Vem har du avtalet med - är det Telia ? Det krävs jo en samfällighet eller liknande för att få fiber - fast det låter som om du har fiber till bara ditt hus. Är det så ?

danielr112 skrev:
30 000:- kostade det till mig Då har jag ändå 2.5km grusväg.

Det är lätt värt det att få riktig fiber rakt in i huset som är framtidssäkrad till 10gbit. Kan köra hdtv o.s.v. Specielt med tanke på placeringen av huset. Visst för enkel surfning är 30 000:- mycke. men jag ser det som en investering och har bakat in kostnaden nu när ja köper huset. (känns inte som det svider lika mycke då)
 
Vi har varsin fiber till varje hus. Lokal förening. Avtalat med Wexnet. och kablen läggs ner i samband med att elkablen grävs ner.
 
Ah, ok - tack så mycket för svaret.

danielr112 skrev:
Vi har varsin fiber till varje hus. Lokal förening. Avtalat med Wexnet. och kablen läggs ner i samband med att elkablen grävs ner.
 
Jag får nog sitta kvar och vänta på bättre tider... Jag vet visserligen att åskan slagit ut de flesta trådparen fram till kopplingsskåpet som delas av mig och min enda nära granne, och enligt grannen kopplades han in på det sista paret när det small sist. (mycket åska och sist på teleledningen)
Frågan är om man kan få ett vettigt pris för att dra in fiber istället om kabeln skulle pajja helt?
 
Bjurran skrev:
Jag får nog sitta kvar och vänta på bättre tider... Jag vet visserligen att åskan slagit ut de flesta trådparen fram till kopplingsskåpet som delas av mig och min enda nära granne, och enligt grannen kopplades han in på det sista paret när det small sist. (mycket åska och sist på teleledningen)
Frågan är om man kan få ett vettigt pris för att dra in fiber istället om kabeln skulle pajja helt?
Om man ändå måste hänga upp en ny kabel lär det knappast vara avsevärt dyrare att hänga upp en fiberkabel. Finns fina lösningar för det. Dock bygger ju detta på att du med din nya kabel kommer nära en befintlig fiber....
 
MathiasS skrev:
Om man ändå måste hänga upp en ny kabel lär det knappast vara avsevärt dyrare att hänga upp en fiberkabel. Finns fina lösningar för det. Dock bygger ju detta på att du med din nya kabel kommer nära en befintlig fiber....
Nära fiber kabel, jajjemän.
Nära anslutningspunkten för fibern är en annan femma... Tror jag vill säga... Skulle vilja se vad som finns i den "tunnan" som sitter på teleledningsstolpen där vi tar telefonen ifrån. Därifrån går kabeln till ett sånt där litet fyrkantigt plåttorn som sedan förgrenar till mitt och grannens hus.
 
Vad jag erfar så ska startskottet för Telias stora "Byta-kopparn-till-fiber"-projekt för alla stockholmsvillor påbörjas i januari. Hoppas inte finanskrishelvetet sätter käppar i hjulen nu bara. Vi räknar med att få åtskilligt att göra iaf. Har skickat svetsen på service och allt.
 
dalpha skrev:
Vad jag erfar så ska startskottet för Telias stora "Byta-kopparn-till-fiber"-projekt för alla stockholmsvillor påbörjas i januari. Hoppas inte finanskrishelvetet sätter käppar i hjulen nu bara. Vi räknar med att få åtskilligt att göra iaf. Har skickat svetsen på service och allt.
Det låter ju toppen bra! Faktiskt.

Om vi slipper vara låsta till Telia i tio år och köpa 100/100 tjänst för 800sek per månad så ställer jag mig först i kön.
 
Jag har en fråga i ämnet (har inte läst hela tråden), men jag hoppas någon har ett bra svar eller kan skälla på att det minsann står i tråden redan! :) Jag kommer med min fjärrvärme inst. få fiber framdragen Gratis till villan! Nu är min fråga är det någon som vet vad som krävs för att ansluta sig till en operatör sedan? Jag gissar att det är så kallad svartfiber de drar in? Har liksom inte så mycket koll på detta, skulle vara bra och få lite mer på fötterna ang. detta? Tror att det är stokab som drar in kabeln!

