någorlunda fulladdat utan att man behöver ladda det manuellt, det är ju liksom så det är konstruerat. Om man behöver ladda manuellt är det något som är fel. Undantaget är förstås om bilen körs väldigt sällan.
 
  • Gilla
Fixartanten
  • Laddar…
Visst finns det undantag (y)
Nu har det de senaste åren blivit en sport att hålla liv i batteriet så länge som möjligt.
Men just när det var som kallast blev det flera korta turer ett par ggr om dagen så då fick extra laddning,annars går den en hel del efter varje start då vi bor på landet.
 
cpalm skrev:
Ja, med en hyfsat normal körcykel skall batteriet alltid vara någorlunda fulladdat utan att man behöver ladda det manuellt, det är ju liksom så det är konstruerat. Om man behöver ladda manuellt är det något som är fel. Undantaget är förstås om bilen körs väldigt sällan.
Ja och Nej, igen ;)
Som jag noterat tidigare börjar vissa dieslar som standard levereras med bränslevärmare utifrån att de annars inte klarar uppvärmning vid kyla, dvs brännaren går även under körning. Många har gått över från bensin till diesel och nyttjar bränslevärmaren för att få en varm bil och få den avfrostad. Kör man då värmaren där det inte är ovanligt att den går en halvtimma eller mera före färd är rekommendationen att man ska köra bilen samma tid för att återfå kapacitet i batteriet och vid riktigt låga temperaturer kanske ännu längre. Har man korta körsträckor så rekommenderas att man gör underhållsladdningar för att återställa batterikapacitet.
Volvos dieslar från -08, kanske tidigare, i Sverige vanlig bilmotor, med 5-cylinders motorer har dessa som standard och troligtvis även de nya 4-cylinders. På Volvoforum har detta varit en återkommande punkt med batterier som blivit urladdade pga värmarkörning och även batterier som haft kort livslängd.

Så även här börjar nyare bilar ställa nya krav på hantering av elförsörjning och med det batteriekapacitet.
Självklart kan batterier fungera alldeles utmärkt utan underhållsladdning, speciellt i de bilar som är äldre än 2005-2010, lite beroende av hur utvecklad elektronik och konstruktion de har. Men i takt med att bilar får mera elektronik och det mesta datorstyrs så blir detta känsligare, tillsammans med komplicerade system med diverse givare/sensorer för bl.a. motorstyrning för att minska utsläpp inkluderat bränsleförbrukning.
 
Fixartanten skrev:
Kloge
Som exempel på motsatsen kan jag nämna att batteriet till min Citroen C5 av 2004 års modell aldrig laddades extra med batteriladdare. Ändå fungerade det bra till och med 2015, alltså i elva år.
Som jag noterat tidigare fungerar det alldeles utmärkt för många, speciellt med äldre bilar.
 
Dom gamla laddarna är utmärkta när man snabbt behöver få igång ett batteri, dock ska man vara försiktig med att ladda för länge då när batteriet är fullt ligger det alldeles för hög spänning över polerna vilket kokar bort vattnet, så dom är inte helt odugliga. ctek är bra när man vill underhållsladda under längre perioder. Den gamla laddaren går även fint att använda till rostborttagning! :)
 
Precis som AndersS säger drar moderna bilar mer ström och det börjar runt 2000 årsmodell.
På äldre bilar var strömmen av när man stängde av btändningen, men idag kan det ta 15 minuter förän bilen stänger ned i viloläge.
Låser man upp dörren så väcker man allt igen.
Det syns tydligt om man kopplar en multimeter i serie.
 
Redigerat:
...vilket är väldigt besvärligt om man behöver felsöka bilens elsystem. T ex misstänker jag att min bil har något som drar ur batteriet. Hade det varit en äldre bil vore det plättlätt att ta ur nyckeln, mäta spänningen med batteriet inkopplat, koppla bort minuspolen och sedan mäta spänningen över batteriet. Är det då högre spänning, så är det något i bilen som drar tjuvström. I en modern bil är denna metod i princip omöjlig att utföra.
 
Vill du se om det är något som drar så ska du mäta ström Amphere och koppla i serie.
Har haft ett gäng gamla bilar som dragit tjuvström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.