Vart borde denna ångbrom/fuktspärr vara? Under isoleringen och därmed dikt mot/över innertaket?. Är det något snickaren skulle ha tänkt på? Garanti?.
Innan va det lite samma princip fast vanlig trp plåt typ.
 
P Pagno skrev:
Tveksam till kondens, helt omöjligt är det i och för sig inte, kan vara ett kallras så att fukt kondenserad.
Lösisolering, har du plast, diffusionstätt eller diffusionsöppet i....
Ny info! Insåg att rakt ovanför vattendropparna i innertaket så sitter ju min ventilationssnurra. Är en sån som snurrar när det blåser och därmed ventilerar "vinden".
Lossade den och hittade en del kondens på formplyfan som är byggd som en liten skorsten så snurran ska komma upp ca 50cm från taket.
Men isoleringen är snustorr under..
Vet inte.. känns som det finns två alternativ, endera har det regnat in genom den på något sätt eller så har det blivit så sjukt mycket kondens att det runnit ned genom all isolering och till innertaket.. hjälp, vad gör man!
 
  • Handritad skiss av en takkonstruktion med ventilationssnurra, vattenläcka och beskrivande texter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ursäkta men vad sa snickaren?
 
mathiash77 skrev:
Ursäkta men vad sa snickaren?
Han var lika förbluffad som jag. Ringde några erfarna plåt/takläggare Ang om dom någonsin vare med om problem med dessa spiro snurror, ingen hade dock vare med om det. Han kollade falsarna och konstaterade att alla va intakta och täta. Vi gjorde små hål nedifrån i innertaket så man fick upp armen i isoleringen utan att allt rasade ned . Men som sagt, snustorr där.
Och isolering som jag anar håller fukt länge bör vara blöt om det är ett återkommande/pågående droppande/läckage..
Så han trodde att på något sätt har det komme in fukt vid snurran, fast inte konstant utan endast typ en gång. Men att jag ska sätta in en liten inspektionslucka där vattnet va.
 
R
Slagregn/skorsten.
Hur ser det ut runt skorstenen, kronan, huv, blyplåt. Är fogarna ok osv.
 
R RapidSledge skrev:
Slagregn/skorsten.
Hur ser det ut runt skorstenen, kronan, huv, blyplåt. Är fogarna ok osv.
Plåten går upp ca 30cm sen är det synligt tegel men med en huv som täcker hela toppen. Fogar ser tät ut enligt mig och snickaren.
Allt nytt som sagt för 2år sen.
 
R
Skull väl va ifall spiro snurran drar ut varm fuktigt luft som sedan kondenseras sista biten. Är det glasullsisolering?
Inspektionskamera
Inspektionskamera med lång, böjlig kabel ansluten till en smartphone som visar ett internt maskineri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R RapidSledge skrev:
Skull väl va ifall spiro snurran drar ut varm fuktigt luft som sedan kondenseras sista biten. Är det glasullsisolering?
Jag är väldigt dålig på isolering, men ja det tror ja. Den är gul och ser ut som vanlig isolering. Dom krattade ut den och eftersom limträstolarna sattes ovanpå de gamla så sa snickaren att det är mer isolering är vanligt/mer än man brukar ha i nybyggen. Vad nu än det är..
 
R
K Kerratron skrev:
Jag är väldigt dålig på isolering, men ja det tror ja. Den är gul och ser ut som vanlig isolering. Dom krattade ut den och eftersom limträstolarna sattes ovanpå de gamla så sa snickaren att det är mer isolering är vanligt/mer än man brukar ha i nybyggen. Vad nu än det är..
Förpackad ISOVER glasull och en hög med lös glasullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är glasull(oorganiskt) så torkar den nog upp bra mycket snabbare än råspont osv.
Kanske därav att du tyckte isoleringen kändes torr. Vad är det för typ av rum under?
 
