Ownit vågar sig inte ut i spenaten bland villorna där vi håller till - det är höghus som gäller för Ownit....
 
Lyfter denna tråd igen då den tillför en del intressanta prisuppgifter osv. Är det någon här som har färska prisuppgifter på vad det kostar om man som villaägare vill kasta ut den gamla kopparanslutningen och få till dagens teknik istället?
Inget villaområde här utan vi snackar om 2 hushåll med ca hundra meter til den sträckan där en fiberkabel passerar. Vet inte om det finns möjlighet att de kan skarva på den fiberkabeln på nåt sätt, annars har vi ca 2,5 km till närmsta anslutningspunkt men då borde de väl kunna använda samma kanalisation som de redan har?
 
Du kan inte bara gå in på en befintlig fiber o skarva på nya anslutningar om det var så du menade. Fibern är ju ett stjärnnät så du måste dra egen slang/kabel till närmaste anslutningspunkt, det kan finnas en brunn eller eller ett skåp där nätägaren lämnat av oanvända par eller så får du gräva/plöja hela vägen till närmaste nod där ägaren har sina fiberswitchar. Att använda samma kanalisation är inte heller helt elementärt men åter igen - det beror på hur det ser ut just hos dig. Har man använt blåsfiber så kan man teoretiskt blåsa ur befintliga fibrer och blåsa in fler par så länge det finns plats i slangen men man är som nätägare sällan intresserad av att blåsa ur befintliga fibrer. Det kan orsaka mer problem än det löser. Då åker man på att schakta hela vägen ändå. Det är alltså bara den specifika nätägaren hos dig som kan svara konkret på dina frågor.

Jag har betalt ca 20000:- första gången jag anslöt ett hus (5 år sen) med fiber och 34000:- den andra (1 år sen) beroende på helt olika förutsättningar. Andra gången behövde jag ca 300m ny fiber för att ansluta till nätägarens skåp men grävde själv för att hålla nere kostnaderna. Nu har jag i praktiken möjlighet till obegränsad bandbredd med Internet, telefoni och TV. Vi slipper dra in koppar från t.ex. TeliaSonera, vi slipper TV-antenn på taket och vi slipper ADSL etc. Praktisk bandbredd begränsas förstås av aktiv utrustning och avtal med leverantörerna.

En annan sak som många missar är att man höjer husets värde rätt markant med fiber, speciellt som vi inte kan få ngt annat än 2MBit ADSL utan premium-tjänster, här finns ingen kabel-TV och mobilt bredband funkar sådär.
 
Det blir nog dyrt med endast 2 st hushåll.

Kolla om ni är flera som kan gå ihop och få bättre pris från operatör.
 
Jag tycker det låter som du har goda förutsättningar för att få till detta, men du måste ta ett snack med nätägaren, dvs det företag som äger fibern som passerar dig. 100m kan du ju gräva själv (förutsatt att du kan koppla på dig där, det är inte självklart).
 
Tror jag pröjsa 800sek att få grävd min sträcka. jag har runt 200meter från stolpen till huset. De bara körde med maskinen och det gick på nolltid.

Ganska billigt enligt min mening men de var i krokarna med maskinen och de slapp ta fram grävmaskinen.
 
danielr112 skrev:
Tror jag pröjsa 800sek att få grävd min sträcka. jag har runt 200meter från stolpen till huset. De bara körde med maskinen och det gick på nolltid.

Ganska billigt enligt min mening men de var i krokarna med maskinen och de slapp ta fram grävmaskinen.

Det körde med masking ...men behövde inte gräva?
 
Det finns åtminstone tre sätt att få ner kabeln/kanalisation utan att gräva:

1. Plöja (används i mjukmark, man drar fram kabeln några decimenter ner)
2. Tryckning/borrning
3. Fräsning (stor klinga som gör ett spår).
 
De plöjde ner min kabel. någonstans mellan 50-60cm. Det var åkersmark i mitt fal.
 
danielr112 skrev:
Tror jag pröjsa 800sek att få grävd min sträcka. jag har runt 200meter från stolpen till huset. De bara körde med maskinen och det gick på nolltid.

Ganska billigt enligt min mening men de var i krokarna med maskinen och de slapp ta fram grävmaskinen.
Kollosalt billigt måste jag säga. Normalt kan man räkna med ca 25-50 kr/m för plöjning eller kabelschakt. En tryckning under väg kostar ca 10 000.

Vi håller på att färdigställa ett 33 km långt sockennät med 165 anslutningar på södra Gotland. Kolla gärna vår hemsida www.gfef.net om ni är intresserade.
 
Skall bara rapportera att vi fick ihop vårt nät och att hela socknen är uppkopplad från och med idag! d^_^b
 
Grymt bra jobbat! d^_^b

Här är läget sådant att det ser ut som att försäljning av anslutningar påbörjas under våren. Så har det visserligen sett ut tidigare, men nu ser det väldigt bra ut.....;)
 
Uppdatering:

NU är försäljningsarbetet för fiberanslutningar påbörjat i Herrängen och efter sommaren (augusti) blir det hårdkörning med miniseminarier etc. Zitius är det som levererar fibernätet. d^_^b

Bor du i Herrängen (i södra stockholm) och vill veta mer, skicka ett PM till mig om du inte redan fått ett mail om detta.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.