Plocka bort är det lätta, när du ska knäcka till nya plåtar kommer tankeverksamheten och hantverksskickligheten sättas på prov.
 
F fribygg skrev:
Plocka bort är det lätta, när du ska knäcka till nya plåtar kommer tankeverksamheten och hantverksskickligheten sättas på prov.
Jag kommer inte göra det jobbet. Kanske lika bra att sätta tillbaka det, stoppa under duken och köra på plegel.
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Jag kommer inte göra det jobbet. Kanske lika bra att sätta tillbaka det, stoppa under duken och köra på plegel.
Plocka bort plåten, täta temporärt med grön tätningstejp och beställ hela jobbet av en plåtslagare? Plegel är dyrt jämfört med pannor så det blit knappast billigare.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Plocka bort plåten, täta temporärt med grön tätningstejp och beställ hela jobbet av en plåtslagare? Plegel är dyrt jämfört med pannor så det blit knappast billigare.
Inte billigare men vansinnigt mycket lättare. Ser inte att jag kommer klara av att lägga pannor.
 
Håller på och lägger in duken under befintliga plåten runt skorstenarna nu. Men det går ju inte att komma åt att spika. Ska jag ta asfaltsklister istället eller leta upp nån eldriven mojäng som kan spika vid dåligt utrymme?
 
Funderar på det här med att spika pannor, hur nödvändigt är det egentligen? Nockpannorna kommer givetvis spikas men resten ligger väl bra på läkten? De som kan ligga lite konstigt är de skurna vid valmar och ränndalar men många av de gamla var ändå skurna så att spikhålet ändå inte fanns kvar.
 
Är det nån skillnad på fram och baksida på duken? Tänkte om det spelar nån roll vilken som är in mot taket och vilken som är utåt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.