R RapidSledge skrev:
[bild]

Om det är glasull(oorganiskt) så torkar den nog upp bra mycket snabbare än råspont osv.
Kanske därav att du tyckte isoleringen kändes torr. Vad är det för typ av rum under?
Det är ett typ gästrum som nu ska bli barnrum åt minstingen på 8månader. men vi går igenom det för att komma till vårat sovrum.
 
R
K Kerratron skrev:
Det är ett typ gästrum som nu ska bli barnrum åt minstingen på 8månader. men vi går igenom det för att komma till vårat sovrum.
Du behöver hyra/låna/köpa en inspektionskamera och titta över isolering/råspont osv.
 
K Kerratron skrev:
...sa snickaren att det är mer isolering är vanligt/mer än man brukar ha i nybyggen...
Känns inte riktigt bra att överisolera ett äldre hus (och med glasull) om inte det säkras upp med undertryck och ångspärr.
Vill fortfarande inte avfärda att daggpunkten ligger i isoleringen och att den släpper kondenserat vatten.
 
K Kerratron skrev:
Han var lika förbluffad som jag. Ringde några erfarna plåt/takläggare Ang om dom någonsin vare med om problem med dessa spiro snurror, ingen hade dock vare med om det. Han kollade falsarna och konstaterade att alla va intakta och täta. Vi gjorde små hål nedifrån i innertaket så man fick upp armen i isoleringen utan att allt rasade ned . Men som sagt, snustorr där.
Och isolering som jag anar håller fukt länge bör vara blöt om det är ett återkommande/pågående droppande/läckage..
Så han trodde att på något sätt har det komme in fukt vid snurran, fast inte konstant utan endast typ en gång. Men att jag ska sätta in en liten inspektionslucka där vattnet va.
Är spirosnurran fäst i toppen av en egenkonstruerad formplyfa- skorsten?
Är skorstenens underdel kopplad till något rör som tar hand om fukten som blir i "skorstenen"?
Jag skulle tro att snurran inte klarar av fukten, den kondenserar i skorstensväggen på väg upp i "röret" och rinner ner, kan vara så, svårt att svara på, mest olika teorier.
Nu skall du kanske inte lita på vad jag tror, det kan vara något helt annat fel.
Jag tror dessvärre att din skorsten, den till snurran, orsakar detta.
Vid konstruktioner likt din med full höjd på taket så ändras många förutsättningar, isolering skall anpassas för att inte ge små hål som orsakar kondens.
Har skorstenen någon "avvattning", kan visa vad jag menar imorgon med avvattning, har åtgärdat några fel, likt det som du har i ditt tak, inte alltid lätt att hitta om det saknas vindsutrymme.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Är spirosnurran fäst i toppen av en egenkonstruerad formplyfa- skorsten?
Är skorstenens underdel kopplad till något rör som tar hand om fukten som blir i "skorstenen"?
Jag skulle tro att snurran inte klarar av fukten, den kondenserar i skorstensväggen på väg upp i "röret" och rinner ner, kan vara så, svårt att svara på, mest olika teorier.
Nu skall du kanske inte lita på vad jag tror, det kan vara något helt annat fel.
Jag tror dessvärre att din skorsten, den till snurran, orsakar detta.
Vid konstruktioner likt din med full höjd på taket så ändras många förutsättningar, isolering skall anpassas för att inte ge små hål som orsakar kondens.
Har skorstenen någon "avvattning", kan visa vad jag menar imorgon med avvattning, har åtgärdat några fel, likt det som du har i ditt tak, inte alltid lätt att hitta om det saknas vindsutrymme.

Mvh P-A
Ja det är en egen konstruktion till snurran.
Nej det finns inte någon form av rör eller liknande för att ta hand om kondenserad vatten.
Ja förklara gärna :) jag ska knäppa ett gäng med kort imorgon lördag så ni kan få en bättre uppfattning hur det ser ut! Förbered er på ett lååångt inlägg imorgon.. mvh Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.