K Kallebo skrev:
Kanske var otydlig. Du vill ha klisterkanten kvar på all papp som ska ligga under pannorna, men biten som ligger under plåten längst ner behöver du inte något klister :)
Jo jag förstod det, den lär ju inte röra på sig efter fotplåten kommit på plats.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Regnar en jäkla massa här och jag har inte fått på någon duk på råsponten. Hur länge behöver jag vänta på att det ska torka innan jag kan slänga på duken?
 
Rickard.
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Hur länge behöver jag vänta på att det ska torka innan jag kan slänga på duken?
Tills råponten känns torr med fingrarna är bra men sanningen är nog att det inte spelar någon roll.
 
Hur är det tänkt att man ska jobba på ett tak med 30 graders lutning? Ska jag sätta läkt efter varje våd med underlagsduken eller hur ska jag kunna röra mig på taket?
 
Bygg ordentlig ställning.

Sätt första vården papp eller duk, sätt eventuellt nedersta bärläkten. Lägg taket, är du osäker får du använda fallskyddssele och lina, men då tar montaget tid.
 
Rickard.
Det är inte tänkt nånting, tänkandet får du stå för själv.

Jag skulle säga ett den vanligaste lösningen är att börja riva läkt, papp och montera den nya pappen uppifrån och ned för då kan man alltid klättra och gå på den gamla läkten. Sen när man är nere slänger man ut ströläkten för att låsa fast den nya pappen.
 
  • Gilla
  • Arg
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bygg ordentlig ställning.

Sätt första vården papp eller duk, sätt eventuellt nedersta bärläkten. Lägg taket, är du osäker får du använda fallskyddssele och lina, men då tar montaget tid.
Jag har ställning, den hjälper ju bara för nedersta våden. Jag kan inte lägga pannorna förrän hela taket är gjort på den här långsidan då ställningen måste flyttas för att lastbilen ska komma fram.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är inte tänkt nånting, tänkandet får du stå för själv.

Jag skulle säga ett den vanligaste lösningen är att börja riva läkt, papp och montera den nya pappen uppifrån och ned för då kan man alltid klättra och gå på den gamla läkten. Sen när man är nere slänger man ut ströläkten för att låsa fast den nya pappen.
Så jag får sätta ströläkt en meter i taget för att kunna sätta bärläkt att klättra på?
 
Ja, det är ett sätt.
Om du har 30° lutning och spont under pappen/duken går det att gå på brädorna och du kan lägga hela takfallet innan du lägger strö och bärläkt.
Hur var/är det gamla gjort? Om ströläken är "hel" vet du att det går utan att ta det meter för meter.
 
F fribygg skrev:
Ja, det är ett sätt.
Om du har 30° lutning och spont under pappen/duken går det att gå på brädorna och du kan lägga hela takfallet innan du lägger strö och bärläkt.
Hur var/är det gamla gjort? Om ströläken är "hel" vet du att det går utan att ta det meter för meter.
Inte en chans att jag kan gå på taket utan något stöd. Har försökt mellan läkten men glider bara med fötterna. Sen med en stor rulle och häfthammare att hålla koll på så är det helt kört.
 
K
Rickard. Rickard.ag skrev:
montera den nya pappen uppifrån och ned för då kan man alltid klättra och gå på den gamla läkten
Du kan ALDRIG montera den nya pappen uppifrån och ner, poängen är att den ska överlappa den våd som ligger nedanför, annars får du det aldrig tätt :(

Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Så jag får sätta ströläkt en meter i taget för att kunna sätta bärläkt att klättra på?
Jag la om ett tak med 38 graders lutning och konstaterade också att jag inte kunde gå på pappen.. jag gjorde så att jag sågade till ströläkt som var 1 meter, 2 meter, 3 meter etc. Sen satte jag två 1 meters strö som höll fast första våden, på den la jag en regel som jag skruvade fast med skruv som inte nådde ner till pappen, la andra våden spikade fast de ströläkt som var 2 meter för att hålla fast de två nylagda våderna, skruvade nya reglar så att jag kunde gå obehindrat utan att trampa onödigt mycket på pappen.. efter tre våder 3 meter etc. Avståndet mellan ströläkten för varje våd var ca 3 meter så jag kunde lägga några hela ströläkt på slutet.. Man skulle kunna lägga bärläkten direkt, men det ger ju sämre stöd och nu slapp jag mäta och räkna på avstånd, jag skruvade "vandringsreglarna" helt på måfå..
 
Rickard.
K Kallebo skrev:
Du kan ALDRIG montera den nya pappen uppifrån och ner, poängen är att den ska överlappa den våd som ligger nedanför, annars får du det aldrig tätt :(
Givetvis får man hela tiden sticka in pappen under den övre lagret.... Jag tyckte att det var så självklart att det inte behövde skrivas ut men tydligen inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Du kan ALDRIG montera den nya pappen uppifrån och ner, poängen är att den ska överlappa den våd som ligger nedanför, annars får du det aldrig tätt :(



Jag la om ett tak med 38 graders lutning och konstaterade också att jag inte kunde gå på pappen.. jag gjorde så att jag sågade till ströläkt som var 1 meter, 2 meter, 3 meter etc. Sen satte jag två 1 meters strö som höll fast första våden, på den la jag en regel som jag skruvade fast med skruv som inte nådde ner till pappen, la andra våden spikade fast de ströläkt som var 2 meter för att hålla fast de två nylagda våderna, skruvade nya reglar så att jag kunde gå obehindrat utan att trampa onödigt mycket på pappen.. efter tre våder 3 meter etc. Avståndet mellan ströläkten för varje våd var ca 3 meter så jag kunde lägga några hela ströläkt på slutet.. Man skulle kunna lägga bärläkten direkt, men det ger ju sämre stöd och nu slapp jag mäta och räkna på avstånd, jag skruvade "vandringsreglarna" helt på måfå..
Gjorde ungefär som du. Kort ströläkt på varannan takstol och skruvade sen två långa 45x45 med skruv som inte nådde igenom läkten.

Så nu har jag lyckats få bort all gammal läkt utom en rad halvvägs upp för att ha nåt mer att stå på så länge. Nu ska bars resten av den gamla pappen bort, jösses vilket jobb.

Har sjuka mängder med bös på taket nu, främst frömjöl, och det har satt sig en massa under plasten på våden. Känns inte alls kladdigt under plasten, ska det vara så eller har jag fått ett problem?
 
K
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Har sjuka mängder med bös på taket nu, främst frömjöl, och det har satt sig en massa under plasten på våden. Känns inte alls kladdigt under plasten, ska det vara så eller har jag fått ett problem?
Det ska inte vara något problem, det klibbar ihop sig bra "med tiden", är du orolig kan du värma med en värmepistol eller fön samtidigt som du trycker ihop våderna.

Men på sommaren ska det inte behövas, ta bort plasten och lägg ihop klisterremsorna och försök dra isär dem efter någon timme i solen - det kommer att vara helt omöjligt!
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Har två plåtförsedda skorstenar som blir jäkligt svårt att få bra då jag inte kommer kunna lägga pannor under p.g.a. tjockare läkt. Knappt jag kommer få bort de gamla pannorna ens.
Så jag håller på och plockar bort plåten vilket är ett helvetesjobb. Tittade in bakom plåten för att se hur det ser ut så att jag inte gör bort mig. Vad jag kan se är det isolering och sen bara putsat. Kan jag fortsätta att plocka bort plåten?
 
  • Närbild på isolering bakom borttagen plåt vid skorsten, synlig puts och gammal isoleringsull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.