A
Om du kan ta lite bilder utifrån på taket på båda långsidorna med förklaring på eventuella huvar o rör.

Om du kan få fram en planlösning med de olika rummen utmärkta.


Bilden med boarden på såg fin ut. Var är den tagen och när?


Det finns saneringsvätskor du kan spruta med om det är på ett begränsat utrymme. Men man behöver komma åt uppifrån också.

Så om orsaken är dålig tätning vid huv och kondens och/eller att vatten regnat genom huven kan skadan vara begränsad men man måste öppna för att se.
 
Redigerat av moderator:
QUOTE="johd01, post: 3129453, member: 140445"]Blir det verkligen tätt där när du sätter på vindflöjeln ovanpå det där hålet i skorstenen?.[/QUOTE]
Snötäckt tak med en skorsten och vindflöjel, med utsikt över ett vinterlandskap och en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbillar mig att det är tätt och vid slagregn så blåser det och då kommer inget in i själva snurran.

mathiash77 skrev:
Det finns saneringsvätskor du kan spruta med om det är på ett begränsat utrymme. Men man behöver komma åt uppifrån också.

Så om orsaken är dålig tätning vid huv och kondens och/eller att vatten regnat genom huven kan skadan vara begränsad men man måste öppna för att se.
Vindflöjel och snöbelagd takplåt på ett platt tak med tegelskorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden på boarden är knäppt när ja sträckt ned armen i skorstenen till snurran och knäppt uppåt. Ovanför borden är en luftspallt sen roten, bakduk, takplåten.

Stora frågan är väl hur man kommer ifrån att det kondenserar i skorstenen till snurran. För känns som att det är det som är felet.. tror jag.
För att leda bort kondensen har jag väldigt svårt att tänka mig att jag lyckas med..

Tanken slog mig precis, eftersom isoleringen är torr så måste vattnet kommer dit endast en gång och inte konstant. Right?
Och det måste ha vare ett tag sen men kanske inte allt för längesen. Och i vintras hade vi ju en sjujäkla vinter. Kanske va så att snurran hade snö upp över kanten eller liknande. Är rätt platt tak på den sidan..
 
P Pagno skrev:
Återkommer med lite bilder och förslag under dagen.

Var det ett sovrum ni skall göra av detta rum?
Mvh P-A
Lysupp denna mörka kväll med lite bra idéer på hur jag skall göra (Så jag kan åka på min weekend med vetskapen hur jag skall lösa detta ist för att grubbla över det hela semestern)

Ps. Ja det är ett sovrum det är och skall bli:)

Mvh Erik
 
På bilderna ser det ut som din vindflöjel har en fot, som du passar i hålet som du postade förut?
Har du bild på flöjel i detalj? Kanterna som blir (eftersom plåten är klippt i ditt hål) lär det kunna komma in vatten.

Här är min gamla tråd på min vindflöjel och läckage där, ser du nå likheter? https://www.byggahus.se/forum/threads/taetning-mellan-vindfloejel-och-plat.305686/

Annars känns din teori om snö som det kanske kunde vara något...
 
S johd01 skrev:
På bilderna ser det ut som din vindflöjel har en fot, som du passar i hålet som du postade förut?
Har du bild på flöjel i detalj? Kanterna som blir (eftersom plåten är klippt i ditt hål) lär det kunna komma in vatten.

Här är min gamla tråd på min vindflöjel och läckage där, ser du nå likheter? [länk]

Annars känns din teori om snö som det kanske kunde vara något...
Njae, kollar du på inlägg #34 och bild 1 och 3 så ser du. Jag har som en kant som är nedvikt.. eller hur man ska säga. Så inbillar mig att om det ska läcka in så ska det stå i snö hela vägen upp typ.
Mvh Erik
 
K Kerratron skrev:
Njae, kollar du på inlägg #34 och bild 1 och 3 så ser du. Jag har som en kant som är nedvikt.. eller hur man ska säga. Så inbillar mig att om det ska läcka in så ska det stå i snö hela vägen upp typ.
Mvh Erik
Det är sällan helt logiskt när vatten tar sig in. :) Du tror inte det kan komma in i hörnen då? Hur stabil är flöjeln mot vind? (kan den lyfta exempelvis)
 
Innertaket måste vara 100% tätt. All varm och go inneluft som letar sig upp på vinden riskerar att kondensera. Även om den inte kondenserar så stiger fuktigheten till höga värden.
Jag sågade hål i mitt innertak i garaget igår för att installera ett ventilationsrör. Det drog upp varm luft med imponerande flöde ur hålet. +16grader inne och -10 ute.
Under de timmar jag höll på så såg jag frostkristallerna växa till på vinden.
Röret slutar nu på vinden i väntan på att genomföringen i yttertaket blir klart.
Röret är noggrant pluggat för att inte skapa kondens på vinden.
Tänk på det. Innertaket får aldrig ha hål eller glipor som leder upp varm luft in i kallt utrymme eller kall isolering.
Vanlig isolering av glas eller stenull binder dessutom ingen fukt så kondensen faller genast ut som vatten eller sugs upp av trä.
Har man istället sågspån som isolering kan stora mängder vatten absorberas och med lite tur hinner det bli mildare väder innan fukthalten blir för hög.
 