Gärna lite om kostnader , vad för installation svartfiber är etc
 
Redigerat:
jedj, antagligen blir du bunden till den operatör energibolaget jobbar med.. Det är som sagt mycket ovanligt med operatörsoberoende nät.
 
jedj skrev:
Jag har en fråga i ämnet (har inte läst hela tråden), men jag hoppas någon har ett bra svar eller kan skälla på att det minsann står i tråden redan! :) Jag kommer med min fjärrvärme inst. få fiber framdragen Gratis till villan! Nu är min fråga är det någon som vet vad som krävs för att ansluta sig till en operatör sedan? Jag gissar att det är så kallad svartfiber de drar in? Har liksom inte så mycket koll på detta, skulle vara bra och få lite mer på fötterna ang. detta? Tror att det är stokab som drar in kabeln!

Gärna lite om kostnader , vad för installation svartfiber är etc
Det beror på var du bor/vem det är som drar. Det är nästa 100% säkert inte "svartfiber" i egentlig mening. Det närmaste du kan komma är ett operatörsoberoende stadsnät (som Gothnet här i Göteborgsregionen). Då är anslutningskostnaden till en ny operatör gratis, eller någon/några hundralapp eller så. Men det är som sagt inte helt vanligt, vi är lyckligt lottade.

Så det är lite "hur långt är ett snöre" på din fråga.
 
jedj skrev:
Jag har en fråga i ämnet (har inte läst hela tråden), men jag hoppas någon har ett bra svar eller kan skälla på att det minsann står i tråden redan! :) Jag kommer med min fjärrvärme inst. få fiber framdragen Gratis till villan! Nu är min fråga är det någon som vet vad som krävs för att ansluta sig till en operatör sedan? Jag gissar att det är så kallad svartfiber de drar in? Har liksom inte så mycket koll på detta, skulle vara bra och få lite mer på fötterna ang. detta? Tror att det är stokab som drar in kabeln!

Gärna lite om kostnader , vad för installation svartfiber är etc
Min inte helt outbildade gissning är att Stokab (du bor i stockholm? och då är det stokab som trixar lite tillsammans med fortum kring fjärrvärmen) inte riktigt vet hur dom ska få ip-paketen att flöda i din kabel..... kanske inte ens hur den andra änden av din kabel ska hitta till något aktivt stamnät.... fast jag vet ju förstås inte säkert. :rolleyes:

Bäst är att fråga Stokab. Tror jag.
 
fresve skrev:
jedj, antagligen blir du bunden till den operatör energibolaget jobbar med.. Det är som sagt mycket ovanligt med operatörsoberoende nät.
...inte här i stockholm, vilket sannolikt frågan gäller..
 
jedj skrev:
Jag har en fråga i ämnet (har inte läst hela tråden), men jag hoppas någon har ett bra svar eller kan skälla på att det minsann står i tråden redan! :) Jag kommer med min fjärrvärme inst. få fiber framdragen Gratis till villan! Nu är min fråga är det någon som vet vad som krävs för att ansluta sig till en operatör sedan? Jag gissar att det är så kallad svartfiber de drar in? Har liksom inte så mycket koll på detta, skulle vara bra och få lite mer på fötterna ang. detta? Tror att det är stokab som drar in kabeln!

Gärna lite om kostnader , vad för installation svartfiber är etc
Det kan vara så att stokab då med detta möjliggör anslutning till stadsnätet.
Företag som tex Zitus kan vara en spelare att ta kontakt med, eller Opennet (http://www.opennet.se/) för att få en anslutning.
Stokab brukar inet dra fibern ända hem s.a.s - den sista lilla biten på din tomt brukar fastighetsägaren äga tillsammans med ändutrustningen - och det är där de ovanstående företagen kan hjälpa dig.
Om stokab har lagt ned en fiber med fjärrvärmen så brukar dock anslutningskostnaden bli rätt låg eftersom man inte behöver gräva så långt - kontakta stokab/dina grannar och/eller ngn av företagen ovan för att gå vidare tror jag är det bästa...

/K
 
Om du är fastighetsägare kolla med ownit de brukar ha bra avtal, man tecknar avtal med dem, men äger nätet i sin fastighet själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.