A
Alltså jag tackar för bästa svaret men det påverkar inte övriga risker som tidigare nämnts.

Du behöver sätta något som gör att luften blir tvingad att gå genom röret och inte i isoleringen. Eventuellt om du kan få in en stos som täcker hålet nertill som hindrar felaktiga luftrörelser.

https://www.ventilation.se/tak-och-vaggstos-125/p-1208.htm

Vet dock inte om isoleringen blir tillräcklig för att hålla temperaturen tillräckligt hög, det är ju en ovanlig och inte direkt välprövad metod.

Så stora risker!
 
mathiash77 skrev:
Alltså jag tackar för bästa svaret men det påverkar inte övriga risker som tidigare nämnts.

Du behöver sätta något som gör att luften blir tvingad att gå genom röret och inte i isoleringen. Eventuellt om du kan få in en stos som täcker hålet nertill som hindrar felaktiga luftrörelser.

[länk]

Vet dock inte om isoleringen blir tillräcklig för att hålla temperaturen tillräckligt hög, det är ju en ovanlig och inte direkt välprövad metod.

Så stora risker!
Jo absolut. Jag tänker mig att om jag kör på den lösningen så blir det en plåt i botten med tätade kanter mot skorstenen och innerröret.
Men är nyfiken vad pagno har att säga. Han verkade ju ha sett detta problem förr och låter som han har några lösningar.
 
Nu har jag fått ny info.
Snickaren har haft kontakt med plåtslagaren, ocab och munter här i stan.
Alla hade samma teori, att ventilationen på vinden är för bra och i boytan för dålig.
Så den suger upp varm luft till vinden och genom vent skorstenen där den då kondenserar.
Så deras lösning var, häng ned en trådlös fuktmätare och täpp igen med isolering.
instalera en ventil i varje rum (har i nästan alla i dagsläget)
en paxfläkt med konstant snurr i badrummet nere (har en, ska bara ställa om den så den snurrar lite hela tiden.)
och samma uppe på toan. (Har inget alls där idag)

Så tänker mig att jag gör som de säger och hoppas att det blir bra.

Mvh Erik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.