B Bjober skrev:
Innertaket måste vara 100% tätt. All varm och go inneluft som letar sig upp på vinden riskerar att kondensera. Även om den inte kondenserar så stiger fuktigheten till höga värden.
Jag sågade hål i mitt innertak i garaget igår för att installera ett ventilationsrör. Det drog upp varm luft med imponerande flöde ur hålet. +16grader inne och -10 ute.
Under de timmar jag höll på så såg jag frostkristallerna växa till på vinden.
Röret slutar nu på vinden i väntan på att genomföringen i yttertaket blir klart.
Röret är noggrant pluggat för att inte skapa kondens på vinden.
Tänk på det. Innertaket får aldrig ha hål eller glipor som leder upp varm luft in i kallt utrymme eller kall isolering.
Vanlig isolering av glas eller stenull binder dessutom ingen fukt så kondensen faller genast ut som vatten eller sugs upp av trä.
Har man istället sågspån som isolering kan stora mängder vatten absorberas och med lite tur hinner det bli mildare väder innan fukthalten blir för hög.
Det blir värre om man har tätt och sen skapar en öppning sådär, rejäl skorstenseffekt då.
Men TS, vad hade du för tak innan, måste varit ett parallelltak då också?
 
S johd01 skrev:
Det blir värre om man har tätt och sen skapar en öppning sådär, rejäl skorstenseffekt då.
Men TS, vad hade du för tak innan, måste varit ett parallelltak då också?
Någon form än ihoppressat träfibrer, till skivor. Va de jag hade som innertak innan.
Söndertaget tak visar lager av gamla träfibrer och glasfiberisolering utan ångspärr, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men ja vet inte om jag tror på allt Ang ångspärr i väggar och tak och överallt.
Att man måste ha det eller träisolering..
För hela detta hus verkar vara utan ångspärrar och ändå glasfiberisolering och allt i övrigt är supertort och fint.
Känns som något modernt påhitt med ångspärrar och att allt ska va supertätt eller super organiskt..
 
Fast vad hade du för tak innan, kanske masonit och pannor eller plåt? Nu har du kanske fått råspont, en tät duk och plåt. Utrymmet andas då mindre.

Självklart måste man inte ha täta hus, men då måste man ha det som utgångspunkt i hela huset.
 
R
K Kerratron skrev:
Någon form än ihoppressat träfibrer, till skivor. Va de jag hade som innertak innan.
[bild]
Men ja vet inte om jag tror på allt Ang ångspärr i väggar och tak och överallt.
Att man måste ha det eller träisolering..
För hela detta hus verkar vara utan ångspärrar och ändå glasfiberisolering och allt i övrigt är supertort och fint.
Känns som något modernt påhitt med ångspärrar och att allt ska va supertätt eller super organiskt..
Beror på vilken ventilation och uppvärmning man har. Gäller att skicka ut så mycket fuktig luft som man kan innan den når vinden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Fast vad hade du för tak innan, kanske masonit och pannor eller plåt? Nu har du kanske fått råspont, en tät duk och plåt. Utrymmet andas då mindre.

Självklart måste man inte ha täta hus, men då måste man ha det som utgångspunkt i hela huset.
Hade sån vanlig trp20 plåt, eller vad den heter.
Hade papp och roten även då fast med vissa skador då såklart eftersom det nu är nytt.
Så här samma typ av tak.
Va elradiatorer då och vattenburen nu. Så ingen skillnad där heller.
Men denna diskussion är för en annan gång känns det som. (?)
Nu är problemet att det blir kondens i skorstenen till vindsnurran.
 

Bästa svaret

A
Du måste få isolering högre upp i skorstenen så jag ser något form av innerrör med isolering utanför framför mig.

Svårigheten är att få det tätt nertill så att inte luften går fel väg...
 
  • Gilla
Kerratron
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Du måste få isolering högre upp i skorstenen så jag ser något form av innerrör med isolering utanför framför mig.

Svårigheten är att få det tätt nertill så att inte luften går fel väg...
Bra svar! Nu är vi nått på spåret känns det som.
Vad för typ av isolering pratar vi då? Vad är bäst. Stenull? Glasfiber? Trä?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.