Rickard.
Nej 380 är troligtvis lite bättre men priset är ju i princip samma så det finns lite vits med 280 om du frågar mig.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nej 380 är troligtvis lite bättre men priset är ju i princip samma så det finns lite vits med 280 om du frågar mig.
Iofs, skiljer under tusenlappen på hela taket. Missade först att det var olika långa rullar.
 
Så där ja, då står där 180 meter Haloten 380 i garaget. Fick 20% rabatt när jag fyllde år förra månaden, tack för ett K-rauta.
 
Hur rullar man smidigast ut en 30 meters rulle för att klippa av den bit man ska ha under fotplåten? Eller kan man använda nåt annat, typ syllpapp som finns inte lämplig storlek?
 
Rickard.
Rulla ut den på taket och flytta ner infästningsraden till hälften och fäst fotplåten ovanpå. Sen skär du av pappen ovanför infästningarna och tar med dig den halvan till andra sidan. Lägg dom oskurna sidorna nedåt och glöm inte att pappen ska gå 2-3cm nedanför råsponten.

33cm syllpapp fungerar också men jag tycker inte det är värt mödan för dig.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Rulla ut den på taket och flytta ner infästningsraden till hälften och fäst fotplåten ovanpå. Sen skär du av pappen ovanför infästningarna och tar med dig den halvan till andra sidan. Lägg dom oskurna sidorna nedåt och glöm inte att pappen ska gå 2-3cm nedanför råsponten.

33cm syllpapp fungerar också men jag tycker inte det är värt mödan för dig.
Jag har inte utrymme på taket just nu. River lite i taget då jag har presenning att lägga över från och till.
Har just lagat ena långsidan med 5 rader råspont och tänkte att jag skulle sätta fotplåten innan jag fortsätter riva uppåt.
Duktigt omständigt med valmat tak, fattat inte varför någon vill använda sig av det.
 
Rickard.
Skär på marken, gör omvänt det jag sa och skär utanför taker eller vad som helst. Går fortare att bara göra nått än att hålla på och fundera så mycket :p

Valmat är fint ;)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Om jag skär av 33 cm av en rulle, hur blir det då med det som blir över? Kan jag börja med den på fotplåten sen trots att jag inte har nån klisterkant? Vänder jag på den får jag ju ingen klisterkant uppåt istället?
 
K
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Om jag skär av 33 cm av en rulle, hur blir det då med det som blir över? Kan jag börja med den på fotplåten sen trots att jag inte har nån klisterkant? Vänder jag på den får jag ju ingen klisterkant uppåt istället?
Du kan ju göra tre sådana fotremsor på en gång annars. Så slipper du tänka på det sista. Men annars går det väl ändå inte jämt upp? Så spar hellre den smalare biten till längst upp..
 
K Kallebo skrev:
Du kan ju göra tre sådana fotremsor på en gång annars. Så slipper du tänka på det sista. Men annars går det väl ändå inte jämt upp? Så spar hellre den smalare biten till längst upp..
Blir det bra att ta den mittersta och översta delen under fotplåten då? Spelar kanske inte så stor roll eftersom jag ändå sätter fast plåten och ytterligare duk ovanpå iofs.
 
K
Varför vill du ha klister på fotplåtsremsan? Jag tycker att du ska använda alla tre delarna :)

Har själv lagt tak med 380 för inte så längesedan, kommer dock inte riktigt ihåg hur jag gjorde med fotplåten, tror att jag köpte en rulle tjockare papp för att klippa och lägga där.

Bra papp!
 
K Kallebo skrev:
Varför vill du ha klister på fotplåtsremsan? Jag tycker att du ska använda alla tre delarna :)

Har själv lagt tak med 380 för inte så längesedan, kommer dock inte riktigt ihåg hur jag gjorde med fotplåten, tror att jag köpte en rulle tjockare papp för att klippa och lägga där.

Bra papp!
På fotplåten ska jag väl klistra fast duken i nerkant åtminstone. Då är det ju kanske bäst om jag börjar med en hel våd efter jag sätt remsan och fotplåten.
 
K
Jag slog enstaka spik genom plåten för att hålla allt på plats. Det är absolut bäst att sätta en hel våd längst ner, det var därför jag menade att du skulle spara ev klipp till de översta lagren.

Edit: Du behöver inte limma fast fotplåtsremsan i fotplåten. Illustration av montering av fotplåtsremsa och takfot med detaljerade anvisningar och måttangivelser.
 
K Kallebo skrev:
Jag slog enstaka spik genom plåten för att hålla allt på plats. Det är absolut bäst att sätta en hel våd längst ner, det var därför jag menade att du skulle spara ev klipp till de översta lagren.
Då gör jag så. Har gott om tak så inte ens att klyva en rulle i tre räcker för att sätta under fotplåten runt om...
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
På fotplåten ska jag väl klistra fast duken i nerkant åtminstone. Då är det ju kanske bäst om jag börjar med en hel våd efter jag sätt remsan och fotplåten.
Kanske var otydlig. Du vill ha klisterkanten kvar på all papp som ska ligga under pannorna, men biten som ligger under plåten längst ner behöver du inte något klister :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.